Rida bettlöst.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare shampiz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 301
Sv: Rida bettlöst.

Jag själv håller på & rider in min 2½åring och har ridit henne hittills på sidepull. Det går toppen!:)
Tror nästan att det är det bästa för unghästar faktiskt. Behöver man inte "slita" på deras munnar, och de ju ofta är lite känsliga i munnen vid den åldern då slipper man skapa problem redan från start.
Tror även att de accepterar att man styr dem med hjälp av tryck på nosryggen än att man drar dem i munnen..jag menar de är ju redan vana vid att man leder dem i grimma.

//Erika

Håller med. Använder också sidepull på min unghäst när jag tömkör och så. Kommer använda det vid inridning också.

shampiz skrev:
Ja, det tror jag faktiskt. En av mina andra hästar är VÄLDIGT pigg när man rider ut och honom skulle jag aldrig komma på tanken att rida bettlöst med. Honom klarar jag inte ens med ett vanligt bett, utan har pessoabett när jag rider ut med honom, annars har jag ingen chans att få stopp på honom.
mun.

Min väldigt heta arab gick bättre på ett hackamore än på bett, vet fler heta hästar som faktiskt går bättre på det.
Nu är ju hackamore ett ganska skarpt "bett" även om inget sitter i munnen, men jag föredrar att rida med det.

Förtydligande, jag använde ponny hackamore och detta både på unghästen (araben) och på min connemara.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 577
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 623
Senast: TantAgda
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 808
Senast: Bullen22
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Gps-halsband