Rida bettlöst?

Gilette

Trådstartare
Om man ska rida bettlöst och har en sån där nosgrimma (ej aachen) som det finns en ring i på vardera sida, kan man fästa tyglarna i de ringarna då??

Sv: Rida bettlöst?

Antar att du menar remont? Isf har jag ridit med det, fungerade bra. Inget jag skulle satsa på i längden, eller om man vill göra nåt annat än att bara lulla runt i skogen dock. Då skulle jag köpa ett sidepull eller annat bettlöst huvudlag.

ja juste! De va remont det hette!
Sidpull? Vad är det? menar du pullarnosgrimma? :crazy:
Finns det särskilda bettlösa huvudlag? Hur ser dom ut och var finns såna att köpa?

Det går alldeles utmärkt att fästa tyglarna i en remontnosgrimma. Se till så att sömmarna håller bara.

Sidepull är från början ett westernhuvudlag. Finns med rep- och lädernos, rundsydda och helt plana, men där repnosen anses vara skarpare.
Cont.%20sidepull-jess.jpg
sidepull.jpg

Globus har ett billigt. Hööks har också ett för runt 700 krnor, har jag för mig.

Andra bettlösa huvudlag är hackamore, kapson, ridgrimma och även repgrimman är värd att nämna.

En kapson är ungefär som ett sidepull, men har en insydd järn-nos i själva nosgrimman. Har oftast "stående" ringar.

cavesoniron.JPG

Finns klumpiga longerkapsoner att köpa på de flesta ställen, men vad jag förstått är en lätt kapson med helt nosjärn att föredra.

Senast ändrad:

REmontgrimma funkar kanon! Testa på inghägnat område o upptcäk hur känslig hästen är. Blir det "stum" i handen så har du tagit/hållt för mkt/för länge. När du rider på bettlöst så "måste" du rida på eftergifterna o hålla mkt lätt kontakt med handen för att hästen ska lyssna.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
607
Senast: Lavinia
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 216
Senast: Reshästen
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
607
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Eurovision 2025
  • Datorproblem

Hund, Katt, Andra Djur