Rida Bomlöst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare busmaja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 461
B

busmaja

Efter många om och men har jag nu riktigt funderat på en bomlös sadel. Från Pfiff den bomlösa tänkte jag.

Men jag fattar inte... får man något stöd när man rider lätt och galopperar i en sån? Eller är det lika ostadigt som barbacka?
Jag behöver mycket stöd när jag rider av min sadel. En djup dressyr skulle va bäst men det finns inga såna stora för min bollrunda häst.

Jag vill INTE ha en sadel som kasar runt när jag sitter upp. Sitter bomlösa bra?

Och framför allt vad måste jag köpa att ha Under den. Verkar vara rörigt. Har läst massor här och fattar inte ang alla dessa paddar o dyl.

Kan någon tala om VAD skall jag ha? Och ÄR Bomlöst bäst för mig som är så ostadig i mig själv???

Snälla svara snabbt.

Sv: Rida Bomlöst

Om en bomlös sadel passar dig är ju nästan omöjligt att säga, eftersom bara du kan veta hur din balans är! Jag har en Börjes bomlös sadel (väldigt lik Pfiff-sadeln) och trivs mycket bra med den. Det var en vanesak dock, för det är ju inte riktigt som att rida i en bomsadel. Däremot är det inte ALLS lika ostadigt som att rida barbacka!! Då skulle jag inte klara av det. Jag står i fältsits, rider lätt, etc. i min. Precis som i en bomsadel.

Bomlösa sadlar KAN kasa när man sitter upp, men det gör ju även en del bomsadlar. Idag hade jag sadlat lite snett, men hur jag än försökte "trampa sadeln rätt" gick det inte. Min sadel kasar med andra ord inte så värst mycket - inte när man vill det i allafall...:D

Du måste ha en padd under sadeln som är gjord för en bomlös sadel utan paneler. Det finns ju bomlösa sadlar som har paneler/bossor som på en bomsadel, men torsion och torsion-kopiorna (bl. a. Pfiff och Börjes) har ju inte det. Du måste därför köpa en tryckavlastande pad.

Hej

Tack för ditt snabba svar.

Är Börjes sadeln likvärdig med Pfiffs tror du? Vad är skillnaden?
Jag är lite rädd att de blir för små för min rumpa. Jag vill helst ha 18" på min sadel. Räcker en bomlös för det?

Vilken pad har du? Och vad kostar en bra sådan?

Till Pfiffs sadel får man med allt utom pad verkar det som. Börjes var väl helt utan stigbyglar mm ? Eller har jag fel?

/Berit

Det är väldigt olika beroende på vilken bomlös man pratar om. Men när jag la upp en free form på ena medryttarhästen blev det jättestor skillnad i balans och sånt. Man kände sig mkt säkrare och mer balanserad i den bomlösa mot vad jag gör i hästens vanliga allroundsadel. Speciellt när hästen brallade omkring. Däremot måste man vara noggrann med att tänka på att slappna av och inte klänga fast sadeln, slappnar man av ordentligt sitter man som gjuten. Annars är det lätt att hamna lite snett, men i en sån sadel känner man det direkt. Det viktiga med det man har under är att ryggraden går fri. Materialet man paddar upp med ska avlasta bra och inte bli knöggligt. Bomvidden måste stämma ifall sadeln har ett hårt framvalv. Kommer inte på mer.... Personligen är jag helt bomlöst-frälst efter bara två ridturer så jag kan varmt rekommendera :)

Jag behöver också så stora sadlar, men varken Börjes största eller Pfiffen ÄR så stora...

Men jag löste det så att jag tog ur bakvalvet och skar till en lagom bit 10 cm tjock skumgummi och stoppade i där i stället.
Så nu slipper jag det punkttryck som jag tidigare fick av bakvalvet.

Här ser du en bild på en Pfiff MED det hårda bakvalvet
4268890.jpg

Så här ser det ut på min sadel med skumgummit i stället
4782834.jpg

Dessutom blev min sadel lite större i sitsstorleken på köpet :idea:

Tycker man får bra stöd av sadeln, det är absolut inte jämförbart med barbacka! Däremot kan det kännas vingligt att rida lätt och stå i fältsits precis i början innan man vänjer sig vid bomlöst. Nedsuttet tycker jag man sitter mkt bättre än i bomsadel.
Tycker den är mer benägen att kasa än bomsadel, iaf på min häst. Löser det genom att alltid sitta upp från pall.

Du måste ha en bra tryckavlastande pad eftersom sadeln är helt platt undertill (inte alla bomlösa, men om ví pratar om tex Pfiff el Börjes) och kommer annars ligga direkt mot ryggraden. I det här fallet är padden minst lika viktig som sadeln, eftersom sadeln ju inte är användbar utan den...så satsa på bra kvalitet. Skito, Haf och Torsion brukar anses bra och passar till Pfiffsadeln. Jag har en Torsion och är mkt nöjd med den, och även med hjälpen jag fick att välja rätt tjocklek på iläggen :)

Jag behöver också så stora sadlar, men varken Börjes största eller Pfiffen ÄR så stora...

Men jag löste det så att jag tog ur bakvalvet och skar till en lagom bit 10 cm tjock skumgummi och stoppade i där i stället.
Så nu slipper jag det punkttryck som jag tidigare fick av bakvalvet.

Här ser du en bild på en Pfiff MED det hårda bakvalvet
4268890.jpg

Så här ser det ut på min sadel med skumgummit i stället
4782834.jpg

Dessutom blev min sadel lite större i sitsstorleken på köpet :idea:
Dom e inte bara dåliga, dom bomlösa, dom e fula också!:rofl:

Jag tror att jag ska testa att göra som du gjort! Det är väl egentligen ingen vits med att ha ett hårt bakvalv? Har lite problem med att säkerhetsvästen slår i bakvalvet ibland, och det är ju inte bra. Jag har annars kapat av säkerhetsvästen några centimeter, och tänkte klippa lite till, men om jag ändrar bakvalvet slipper jag kanske det. Du har också lagt en gelsits ovanpå din, eller hur?

Håller med om att de flesta bomlösa är fula, men dåliga vet jag inte. Det beror nog på vem man frågar? Min häst anser dem vara bra i alla fall, fast jag har bara ridit bomlöst i ett halvår, ska jag komma tillbaka om några år och kommentera?

Jag har en sadel från Börjes. Den glider inte mer än en bomsadel på min häst (av formen manklös tunna :angel: ) men jag sitter dock upp från pall. Har suttit upp från marken ngn gång vilket har gått bra.

Ang stödet, så är det betydligt bättre stöd än barbacka, men i mitt tycke betydligt sämre stöd än i t.ex. en standard dressyrsadel. Jag har ridit i min ca 10ggr och får fortfarande jobba på det där med lättridning och galopp (har blivit lite vinglig, obalanserad och otränad efter graviditet, så det gör nog mkt!) Att sitta i är den dock JÄTTESKÖN :love: Som en fotölj om man jämför med en bomsadel (som mer är som en pinnstol ;) )

ja inte är de vackra inte, men man vänjer sig! :) För ett år sedan hade jag nog inte velat visa mig "bland folk" i en sådan sadel som jag nu har. Det är dock inget bekymmer nu, även om jag fortfarande tycker att sadlar i "vanlig" modell är snyggare.

Eftersom jag är bl.a. reumatiker med onda leder och trasiga höfter måste jag ha en gelsits oavsett vad för sadel jag använder eftersom jag annars sitter snett och det gör ont i mej och blir knasigt för hästen med en sned ryttare, därav gelsitsen.

Jag har tagit gummibandet och trätt det under framvalvet, under sadeln, upp i bakändan och genom ringen bak och under bakvalvet, för att sen fästa det i bakändan av gelsitsen.

De blir en liten böjning i bakkanten på sadeln, men jag har haft det så här under nästan hela sommaren och ännu har det inte visat sej orsaka något skav eller något annat obehag oavsett vilken häst jag använt sadeln på.

Numera har jag även en bit gammaldags filtmaterial under den ordinarie sitsen, som jag satt fast med dom oumbärliga självhäftande kardborrebanden från Biltema :D

4782613.jpg

4782833.jpg

Det är resterna från den "slaktade" ponnyplankan :D

Det känns så dom första minutrarna innan sadeln blivit uppvärmd.

Därefter känns det som att sitta i ett moln :love:

Likadant har alla andra som använt sadeln tyckt ;)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 972
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 652
Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger... 2
Svar
23
· Visningar
4 368
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka