J
JGA
Det pratas mycket om att rida hästen i rätt form. Jag har ridit under ca 3 års tid men TYVÄRR kostade inte min mor på sig att låta mig rida för instruktör. Nu har jag gjort ett längre uppehåll och börjat igen på ridskola 2 ggr i veckan i en grupp fär vi använder hästarna i alla gångarter och börjar lära oss lite grundläggande dressyrövningar som tex framdelsvändning och ska även börja med hoppning. Deltar även på uteritter när jag kan. Men jag är en vetgirig tjej som vill ha egen häst igen om kanske ett år då jag haft det innan och känner att enbart ridskola är inte tillfredsställande. Det jag funderar väldigt mycket på är dock detta med att rida hästen i rätt form, vill ju inte att en egen häst ska ridas sönder på något sätt! När man red på egen ponny på vägar och i skog och mark etc så tänkte man ju aldrig på detta 
Nu undrar jag hur man som mindre rutinerad ska kunna komma in på rätt spår och rida sin häst så att den håller och mår bra trots att man inte kan få den i rätt form ännu. Hur lär man sig detta? Ska på två ridläger i sommar och har i önskemålen uttryckt att jag vill träna på just detta med att rida den i form men jag antar att det är lättare sagt än gjort!?
Hur gör ni som inte kan detta, för jag är väl ändå inte ensam???
Nu undrar jag hur man som mindre rutinerad ska kunna komma in på rätt spår och rida sin häst så att den håller och mår bra trots att man inte kan få den i rätt form ännu. Hur lär man sig detta? Ska på två ridläger i sommar och har i önskemålen uttryckt att jag vill träna på just detta med att rida den i form men jag antar att det är lättare sagt än gjort!?
Hur gör ni som inte kan detta, för jag är väl ändå inte ensam???