rida i bomlöst (galoppsadel)

G

GoddessOfLove

på vanlig häst . inte borde dom väl ta skada av det ?
 
Nej det tror jag inte, men det är ju inte särskilt bekvämt att rida med galoppsadel under vanliga turer. Har endast min när jag tränar snabbjobb, resterande dagar har jag bomlös sadel.
 
Är det en bomlös galoppsadel? Är alla galoppsadlar bomlösa kanske? (är inte så insatt i galoppsporten :o)
Spännande :)
 
ja har aldri sett lr hört om nån som har bom iaf . :)
 
Min träningssadel är det bom i, så visst finns det. Har den till unghästarna i början.
 
Är den helt utan stoppning? I så fall sitter man ju som barbacka, alltså risk för ryggraden på ostoppade hästar (ja, hästar utan rejäla ryggmuskler...)
 
Vad jag fattat så har man rätt mycket filtar och paddar under sadeln. Men då lär det ju inte bildas nån kanal för ryggraden men sadeln kommer ju upp en bit iaf.

Skulle vara intressant att veta om galopphästar har mer ont i sina ryggar än andra och om det isf har med bomlösa sadlar att göra.
 
Galopphästar rids väl på ett ganska annorlunda sätt än "vanliga" ridhästar... Lätta ryttare och korta snabba pass (rätta mig om jag har fel) dessutom är de ju oftast mycket vältränade... Jag har inte hört att galopphästar skulle ha mycket ryggproblem iaf, enl. erf. vet ska visst fälttävlans och hopphästar vara värst.. :crazy:
Jag skulle gärna vilja veta mer om de bomlösa sadlar som används inom galoppsporten. Det är ju stor skillnad på en bomlös sadel som har en kanal, och en som inte har det..
 
min galoppsadel har kanal :)

en sak till som ja tänkte på är att man itne sitter lika djupa i en sådan utan lägger väldigt stor vikt i stigbyglarna
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 104
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
712
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
555
Senast: Gimlan
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp