Rida i kyla

Sv: Rida i kyla

jo man kan rida dom i 10- men om det är kallt ska man inte anstränga dom..

-10 är verkligen ingen fara, då skulle man aldrig kunna rida vintertid ovanför Stockholm... :cool: Luften hinner, enligt vad jag lärt mig, värmas upp på väg ner i hästens luftrör. Köldgränsen vid travlopp brukar väl ligga på runt -25 och det för människornas skull. Man har gjort undersökningar om hästar och kyla, har dock tyvärr ingen länk till något just nu.

Hittade det här vid ett slarvgooglande.
http://www.hastfolk.se/2004-06/04061_om_kyla.htm

Senast ändrad:

ja skulle absolut inte anstränga en häst i minus 25grader :eek:

mina hästbekanta i canada brukar låta bli att anstränga när det är kallare än -30. :p

Om man inte ska rida om det är kallare än -10 då måste då jag ställa bort hästarna hela vintern :smirk: -10 är absolut ingen fara för en häst, däremot om det börjar vara kallare än 20 minusgrader då kanske man ska ta det lite lugnt, men att lufsa ut i skogen tex är nog ingen fara. + att hästarna har så långa luftvägar att luften hinner värmas upp betydligt bättre än hos oss människor innan den når lungorna. Dom kör ju travlopp vid rätt så sträng kyla så jag tror nog inte att vi behöver oroa oss...

mina hästbekanta i canada brukar låta bli att anstränga när det är kallare än -30. :p

Jag med:D... Alltså, jag rider i alla väder. Lägsta temperaturen jag varit ute på hästen i är minus 34 gader. Hon knatade på och var pigg som s*tan och jag satt som en michelingubbe och höll på att förfrysa...Hästen klarade det galant medan jag led, faktiskt:angel: För min personliga del, är ju en bit över 40 år gammal:crazy: , har jag satt en gräns på minus 20 nu. Har ledproblem, men jobbar gärna hästen vid handen istället i vilken temperatur som helst:cool:

precis, det känns faktiskt som att travlöpen kan ge en ganska bra bild om vad som är ok.

Hästen klarar betydligt lägre temeraturer än vad vi människor gör.
Däremot ska man väl inte jobba hästen svettig om det är för kallt.
Jag har själv en gräns, för mig, på -20.

jo man kan rida dom i 10- men om det är kallt ska man inte anstränga dom..

Nämen ojdå vi som körde banjobb med travarna på jobbet i -23. :eek: :p
Inne i stallet igen var fingrarna stelfrusna så man grinade när man skulle sela av och mådde illa av att ha andats in iskall luft.
Men hästarna mådde ju bra.

Alltså, hästarna klarar av kylan, men vi människor gör det inte lika bra.

det där med svetten är väl värre så fort man slutar jobba dom, att dom får på sig täcke med en gång eller så

jag har ridit bla hoppträning i 20 minus och min häst lever än :angel: och mår bra :D
jag tror att det mest är vi människor som fryser...

Jag red ett rätt tufft dressyrpass i -17 här om dagen. Gick utmärkt, trots att pojken min har Bronkit. Men då är det trav som gäller hela tiden, avskrittning när jag går bredvid, annars fryser jag ihjäl.
För övrigt har vi närmare -10 i stallet och hästarna mår bra.

Det skulle inte jag heller göra med hänsyn till mig själv och utrustningen. Är dock inte ett dugg orolig å hästens vägnar.

nej men det är vetenskapigt bevisat att om det är över minus 20 grader ska man inte anstränga hästen, klart dom inte dör av det men det är farligt för deras luftvägar..men det är vell olika för olika raser och individer hur mkt dom klarar..=)

måste bara tilläagga att klart man kna ut o lufsa i skogen och trava och galopera lite menar att dom ska tycka det är jobbigt och bli ansträngd!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 589
Senast: Edla
·
Ridning Hej hej! Hästen jag rider drar alltid upp huvudet när vi gör halt, han kan gå i jätte fin form men ger jag kommando för halt drar han...
Svar
11
· Visningar
518
Senast: iliedtoday
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 747
Senast: cewe
·
Hästhantering Hej, Har en häst som är 17 år. Hon har sedan jul varit halt i ena bakbenet Det har visat sig vara bakknät och efter undersökning dålig...
Svar
6
· Visningar
312
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka