Rida/köpa häst som varierar på 3bett pga går lätt sönder i mun..

JessicaM

Trådstartare
Hur går det att rida en sådan häst tro?

Såg att en ridskola hade en sådan häst så det borde ju gå bra beroende på HUR känslig förstås.

Men borde man undvika att köpa en sådan häst?
 
Sv: Rida/köpa häst som varierar på 3bett pga går lätt sönder i mun..

va ?

Förstår helt ärligt inte frågan.. men kanske är lite trött


/ Elizette
 
Sv: Rida/köpa häst som varierar på 3bett pga går lätt sönder i mun..

Jag tror nog att de på ridskolan tar lite för hårt i hästens mun, som kanske springer när det gör ont. Vi har en häst i vårat stall som inte kan gå med bett, han springer gärnet och går inte att stoppa. Han funkar hur fint som helst på hackamore, och då låter vi honom gå på det.

/Gotte
 
Sv: Rida/köpa häst som varierar på 3bett pga går lätt sönder i mun..

hehe

Finns en häst till salu. Men det står såhär:
"Han kan gå sönder i munnen ibland och varierar mellan tre olika bett"

vad tycker ni om att köpa en sådan häst? Dum fråga kanske men då bjuder jag på det :D
 
Sv: Rida/köpa häst som varierar på 3bett pga går lätt sönder i mun..

Det låter som en väldigt oseriös annons först och främst. Hade jag varit intresserad hade jag velat veta vad "gå sönder" innebär för den som skriver det. (tandfel, sår i tandkött, sår i mungipor osv) hur ofta dessa problem har uppstått och vad som har gjorts när de har uppstått. Sen hade jag velat ha kontaktuppgifter till den/de vetrinärer som behandlat hästen. Sen hade jag pratat med dem och fått ett utlåtande gällande vad de anser vara orsaken, hur de anser att problemet bör behandlas samt vilken kostnad det innebär att behandla en sådan häst.

När jag fått reda på det skulle jag ta ett beslut, men inte förr. Så, ta reda på de sakerna - återkom med svaren & sen kan du få bättre hjälp (av mig iafall) :)
 
Sv: Rida/köpa häst som varierar på 3bett pga går lätt sönder i mun..

Det är en ridskola som säljer honom. Han går fortfarande som lektionshäst..

Ska ringa imorgon så får vi se vad de säger
 
Sv: Rida/köpa häst som varierar på 3bett pga går lätt sönder i mun..

Gör så! Håller tummarna för att det inte är något allvarligt fel på hästen :)
 
Sv: Rida/köpa häst som varierar på 3bett pga går lätt sönder i mun..

Hur som helst tycker jag man ska variera bett..
Ridskola är en helt annan sak, många tar tag i tyglarna om dom håller på att tappa balansen..
 
Sv: Rida/köpa häst som varierar på 3bett pga går lätt sönder i mun..

Man kunde inte rida ut själv på honom så det var inget för mig..


Jag tycker också att man ska variera bett men ibland kan det vara svårt. Lättare om man inte har så starka bett väl..

Jag använder kimblewick bett på Kyra o vet inte riktigt vad jag ska variera med. Pelhamsbettet gillar hon inte..
 
Sv: Rida/köpa häst som varierar på 3bett pga går lätt sönder i mun..

En annan lösning på problemet är att rida utan bett.
Jag har ett sidepullträns till min häst.
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 901
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 129
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp