rida med grimma

Sv: rida med grimma

Efter en olyckshändelse som gjorde en sårskada i munnen red jag mitt halvblod i grimma ofta. Hoppade och red dressyr och busgalopperade i skogen.
Nu var den här hästen snällheten själv, med en annan häst skulle jag inte göra det dock. Red senare på hackamore för att det kändes lite säkrare och hästen trivdes ypperligt utan bett i munnen, även efter att såret läkt sedan många år.
 
Sv: rida med grimma

aa, jag har också fått intrycket att redgrimmor kan skava in lätt på nåt vis .. vet inte om det är så, men känns som det skulle vara bekvämare med fodrad lädergrimma. :)
 
Nu tänker jag göra det jag gör bäst, nämligen väcka gamla trådar:angel::p
Jag rider ofta barbacka in från hagen i grimma men rider även ut fast då grimma och sadel. Min pålle lyssnar nästan bättre i grimma än träns:d har tagit ett par gamla tyglar som jag satt i stora karbinhakar där bettet ska sitta, som jag sen knäpper i grimman när jag rider in honom från hagen. Men när jag rider ut har jag inga hakar utan spänner tyglarna direkt i grimmringarna.
Har alltså en ”vanlig” grimma med fluff på för att den inte ska skava. Grimman är lite stor så att jag kan spänna den ordentligt i nosgrimman utan att käkrämmen sitter för tight! Funkar super och både jag och pållen trivs!:D
 
Hej. Nu vill jag höra eran åsikt om att rida ut och så med grimma? Har du gjort det och hur gick det? Hur reagerar hästen? Och använder ni repgrimma eller vanlig grinna? Kom igen och svara nu! Även ni som inte gjort det kan ju skriva vad ni tycker om det o om ni skulle vilja! :-)
Jag har också ridit i grimma många gånger tidigare! Jag tyckte det gick bra, dock lite svårare att ställa osv. Upplevde dock att hon blev mer avslappnad av det👍🏼
 

Liknande trådar

BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 659
Senast: Dentaku
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 570
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp