rida med grimma

Sv: rida med grimma

Jag tillhör det latare släktet så jag rider gärna i bara grimma och grimskaft. :) I alla fall under sommartid när tant går på bete rätt långt från stallet. Då är det lättare att bara åka till betet, ta på grimma (och två grimskaft, annars blir det så kort att hålla i tycker jag) och kravla sig upp på nåt vis och ta en liten tur. Annars ska man åka dit, ta tant och en bra bit vid rätt hårt trafikerad väg utan vägren, in i stallet, göra iordning, rida, gå tillbaka. Nej, det är jobbigt. :o

Men då rider vi ju lugnt och jag har en (oftast) lugn och sansad tant. Hon brukar ta det lugnare när vi rider så, hon känner nog att risken är stor att jag dråsar i backen annars. Skulle aldrig rida ut med de andra i stallet utan sadel och träns. De håller högt tempo. Rider jag ut ensam så föredrar jag barbacka. Är inte så förtjust i sadel, men balansen behöver jag träna på.

På någon annan häst som jag inte kände lika bra skulle jag INTE göra det.
 
Sv: rida med grimma

Min dotter tillhör också det latare släktet....barbacka ev med barbackapaden, grimma o islansdstyglar( såna med hakar i ändarna) hjälm (annars får hennes ömma moder rådamp) sen bär det av i full fart ut i skogen.
Det tog ett år innan hon vågade göra så med "nya" pållan men nu törs hon även med vårt arabsto. Jag kan rida i grimma men helst inte utan sadel..../L
 
Sv: rida med grimma

Jag rider min treåring i grimma:D
hon blev skadad förra året och är inte sådär jätteförtjust i när man försöker ta på henne saker på huvudet. Grimma går bra, den här får vi jobba med eftersom den har pannband:
dsc01220_101568018.jpg

Men vi gör framsteg hela tiden och nu är den inte lika äcklig längre:D
Har bara haft henne 2 månader. Kommer vänta med bett och rida i sån här:
Smart-SP-Noseband.jpg

(bild lånad från distansritt.nu)

Kommer vänta med bett tills nästa år - minst. Hon är lika lyhörd i grimma och skulle ändå aldrig rida en treåring direkt i bettringarna..
 
Sv: rida med grimma

Kl
Rider med repgrimma ibland. Har inte ridit med vanlig grimma på min nuvarande häst, den är för otydlig tycker jag. Men repgrimman funkar alldeles utmärkt. Jag har ett nödstopp inlärt (onereinstop) så jag känner mig säker. Rider med repgrimma på nån uteritt ibland, skrittar alltid mest ute. Ibland när jag är på ridbanan och ska träna kommunikation från ryggen.
Vid dressyrarbete har jag alltid träns.

Rider oftast inte andras hästar i repgrimma. Har dock hänt med en unghäst under inridning och det funkade alldeles utmärkt.
 
Senast ändrad:
Sv: rida med grimma

Sista gången jag red min d-ponny som vi nu tagit bort ;( så red jag i grimma och grimmskaft (som endast satt fast i ringen i mitten på grimman) utan hjälm, utan väst, i en bäckmörk skog och ponnyn hade inte blivit riden på typ 1 månad. Både skrittade, travade och galopperade!
Rida i grimma och grimskaft tycker jag är helt ok, men utan hjälm är inte så smart... Jag klarade mej den gången men man vet ju aldrig..
 
Sv: rida med grimma

sist jag red ut i repgrimma flög jag av duktigt :/
 
Sv: rida med grimma

KL
När jag i min "ljuva ungdom" hade en foderhäst som gick i en hage några hundra meter från stallet så ides ju inte jag gå. Varför gå när man kan åka?
Jag var så stensäker på att pålle skulle gå raka vägen till stallet för han var ju sugen på sitt kraftfoder.

Och det gjorde han också... Till dagen efter jag stubbade hans man. Då drog han järnet i fullaste galopp förbi stallet och ut på en stor åker och bockade och brallade runt en god stund.

Hur tusan jag kunde sitta kvar då ska gudarna veta. Barbacka, grimma (observera inget grimskaft), utan hjälm och INGEN man att hålla i. :o Jag tror att den hästen var väl bekant med begreppet "sjukhumor" :rofl:
Det kanske är som vår körtränare brukar säga: Gud är god mot dom enfaldiga!! ;)

Maria
 
Sv: rida med grimma

mariajonsson: haha ojdå! Och att du hade stubbat manen innan, haha. Ja att du satt kvar förstår jag mig inte riktigt på, men tur att du gjorde det i vilket fall! :)
 
Sv: rida med grimma

Det händer att jag rider med bara grimma ibland, oftast repgrimma + westerntyglar i bomull och med snabbhakar. Men bara om jag ska rida en kortare sväng. Fungerar oftast bra och man får verkligen chans att använda sin sits och sina vikthjälper mer. Dock så tycker jag att grimman har en tendens att åka runt på hästens huvud, hamna konstigt och obekvämt och nära ögonen. Så egentligen föredrar jag bettlösa huvudlag framför grimma. Fast oftast rider jag min nordsvensk på olika slags tredelade bett. Haflingervalacken rids mer på bettlöst.
 
Sv: rida med grimma

jag har ridit min luns med grimma ibland. Det har funkat så länge vi håller oss till skritt än så länge. Men jag jobbar på det, när jag köpte honom fick jag rida med pelham och nu går det bra med grimma :)
 
Sv: rida med grimma

Jag rider alltid min häst i repgrimma (eller stick), oavsett om det gäller att rida ut eller på banan. Han rids överhuvud taget inte med träns och bett. Varierar med repet på båda eller en sida, beroende på vad vi ska göra.
 
Sv: rida med grimma

jag har ridit med endast grimma och grimskaft när jag skulle hämta min förra häst i hagen och inte orkade gå till grinden. Verkligen en helt dum idé då det finns hur mkt stenar som helst i hagen. Rider nu med träns och alltid hjälm på huvudet.
 
Sv: rida med grimma

Jag rider min sexåring med bara vanlig grimma. Det råkade bara bli så och så har jag fortsatt i två år och lär fortsätta. Rider i hagen, på banan, ut i skogen och alla lektioner med bara grimma på. I alla gångarter. Det är inget problem, en häst kan sticka iväg i galopp om den är oskolad oavsett vad man har runt huvudet på den.

Nyfiken bara... hur fäster du tyglarna?:)
 
Sv: rida med grimma

Härligt med alla sorters svar, dt är så olika. Tack :-)
 
Sv: rida med grimma

*KL*

Jag har ridit och markjobbat min häst en hel del i grimma.
Problemet som jag tycker är att det lätt blir otydligt. Grimman är så "lös" och "vinglig". Missförstånd uppstår.
Nu rider jag med en ridkapson som är stadigare och "skarpare" vilket ger tydligare signaler och inga missförstånd uppstår. Mjuk fin ridning utan bett i munnen. Passar mig bra. :-)
 
Sv: rida med grimma

*kl*

Red in min pålle i repgrimma :) funkade super. Även nu när jag rider igång honom efter via (4 mån pga skada) har jag valt att rida honom i repgrimma alt bosal. då han inte lyssnar riktigt lika bra som innan och vill inte ta i tyglarna mer än nödvändigt :p Rider honom även barbacka.
 
Sv: rida med grimma

Jag rider min häst i grimma och grimskaft ganska ofta. Jag gillar inte att trava utan sadel. Och eftersom hon gärna vill sticka hela tiden så galopperar jag bara i brantare uppförsbackar och annars bara i skritt. Det märks att hon uppskattar det ;)
 
Sv: rida med grimma

någon som har lust att svara på vad skillnaden är på repgrimma o vanlig grimma? Har ni ridit med vanlig grimma eller rep grimma?:)
 
Sv: rida med grimma

Vanlig. Repgrimma har jag bara använt på de två NH-kurser vi varit på och är inget jag skulle använda själv. Skarpa och inte kul om hästen fastnar av någon anledning. Jag använder hellre fodrade lädergrimmor :)
 

Liknande trådar

BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 667
Senast: Dentaku
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 576
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp