Bukefalos 28 år!

Rida med hackamore

mausan

Trådstartare
Hej hej!
Jag har inte egen häst (söker medryttarhäst i stockholm btw) men har hand om en häst på min ridskola som kräver lite mer av en rutinerad ryttare och så, honom rider jag alltid med Hackamore. Förut i början hade jag ett tvådelat bett på honom och han dreglade jätte mycket hela tiden och jag tror att det kanske gjorde ont också. När man rider ute på paddocken vi har en bit bort i skogen så blir han alltid jätte het, speciellt efter att man galopperat och då tycker jag inte att jag ska behöva dra i hans mun i onödan.
När jag började med hackamore har han blivit ännu duktigare, han drar nästan aldrig och jag tycker att han lyssnar mycket bättre, plus att det är lättare att få kontroll på honom.

Vad tycker ni om hackamore? Brukar ni rida med det, och om inte, varför?
 
Sv: Rida med hackamore

"Det som funkar är alltid rätt", även om jag själv inte är något större fan av hackamore i form av det klassiska "ponnyhacket". Instabilt och luddigt, men effektiv nödbroms.
Har man en häst som är utbildad så att den kan ridas på blank stång så kan det ju dock funka, det vittnar ju trots allt många om! :)

Hur passade tränsbettet och vilken nosgrimma användes? Hur hårt spänd?
 
Sv: Rida med hackamore

Jag är inte säker på alla hans utrustningar eftersom att det är riskolan som köper in hans saker, men remontnosgrimma är jag 95% säker på att vi använde. Jag tyckte att hans bett satt ganska tight, vi provade även med ett lite bredare tredelat ett tag men det hjälpte inte.
När du frågar hur hårt det var spänt, menar du nosgrimman? Jag spände alltid så att två fingrar (vågrätt) fick plats mellan nosryggen och nosgrimman.
 
Sv: Rida med hackamore

Ja, då verkar det ju inte vara några grova fel på betslingen som gjorde att han inte trivdes.

Rids hästen med ett långt bett och hårt åtdragen aachengrimma är det ju itne så förvånande att den dreglar onormalt och inte accepterar bettet något vidare. ;)
 
Sv: Rida med hackamore

Jag rider ibland på sk. ponnyhack på min nuvarande häst. I början fick jag idén att prova för att jag behövde träna upp min balans i hoppningen efter en skada och eftersom att han är en väldigt känslig häst så ville jag inte råka ta i honom för mycket.
Min häst är dessutom pigg vid hoppning och tar gärna tillfällen i akt när ryttaren tappar balansen. Med ett hack (med kedja + ludd) fungerade han väldigt bra och jag tyckte att han blev mindre hypad. Det gjorde att jag kunde fokusera i princip helt på min sits.
Det enda dåliga min erfarenhet av hack säger är att en häst lätt blir hängandes på det om den vill ta stöd. Därför skulle jag inte välja att rida dressyr allt för regelbundet på det.

Om du tycker att det fungerar bra på hackamore rekommenderar jag det. Speciellt då som du beskriver när han blir lite extra pigg.
Men på dressyrbanan kanske det är av större vikt att använda ett bett. Har han gått något på rakt tränsbett? Kollad efter smärta?
 
Sv: Rida med hackamore

Det enda dåliga min erfarenhet av hack säger är att en häst lätt blir hängandes på det om den vill ta stöd. Därför skulle jag inte välja att rida dressyr allt för regelbundet på det.

Det här är ett jättevanligt råd, och något som många beskriver som ett problem.

Men EFTERGIFT, för tusan? Det är ju grunden till allt, även när man använder bett, då kan hästen inte bli hängande. ;)
 
Sv: Rida med hackamore

Bettet var tvådelat och han har inte blivit kollad efter smärta men jag är jätte säker på att han tyckte att det gjorde ont eller att det skavde :) Har ridit dressyr på honom med hackamore och tycker att det gick så bra, har inte ridit honom med bett på kanske 2 månader och funderar inte på att byta tillbaka, eller kanske, om jag hittar ngt riktigt bra bett som han trivs med ^^
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 963
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 018
Senast: Sar
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 250
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 690
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp