Rida med hackamore!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare I_Love_Humle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 125
I

I_Love_Humle

Någon som gör det? Har testat att rida våran fjording :love: (16 år, och hård i munnen) på hackamore, hon gick superbra! Kanske inte i bra form, men väldigt lätt att stanna, svänga osv, sånt som är mycket svårare med bett! (Pessoa) Med pessoat blir hon väldigt tung i formen, men med hackamoret blev hon inte alls tung!

Det är väl så att hon är förstörd i munnen, men på nosryggen har man aldrig förstört henne!

Men är det något man bör tänka på när man rider på hackamore? Har hört ruskiga historier om att man kan knäcka nosryggen, men hur hår måste man egentligen dra då?! Vi rider bara ut, vi har en liten volt, men den går knappt att trava på (liten).

Frustade hela tiden när jag red henne på hackamore första gången, hon verkade så glad!

:bump:

Sv: Rida med hackamore!

:banana: Föresten, hittade inget forum att fråga det här på, men ni kanske vet? :banana:

Om man har biljetter till Globen horseshow på fredagskvällen. Anexet öppnar ju typ vid tio och stänger vid 22, men när får man gå in i anexet?? Får man bara gå dit då ens show är? Eller får man komma in tidigare? Någon som vet? :confused:
Hittade nämligen ingen info på deras hemsida! :(

hej
den gången jag fick prova hackamore varpå en stor hästen mycket större än mig själv och jag är 1.63 lång ca uppåt och neråt.
den var säkert 1.60 och 1.70 hög och vi red ut iskogen min tjej som jag skötte stallet åt hon red en mindre ponny vi hade det bra mitt inattten på kvällen det var mån ljust ute och kallt med snö ute stjärnorna blinkade åt oss vi travade nog och skrittade jag red på bara en hand men båda tyglarna och hästen svarade på alla tygel tag utan krångel minsta lilla vink inga stora åthävor behövs alls man måste vara hur försiktig som helst när man rider på starka bett
likandant på kandar osv.
det var en höjdare-hur lätt som helst. :banana: :bump:

Jag tycker mycket om hackamore som "omväxlings alternativ". Men skulle aldrig rida på det regelbudet då jag anser att det inte är bra för hästen.

Det finns en tråd om hackamore på "Utrustning".

Jag rider alltid med hackamore. Ska byta upp mig till sidepull.

Varför är det inte bra för hästen att ridas för mycket på hackamore?

Jag rider en del på hackamore och gör det dels för att hästen trivs på det och dels för variation.

Nej du får gå in på annexet när du vill spelar ingen roll vilken föreställning eller dag du har biljett till. ;)

Det är jättebra att du hittat ett sätt att rida som din häst trivs med men har du kommit underfund med varför den varit så hård i munnen?Kanske ngn tand som spökar.

Jag brukar rida mina hästar på hackamore å de verkar tycka om det å går hur bra som helst.Jag har hackamoren ganska löst då jag inte vill spänna kedjan för mkt.
Det krävs ganska mkt för att knäcka ett nosben men skulle jag ha en häst som är hård att rida med hackamore skulle jag undvika att rida med den.

Varför är det inte bra för hästen att ridas för mycket på hackamore?

Själva konstruktionen fungerar som en hävstång. Dvs. när man tar i tygeln så trycks nackstycket framåt och orsakar ett tryck mot öronen som i sin tur leder till spänningar i nacken och käken på hästen. Har man otur leder detta vidare till späningar i rygg/ben osv tills man har en häst som har ont överallt. Och det är inte lätt att bli av med sånna problem - jag vet. :smirk:

Sidepullet fungerar dock på ett annat sätt och denna hävstångseffekt förekommer inte vid användning av det. Därför rider jag på det istället.

Jag rider på hackamore ibland. Min häst gillar det. Särskilt om vi rider på långritt. Däremot hoppar jag ALDRIG med det ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 046
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 530
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 393
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 027
Senast: Líf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna