Bukefalos 28 år!

Rida med halsring

Sv: Rida med halsring

Haha, jag har lite samma problem. Svänga MOT utgången från ridbanan går dock lite bättre än att svänga IFRÅN den. :angel: Fast sist red vi i fina (kanske lite överdrivet.. :angel: ) åttor runt koner och det gick bra. :D Det är bara att öva!

Haha japp, min kille går gärna åt hagens håll men inte så gärna därifrån :angel: fast vi kan inte svänga alls :o :D vi får göra bak eller framdelsvändningar för att byta håll :angel: Men vi jobbar på det :D
 
Sv: Rida med halsring

Är övertygad om att övning ger färdighet. :D

Passr på att lägga in en bild på hur vi ser ut. "Halsringen" är en tygel (tips från Ella_99 :bow: )

21134319.jpg
 
Sv: Rida med halsring

Vore en dröm att kunna rida sådär. Min sköthäst lyssnar mycket på sätet när vi arbetar i form, och jag styr oftast bara med hjälp av säte/skänklar. Men tyvärr så kan han bli lite het ibland, speciellt i galoppen, han lyssnar ju på förhållningar, men inte direkt på sätet, jag tvivlar på att jag hade fått stopp på honom då. Men får väl prova att rida på långa tyglar och se hur det går. En dag kanske:D:love:


Om han är het ibland så kan du ju göra som jag, ha en grimma på honom, då kan du ge en förhållning genom att "dra" lite i nackstycket om han inte lyssnar på halsringen (om han inte har för lång hals så du inte når fram vill säga..).
 
Sv: Rida med halsring

De jag har använt är specialbeställda repringar från USA av lite olika hårdhet. Det kan kännas tryggt att börja med en som är lite hårdare, och sedan gå över till mjukare och mjukare :)

Jag älskar fullkomligt att rida på ring, som vi brukar säga. Minns första gången jag gjorde det, och efter galoppen sa jag att jag kände mig riktigt fri, och mina ridkompisar höll med. Efteråt säger ridinstruktören att hästen kan få en frihetskänsla som smittar av sig på ryttaren, och sen dess har jag varit fast!

Använd, som de flesta sagt, säte och skänklar i första hand. Om inte det funkar när du ska svänga kan du ta till ett ridspö och "dra det i luften" på sidan av huvudet på motsatt sida som du vill att hästen ska svänga åt. Om inte det heller fungerar så använd repringen. Det är viktigt att du får den rakt åt sidan, och inte snett bakåt! Ha ringen till att börja längst ner på halsen där hästen är som minst känsligast, och om den inte lyssnar på detta flyttar du upp den allt eftersom. Om hästen vanligtvis flyttar för trängande tygeltag underlättar det enormt.

Vid förhållande hjälper använder du självfallet säte och skänklar som vanligt, om detta inte fungerar tar du i ringen, och flyttar upp den allt eftersom om hästen inte lyssnar.

När du och hästen kan detta är det bara att gå vidare till andra rörelser. Min gamla polle ställde, böjde, gick i öppnor och slutor samt på volter bättre med enbart ring, än både lindell eller träns :) Kunde även hoppa banor med honom och även detta gick bättre då hans balans var lite sisådär.
 

Liknande trådar

Utrustning Rida med halsring Hur påverkar en stel, rund halsring jämfört med ett mjukt rep? Fördelar och nackdelar? Vilken ger tydligast signal...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Plantan
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
241
Senast: skiesabove
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
451
Ridning Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på...
Svar
11
· Visningar
1 144
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp