Bukefalos 28 år!

Rida med okänd häst

T

Tjalfe

Jag och en bekant funderar på att rida ut tillsammans med våra hästar. Hästarna har aldrig träffat varandra utan bara sett varann ett par gånger när man ridit förbi hagen.
Hur brukar det fungera för er att rida tillsammans med hästar som eran häst inte träffat förut? Går dom bara på som vanligt eller blir dom "krångliga" och mer intresserade av varandra än av ryttaren?
Hon jag eventuellt ska rida med har stenkoll på sin häst och den är väldigt "van" vid det mesta. Men det är ju min lilla plutt som inte har så mycket erfarenhet plus att jag inte riktigt känner att jag vet vart jag har honom än. Har mest hållt mej i paddocken när jag ridit sen jag köpte honom.
Men hur brukar det funka för er?
 
Sv: Rida med okänd häst

Brukar inte vara några som helst problem. Visst, hästarna kan bli lite mer alerta och nyfikna på varandra, men inte alltid och när de blir det så brukar de ligna sig efter några minuter, när de vant sig vid varandras närvaro.
 
Sv: Rida med okänd häst

jaa du.. jag hyr islandshästar hos min granne, med enutav dem skulle jag rida till padocken med min lång granne, hon kom förbi och jag red efter, nära, inget hände :) om man stog stilla med dem blev stoet (isisen) lite knäpp å började "låta" men om man bara tog isär dem så gick det kanon :) den andra var en vallack då.
 
Sv: Rida med okänd häst

Det bör inte vara problem. När det är jobb skall hästen koncentrera sig på dig, inte vem som går bredvid. Vill de leka/hälsa/annat kan de göra det i hagen.
Självfallet kan de vara lite intresserade i början, men det är inget som skall påverka ridturen.
 
Sv: Rida med okänd häst

Hej.

Jag har ridit tillsammans med min kompis och hennes häst ett antal gånger. Hästarna har aldrig träffat varandra tidigare.

Första gången var jag medryttare på ett fullblod. Vi hade ungefär lika långt att rida till skogen, så vi möttes där. Nog tittade lite på varandra när de träffades, sen var det ingen fara.

Senast så tog jag transporten och åkte till henne, med min nuvarande medryttarhäst. De kollade lite vad det var för något, annars så var det inget.

Tror mest att det är ryttaren som blir nervös när det kommer att ske något nytt.

Hoppas att allt kommer att gå bra och att ni får en trevlig ridtur. :)
 
Sv: Rida med okänd häst

Ja jag tror det mest är jag som är nervös i onödan.:crazy:. Uppfödarna hade ju tillridningsstall så där passerade ju många hästar, så han borde ju vara van vid ridturer med okända hästar.

Det jag är mest rädd för är ju att dom ska "göra upp" ranglistan när man är ute och rider... Typ hoppa på varandra...:o
 
Sv: Rida med okänd häst

Ja jag tror det mest är jag som är nervös i onödan.:crazy:. Uppfödarna hade ju tillridningsstall så där passerade ju många hästar, så han borde ju vara van vid ridturer med okända hästar.

Det jag är mest rädd för är ju att dom ska "göra upp" ranglistan när man är ute och rider... Typ hoppa på varandra...:o

Tror inte att du ska vara orolig för att de kommer att göra upp rangordningen. Du känner din häst och hon känner sin. Ni kommer att ha full koll på vad som händer och sker hela tiden.
 
Sv: Rida med okänd häst

kl

Min häst reagerar inte alls över nya hästar eftersom jag inte låter henne. När jag rider kräver jag att hon är uppmärksam på mig och koncentrerar sig på jobbet.
Låter aldrig hästarna hälsa eller nosa på varandra när jag rider.

Om du bara låtsas som ingenting och kräver att din häst ska koncentrera sig på dig så kommer det nog gå hur bra som helst.
 
Sv: Rida med okänd häst

jag rider offta med hästar från andra stall på min hingst. det är inga problem alls. bara hästen i sej är van vid att ha sällskap så brukar det ej vara problem.
 
Sv: Rida med okänd häst

Ja jag tror det mest är jag som är nervös i onödan.:crazy:. Uppfödarna hade ju tillridningsstall så där passerade ju många hästar, så han borde ju vara van vid ridturer med okända hästar.

Det jag är mest rädd för är ju att dom ska "göra upp" ranglistan när man är ute och rider... Typ hoppa på varandra...:o

Skulle hästarna börja intressera sig för varandra måste du ta tag i det och se till att koncentrationen hålls på "jobbet". Hur tror du det skulle se ut om hästarna fick utrymme att börja tjabba med varandra på clinics och tävlingar? Sällan dom känner de andra hästarna...
 
Sv: Rida med okänd häst

Har ridit i ridhus många gånger, dock inte med den här hästen och jag vet att hästarna oftast inte bråkar med varandra där. Men det här sker ju på min hästs hem känns på något sätt annorlunda då. I ridhuset vet dom ju att det finns andra hästar och där ska det arbetas. Men visst, det kommer säkert gå bra. Ville bara stilla min oro lite.
 
Sv: Rida med okänd häst

Min kompis som blev hästlös i höstas brukar låna hästar från ridskolan bredvid mitt stall när vi ska rida ut, och det har alltid gått jättebra förutom när hon fick låna tjurmärren som dessutom brunstade, men då
var det hon som hade problem och inte jag, hennes häst ville gärna komma väääääldigt nära min :angel: Annars har min aldrig reagerat på främmande hästar, tycker det är lite märkligt med tanke på att han blir galen om han går i samma hage som en annan häst och försöker ha ihjäl denne :crazy: Men när vi rider är det aldrig några problem.
 
Sv: Rida med okänd häst

För rätt länge sedan bestämde en kompis och jag att vi skulle mötas i skogen, hon med sin travare och jag med isisen. Hästarna hade aldrig träffat varandra men inga problem där inte. De ville snarare inte skiljas från varandras sedan x)
 
Sv: Rida med okänd häst

Mina hästar kunde inte bry sig mindre typ.
De brukar inte ens titta på den andra hästen.
De är lärda att ha uppmärksamheten mot mig i alla situationer.
 
Sv: Rida med okänd häst

Divan brukar bara vara lite intresserad men hon lullar på som vanligt.. dock brukar hon bli lite stoig och flörta om det är en pojk :D jäfla kåtis :rofl: men hon lullar på som vanligt möjligt att hon visar upp sig lite.. fast det är uppskattat
 
Sv: Rida med okänd häst

Tjalfe...det är du som ska ha kontrollen liksom den som rider/kör den andra hästen. Hästen ska vara koncentrerad på ryttaren och inget annat.

Jag möter ofta hästar (de flesta okända då jag inte bott här så länge) under ryttare alt. framför vagn och det är bara att jobba på saken om hästen börjar fundera för mycket på såna saker.

Oroa dig inte för då påverkar du hästen att tro att det är nåt man ska oroa sig för...;)
 
Sv: Rida med okänd häst

Brukar inte vara några problem för mig,
dock är jag skadad av att jag ridit ut för mycket själv så sällskap är jag inte van vid.
I början kunde inte min ponny gå ute själv, nu klarar hon knappt av att ha sällskap.
De gånger vi har sällskap är hon mer "jag ska vara först och jälvar om ni går för fort".
Hon blir lite tokig, men inget jag inte klarar av.
Möta andra i skogen är inga som helst problem, brukar bara titta på dem och undra vad det är för knölar.
Unghästen är lite mer nyfiken och vill följa med dem, men annars inga problem..
 
Sv: Rida med okänd häst

Brukar fungera väldigt bra. Rider nästan bara med hästar som min häst inte känner speciellt bra (bortsett från ridturerna).
Däremot är min så snäll, så han finner sig med det mesta :angel:
 
Sv: Rida med okänd häst

Det brukar inte vara några problem, hon blir lite spänd och nyfiken i början och kan vara lite extra pigg under turen, men lyssnar alltid och tycker det är superskoj :)
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 467
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 822
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 604
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp