Rida - med sitsen

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare BadbrudenXS
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 4 181
B

BadbrudenXS

Insåg för ganska länge sedan hur fel jag rider
Bla så tar jag för mycket i tyglarna, har balansen i tyglarna, lutar mig framåt när jag tar tyglarna, trampar ner och kommer upp ut sadeln när jag tar i tyglarna osv osv :crazy:. Försöker jobba mycket med sitsen men glömmer bort och det blir likadant igen --> pållan blir stressad, "het" hård i munnen, lyssnar 0 och bara rusar iväg :(

Min fråga är hur ska jag träna fram den korrekta sitsen? Hur ska jag sitta och vad ska jag tänka på när jag gör halt/skänklar osv? Hur ska jag träna med pållan så hon förstår vad jag menar :crazy:

:banana:

Bara sitt på ridbanan. Känn efter vad som händer när du gör si och så. Det är det allra effektivaste sättet. En spegel kan vara bra också.

hade (har fortfarande ibland) samma problem.
Lutar mig framåt i förhållningarna,blicken åker ner (fick många tillsägelser om det idag :smirk:)Men tänk på att slappna av i sadeln, luta dig bakåt och tänk på att sitta så lodrätt som möjligt. (huvud axel höft och häl ska bilda en rak linje) Lycka till!

Det är ju ett stort framsteg när man väl har kommit på vad det är man gör för fel. Sen gäller det att tänka på det när man rider och märka när man kommer tillbaka till det felaktiga sättet. Tänk på sitsen hela tiden när du rider så att du kan rätta dig själv, ännu bättre är det ju om någon annan står på marken och tjatar. Kan vara grymt irriterande när någon påminner en om det och så borde man komma på det själv, tycker man, men det gör garanterat att man skärper sig! Har hållt på med det där ett bra tag själv...

malu

Det låter som om du behöver träna upp balansen en smula! Bra sätt att göra det är att låta någon longera hästen medan du sitter på, ta ur fötterna ur stigbyglarna och träna upp balansen genom att bara sitta där utan att hålla i någonting medan din medhjälpare för hästen i skritt, trav och galopp. Sen när det känns säkert så kan du stoppa i fötterna i stigbyglarna igen och träna på lättridning, fältsits utan att ha något att hålla i. Man ska inte ta tag i tyglarna för att hålla balansen, bättre då att du har en rem runt hästens hals att ta tag i om det behövs så att du inte drar hästen i munnen och ger den fel signaler! Som sagt, öva upp balansen! Att rida barbacka är också superbra för balansen! Lycka till! :banana:

ett jättebra sätt att räta upp sig på är att du håller båda tyglarna i ytterhanden, och sträcker upp innerhanden och armen rakt upp med tummen bakåt. då kommer du sitta rakt upp i alla fall.

Sitta på ridbanan... Aha, så ska jag göra nästa gång det inte stämmer mellan mig och pållan. Jag kan tya med mig en spegel att titta i också. Men blir man inte väldigt sandig?? :rofl: :rofl: :rofl:

Förlåt, jag var bara tvungen :rofl:

Ett bra sätt att hitta sitsen, balansen och hästens
rörelsemönster är att blunda när du rider.

Lite otäckt i början, men helt suveränt.

Sv: Rida - med sitsen

*Knapplån*

IngelaH har återigen, grävt i arkivet och letat fram en äldre tråd, som ändå aldrig kommer tappa fokus.

Sitt vackert! :angel:

Jag vet att jag är sned och vind, tack vare ryggmärgsskadan. Konstigt nog, så faller mina delar på plats, när jag hamnar på hästryggen. Jag försöker tänka på andning, sitta ordentligt ner i sadeln, försöka få överskänkeln falla ner intill hästen, så jag får en känsla av att vara i "stående ställning". När jag hittar den ultimata sitsen emellanåt, så är min häst som att rida värsta Grand Prixhästen. Allt bara stämmer.

Träna, träna och åter träna.

Att sedan foto- och filmdokumentera är inte heller någon dum idé, för att försöka behålla den inre känslan, när man återser bilderna. :idea:

*kl*

Får jag haka på med en fråga om hur man ska gå till väga om ens underskänkel gärna hamnar för långt..... fram som i mitt fall?? :o :crazy:

det är också balansen... åker skänkeln fram så åker sätet bak, dvs du sitter i stolsits och inte på sittbenen/bäckenet.

Trådskaparen: du har fått många bra tips, och det är som någon annan sa ett stort framsteg att ha kommit så långt att man analyserar och är medveten om vart det tryter.

rid inte för mycket på volt/ridbana medans du har så kass balans - låt någon longera dig osv som du blivit tipsad om, och däremellan rider du ut och övar upp dig på mer raka spår. det kan bli mycket i början att försöka rida ett dressyr pass samtidigt som man har problem med grundsitsen. ska du rida på ridbana så rid mycket i skritt och med långa pauser mellan övningarna, så du själv "hinner med" och inte spänner dig.

Om du kan hitta en tränare av Centrerad ridning så skulle jag rekommendera det. Den läran har många visuella och tanke mässiga metoder för hur du lär känna din kropp och hur du kan tänka för att sitta bättre.

Lycka till!

Min sist är min absolut svagaste sida när det gäller min ridning, vilket leder till att jag har mycket svårare att få hästen balanserad. Min egen obalans leder till många problem med sitsen såsom dålig hand, dåliga skänklar och att jag blir oföljsam. Det bästa tipset jag har fått är att rida minst 10 minuter varje ridpass utan stigbyglar, var duktig och höll igång det länge och det gör susen för sitsen! Känns som att det är dags att sätta igång med det igen :crazy:

Ja har också det där problemet. Det kommer då jag spänner mig, men vissa hästar, t.ex. små stakryggade shettisar kan ja sitta hur fint som helst på.. ska bygga upp min hästs ryggmuskler, då blir hon stadigare i ryggen och jag kan rida bättre, men problemet är att jag måste ju rätta upp mig och inte "hänga på frambenen" för att inte överbelasta henne där. Hon musklar ju inte heller ryggen så bra som jag vill om jag fortsätter luta mig framåt som jag gör nu-och rider i obalans.
Har provat att rida utan stigbyglar i skritt, vill inte göra det på henne med svag rygg då jag dunsar som en spänd boll, och när hon då sänker ryggen som hon gör eftersom hon är svag osv när jag inte hittar takten.. :crazy:
Men när jag gör det i skritten så känns det lite som att jag hamnar på skrevet och sitter lite för hårt, ner i frambenen :confused:
Sitsen blir värre och som trådskaparen skrivit, hästen mer stressad om jag blir spänd, det är så jag "tränat upp den". Men nu har jag börjat slappna av mer, inte så stora krav, men jag har ju fortfarande den där sitsen fast i ryggmärgen på mig.. Om jag täner mkt på det och ngn står och påminner mig så går det ju bättre, men jag undrar om det är ngn som har ngt annat tips, om hur man "tvingar" sig själv att sitta rakt upp, rätt ner i ryggen, trots att det är lite obehagligt när hon inte bär ryggen helt (är lite omusklad där, men jag måste ju börja med att sitta rakt upp-balansera henne för att sätta muskler..:angel: ) och börja rida mer med höfterna?
Finns endel svar i tråden, men jag undrar ändå om det är ngn annan som har ngt mer smart tips? :banana:

Ett bra tips är att släppa tyglarna helt, bara hålla i "snutten" och skritta runt på ridbanan och göra alla möjliga sorters svängar och volter mm, BARA med sitsen. Kan vara kämpigt i början men ger verkligen resultat, och ibland när de behövs kan man ta jättelite i tygeln om hästen inte förstår vikt och säteshjälperna, så att den sätter ihop hjälperna. Sen när de känns bra i skritt trava runt lite på samma sätt i trav på långa tyglar, lovar dig att du kommer se resultat, både på dig själv och hästen ;) Lycka till! :D:D

jag säger bara, till alla: sally swift, centrerad ridning. ge dig själv möjligheten! en bra övning som verkligen får en att känna hur kroppen rör sig, hur hästen rör sig och var spänningar finns är att blunda !!OBS!! krävs att någon kan leda en då!! har gjort övningen flera ggr på kurser i centrerad ridning och det är en bra påminnelse att göra emellanåt! fokus flyttas inåt och till känslan när man tar bort synintrycket. man borde börja där, sedan kan man ta hjälp av någon annans ögon för att se och rätta till.

Rid för en bra instruktör! Centrerad ridning (Sally swift) fungerade kanonbra för mig, i alla fall...

Att blunda medan du rider är ett annat bra tips (Jag brukar rida i mörker (vintertid då) eftersom jag då upplever att jag kopplar bort synsinnet och använder känseln mer)

Dessutom: Slappna av! Lättare sagt än gjort... Arbeta hela tiden med att känna efter var du spänner dig, så att du vet var du ska slappna av!

Men det bästa är en bra instruktör, som kan få dig att lära dig hur det ska kännas när du gör rätt och sen kan du fortsätta att träna på egen hand, när du vet hur det ska kännas.

Med tiden har min sits blivit bättre.
Balanserade också med tyglarna och "föll" ofta framåt.

Jag har jobbat mycket medvetet med min andning.
Andas och slappnar av. Andas och blir liksom tyngre.
In genom näsan, ut genom munnen.
När jag är avslappnad med hjälp av andningen rider jag
mjukare och har blivit mer följsam och balanserad.

Jag förbereder mig ibland mentalt innan ridpass;
föreställer mig att jag sitter tungt i sadeln...
Föreställer mig att jag är smidig och har balans.
Ibland fungerar det inte så bra,
men oftast hjälper det mig.

Det har hänt att jag fokuserat så intensivt på min ridning
att jag glömt att jag sitter på en levande individ!
Att ibland försöka glömma var mina ben och armar bör vara
och bara följa hästens rytm har också hjälpt mig hitta balansen...

thyrniròs skrev:
jag säger bara, till alla: sally swift, centrerad ridning. ge dig själv möjligheten!

Håller med!!!
Har ridit i mååånga år, och det är de senaste åren som jag parallell tränat för en CR tränare, och kombinerat det med min "vanliga". Har aldrig utvecklats mer nånsin - önskar bara jag gjort det tidigare!

En bra grundsits får du om du rider på lina. Låt någon som är kunnig longera dig. Då kan du rida utan stigbyglar och tyglar och koncentrera dig på din balans och följsamhet. Linföraren sköter tempo och styrning. Bästa sättet till en bra sits tycker jag. Alla borde rida på lina emellanåt.

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Edla
·
Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: Elo
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 781
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Donald Trumps andra presidentperiod (2)
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka