Bukefalos 28 år!

Rida mer med sitsen och bettförslag

A

AktivaKarin

Min pålle är pigg, stark men samtidigt känslig. Han älskar fart och fläkt men ibland vill jag kunna jobba honom ordentligt, vilket känns väldigt svårt. Detta gäller både ute och på banan. Han vill liksom bara springa runt, och när jag vill korta honom så blir jag enligt mig själv alldeles för hård i handen. Jag försöker verkligen rida med sitsen. I skritt funkar allting helt perfekt, han går i jättefin form och jobbar verkligen igenom med ryggen och allt är helt perfekt. Han kan i traven om han vill, men det är så svårt att få honom att samla sig ordentligt och liksom trava lugnt, han vill helst bara störta iväg. Jag arbetar med sitsen tills jag får så ont i benen att jag inte klarar av att jobba mer, och sen känns det som att armarna håller på att gå av. Det känns nästan som att jag håller ihop honom mer än att jag får fram en naturlig form. Är det någon som har tips till mig som ryttare hur jag kan jobba honom? Har tagit ut kiropraktor och massör, för jag tyckte att han kändes lite låst i sidvärtsrörelser, och tänkte att han kanske vill springa iväg i traven för att det gör ont när jag ber om samling. Han hade en liten låsning i korset, men musklerna var mjuka och fina och i övrigt var allt bra. Men det har inte blivit någon förbättring. Kan det bara vara så att han är så pigg att han behöver göra av med energi ordentligt först?

Jag skulle också behöva lite tips angående bett. Han kändes väldigt konstig i munnen tidigare i våras och jag tog honom till en tandläkare som kollade igenom och raspade bort lite vassa kanter. Har tagit ut tandläkare en gång till nu i höstas för att se att allt var okej,vilket det var. Men det känns som att han inte gillar några bett jag använder. Varken rakt tränsbett, tvådelat eller tredelat. Tycker inte jag behöver använda något skarpare, speciellt inte med tanke på att jag anser mig själv vara alldeles för hård med handen. Har ridit med hackamore på senaste. Kan hans ogillande av bett bara ha med mina händer att göra?

Vill verkligen rida min häst rätt, vill inte bara hålla ihop honom så att hans nacke är krökt, men behöver tips då han är så pigg och jag har svårt att lugna honom utan handen.

Någon som kan hjälpa mig med tips? All kritik och annat är välkommet, vill bara göra rätt för min hästs skull!
 
Sv: Rida mer med sitsen och bettförslag

Ingen som har något tips?
 
Sv: Rida mer med sitsen och bettförslag

Rid för en tränare!! :laugh:

Hästen arbetar inte korrekt om du måste hålla ihop hela honom och får honom att kröka på nacken med hjälp av handen, formen ska komma bakifrån bakbenen, genom&över ryggen och nacken! = En trevlig och stark "båge"! :)

Och om du är så hård i handen som du säger så borde du kanske byta till ett mjukare bett, nova?! :)
 
Sv: Rida mer med sitsen och bettförslag

Jag säger som föregående, om du tar hjälp av en bra tränare så kommer du få massor med aha-upplevelser och bra hjälp.
Stog faktiskt senast igår och diskuterade bett med min veterinär. Jag tror du redan svarat på din egen fråga. Är man för hård i handen så spelar det nog ingen roll vilket bett du har, utan det är handen du måste jobba med inte bettet. Det är så svårt att berätta här hur du ska göra och så utan att ha sett dig rida så det bästa är som sagt att ta hjälp av en tränare. Vad har du för inriktning när du rider? Western, klassiskt, osv?
Vad har du för bett nu?

Bra att du kollat tänderna och tagit ut massör och kiropraktor:) Då kan man utesluta de sakerna.
 
Sv: Rida mer med sitsen och bettförslag

Nu kommer alla bukare hata mig för det här, men jag tipsar ändå eftersom att det faktiskt kan funka.

Du skulle kunna testa ett skarpare bett, OM du tror att detta skulle kunna hjälpa dig att bli mjukare i handen. Det var det enda som fungerade för mig på min förra häst som var precis likadan som din (vad jag förstått det som), när hon "drog på" blev jag automatiskt hård i handen vilket gjorde det hela ännu värre. Min tränare rekommenderade mig att testa ett skarpare bett och när jag gjorde detta behövdes inte alls lika stora hjälper och dessutom satt tanken hela tiden i huvudet att "jag måste vara försiktig när jag rider på ett skarpt bett". Jag fick en mycket mjukare hand, en lugnare häst, lättare att arbeta med sätet och mer kontroll över huvud taget.

Sen är detta ju inte alltid en bra idé eftersom olika ryttare behärskar ett skarpt bett olika bra, och jag hade förmodligen aldrig fått för mig att betsla upp ifall min tränare inte hade rekommenderat mig om det.
 
Sv: Rida mer med sitsen och bettförslag

Jag tror att din häst springer för att komma undan handen och dina ben.

Först med sitsen, att rida med sitsen innebär inte att du ska bli slut i benen, det handlar om små förändringar i din sits beroende på vad du vill att hästen ska göra.
Benen ska rama in hästen, inte ligga på och trycka tills du blir trött, en skänkling är en lätt dutt, inte ett ständigt tryck.

I ditt fall tycker jag att du först lära dej att göra halvhalter, det gör du genom att spänna nedre delen av magen, inte dra in! spänn! bara magen, ingen annanstans, bara spänn och slappna av, träna innan du sitter upp så att du inte tar med någon annan muskelgrupp, tar du med t.ex rumpan blir effekten att du ställer dej upp istället för att bli tung.

För att bli av med en hård/orolig hand så sätter du en rem igenom ringarna på sadeln som är till för att kunna fästa en brösta i, de som sitter på varsin sida om framvalvet.
Den remmen ska vara så lång att du bekvämt kan hålla handen normalt och kunna kroka i lillfingrarna i remmen, tyglarna håller du som vanligt.
Då känner du snabbare om handen åker bakåt, blir krampaktig eller på annat sätt rör sig fel.

När han springer så starta inte en dragkamp, spänn magmusklerna enbart, då kommer det även att bli en lätt förhållning i tygeln, fortsätt tills han lyssnar, spänn och släpp, spänningen ska bara vara någon sekund och göras om efter några sekunder om gensvaret uteblir.

Du ska aldrig hamna i dragkamp med din häst för han kommer vinna varenda gång även om det innebär att han får ont i munnen.

Är du helt säker på att bettet sitter på rätt ställe i munnen? enligt hästen alltså.
Prova ett bett genom att sätta in det löst (alltså utan träns;)) i munnen där du tror att han vill ha det, håll i ringarna, ta sakta bettet upp och ner tills hästen håller kvar själv, där ska bettet sitta. Tar inte hästen bettet så prova att ändra saktare, tar han det ändå inte så kan du slänga/sälja bettet för då tycker han inte om det.
Prova olika tjocklekar och material, två-tredelade och raka med och utan tungfrihet.

Ett bett du kan införskaffa om din häst gillar raka bett med eller utan tungfrihet är ett jaktkandar, det är ett mycket bra bett där du kan ändra skärpan genom att flytta tygeln, det finns tre olika positioner.
Mildast är övre skåran, mellan är i själva bettringen och skarpast i nedre skåran.

Kinnkedjan ska vara spänd så att det blir 45 grader mellan hästens mun och skänkeln när du tar i tygeln (tygeln måste sitta i nedre skåran när du provar, du lär dig snabbt hur hårt det ska sitta), precis som på ett hackamore.
Du ska inte sätta det lösare eller hårdare, sätter du hårdare blir bettet väldigt skarpt och lösare gör att bettet slår igenom i munnen och skapar obehag.

När du har hittat var hästen vill ha bettet och vad för bett, så sitt upp och prova igen, helst utan nosgrimma så att han kan komma undan om din hand blir hård.
Tänk att du håller en fågelunge i vardera handen, du ska hålla ordentligt om (tygeln) fågelungen men inte bli hård, en halvhalt ger en lätt kram runt fågelungen som genast släpper annars kvävs fågelungen.

Sluta tänka så mycket och känn efter istället, låt din kropp slappna av (inte samma som ramla ihop;)) och hitta rätt position och använd dina små muskelgrupper istället för att ta till storsläggan och jobba dej trött.
För att ens kunna spänna magmusklerna så måste du sitta rätt.
Stå upp när du tränar, det går inte att göra sittandes på en stol.

Det är bättre att använda ett bett som jaktkandar (kallas även kimblewickbett) än att slita i en dragkamp, en lätt kramning ger en mycket tydligare signal än vad ett dragande gör oavsett bett.
En hjälp ska bara vara i en sekund, sedan ska trycket släppa och göras om om gensvaret uteblir.

Prova gärna andra bettlösa alternativ, hackamore är ganska skarpt, det finns andra som är snällare.
Du kan prova att sätta tyglarna i en remontnosgrimmas ringar men rid på inhägnat område först.

Det bästa för hästens mun är att variera olika bett och bettlöst så att den slipper samma tryckpunkter vid varje ridtillfälle.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida mer med sitsen och bettförslag

Han kan i traven om han vill, men det är så svårt att få honom att samla sig ordentligt och liksom trava lugnt, han vill helst bara störta iväg. Jag arbetar med sitsen tills jag får så ont i benen att jag inte klarar av att jobba mer, och sen känns det som att armarna håller på att gå av. Det känns nästan som att jag håller ihop honom mer än att jag får fram en naturlig form.

Den naturliga, äkta formen kommer av sig självt när allt stämmer och det är inget du ska "jobba ihjäl dig" för att uppnå, eller bör försöka "kämpa fram". Då sätter du bara än mer stress och spänningar i hästen.

Jag får känslan att du skickar ut väldigt mycket motstridiga signaler till hästen. På en så pigg och känslig häst som du har finns ingen anledning alls att använda så mycket säte och ben. Då stressar du bara på honom ännu mer, och sedan känner du dig tvungen att hålla emot all denna framåtenergi (istället för bärighet, som du egentligen vill ha) med handen istället.

Börja med att rida lösgörande övningar för lätta och precisa hjälper, så att hästen blir lugn i sinnet i stark i kroppen. Att rida öppnor och slutor mm är väldigt nyttigt. Det är jobbigare för hästen att gå i önskvärd form i trav än i skritt, så rätt muskulatur är viktigt för att hästen ens ska kunna göra det du ber om. Återkommande pauser i skritt på lång tygel är lika viktigt för musklernas utveckling och även för att han ska varva ner i huvudet och slappna av mer.

Min tränare brukar säga att ju mer du kämpar, desto svårare blir det - och det är verkligen en dagsens sanning. Försök göra mindre istället för mer, så blir det enklare! Acceptera också att detta med form är något du bygger upp och arbetar dig fram emot på sikt. Det är inte som att trycka på en knapp dag 1, och sedan sitter det. Försök slappna av lite från dina egna krav och förväntningar.

En bra tränare skulle säkert vara till stor hjälp för både dig och hästen.

Stort lycka till!
 
Sv: Rida mer med sitsen och bettförslag

Tack för era svar och ursäkta för att jag inte svarat förrän nu... Bättre sent än aldrig!

Nu har det gått ett tag sedan jag skrev tråden och kan berätta att saker och ting går mycket bättre! Jag har äntligen hittat ett bett som han gillar. Köpte av en slump ett tredelat bett med d-ringar, och av någon anledning tycker han jättemycket om detta bett och det funkar galant. Jag varierar mellan detta, hackamore och rider också med repgrimma ibland.

Har också äntligen kommit på vad som verkligen funkar för denna häst. När jag rider på banan, efter uppvärmning i skritten, låter jag honom "trava av sig" på halvlånga tyglar, och gör massa volter, serpentiner osv.. han är alltid ganska springig i början men efter en stund blir han på något sätt "bekväm" och då börjar han forma sig själv! Sedan kan jag korta upp honom senare under passet, men gör det bara en kort stund för jg tror inte att han orkar mer och kan vara därför han stressade upp sig förut, jag hade för stora krav på honom.

Vill bara påpeka att när jag skrev att jag i princip hade kramp i benen förut när jag red, handlade det inte om att jag skänklade så mycket, det handlade om att jag försökte bli tung och "stel" så att han skulle sakta ner...

Bad en vän om tips och hjälp, som har en väldigt lättstressad arabkorsning så hon gav mig massor av tips och detta har verkligen hjälpt. har tagit lite delar från er också och som sagt, det har hjälpt! Så jag tackar för tipsen och idéerna. jag ska ändå ta kontakt med en tränare så att jag får hjälp regelbundet det är också alltid bra att utveckla sin ridning med hjälp av någon!

mvh Karin
 
Sv: Rida mer med sitsen och bettförslag

Har du någon tränare i närheten du kan rida för?

Har du någon film du kan visa?

Sitsen är det viktigaste vad gäller allt i ridningen, särskilt om du har en häst som gärna far iväg lite och stressar upp sig. Tyvärr kan jag inte ge så mycket tips på rak arm, men du ska sannerligen inte köpa ett starkare bett. Jag rider alltid på tvådelat tränsbett, tjockleken varierar efter hästens mun. Stora ringar helst. Kandar är nästa steg för min del, men då pratar vi om harmoniska, starka och välutbildade hästar.

Det låter som att du spänner dig ganska mycket, och en känslig häst tar det genast som en order; fram och fort. Du verkar också "haka upp dig" på att hästen ska "böja på nacken", du kanske tar för mycket i tyglarna? Det får också hästen att "springa ifrån dig". Är så fallet spelar det ingen roll vilket bett du har, h*n kommer hur som helst upplevas stark och pigg om du drar i tyglarna.
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 084
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 060
Senast: mily
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
989
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp