rida på en hand

S

SomethingCorporate

Jag behöver er hjälp att tänka.

Jag tränar stenhårt med att rida på en hand just nu.
Det går jätte bra förutom ett (stort) problem.
Han ställer dig hela tiden åt något håll.
Jag kan få han att gå rakställd en sida på fyrkantspåret men efter hörnpasseringen måste jag korrigera honom och ofta tar de ett helt varv innan vi kommit rätt.
han är lite stelare i sin högra bog (vilket jag håller på att åtgärda) men jag ahr svårt för att tro att de har med de att göra då han ställer sig åt båda hållen.
och korrigerar jag så ställer han sig åt andra osv osv. vi hittar inte balansen.
Går ja däremot på en volt så går han rätt ställd och ställer sig aldrig utåt, (om ja inte ber om de de vill säga)

Han är omusklad och under igång sättning så han kanske inte har hittat stabiltet i formen?

Tränaren jag brukar rida för kommer upp nästa helg så jag ska prata med henne om de då och höra vad hon säger hon brukar ha bra tips men är även nyfiken på hur ni skulle ha gjort och vad ni har för åsikter i det hela.
 
Sv: rida på en hand

jag tycker att du ska träna pivåbenen mycket, för hittar han sin balans där så brukar oftast huvud och hals också bli stabilt. :)
 
Sv: rida på en hand

några öviningar du har att tips om för träna dom?
 
Sv: rida på en hand

öppner och sluter (på både volt och rakspår), spinn, spinn bakåt, men tänk på att ta en sida i taget på hästen, mellan du byter sida så kan du göra någon annan övning eller bara skritta, så att hästen koncentrerar sig på en sak i taget... :)
 
Sv: rida på en hand

tack :bow:

Brukar träna öppna och sluta (men av andra anledningar :angel: ) :D
 
Sv: rida på en hand

okej, men öppna och sluta är ger bra träning för många saker... :)
 
Sv: rida på en hand

real_cowgirl skrev:
öppner och sluter (på både volt och rakspår), spinn, spinn bakåt, men tänk på att ta en sida i taget på hästen, mellan du byter sida så kan du göra någon annan övning eller bara skritta, så att hästen koncentrerar sig på en sak i taget... :)


En undran bara, hur gör man en spinn bakåt?:confused:
 
Sv: rida på en hand

golden_tinka skrev:
En undran bara, hur gör man en spinn bakåt?:confused:

Precis som en spinn framåt, men börja med att backa hästen på en volt, ta sedan mer i yttertygeln som ett ledande tygeltag fast bakåt, så att hästen stannar upp på inner bak, flyttar rund ytter bak och trampar runt med frambenen som i en vanlig spinn... fattar du hur jag menar?
 
Sv: rida på en hand

vad händer om du driver mera framåt?

Det låter annars som en häst som inte har styrkan att använda båda bakbenen samtidigt i rakställning, utan måste tränas mer med ett bakben i taget för att stärka. Ge honom tid, sånna här problem brukar ge sig själva när hästen är tillräckligt stark, bara man rider dem med drivkraften bakifrån och fram så han inte drar sig fram på bogarna.
 
Sv: rida på en hand

Jag funderade också på om han behöver mer framåtdriv. Min häst kan nämligen göra samma sak men det brukar räcka att jag driver lite framåt så slutar han.
 
Sv: rida på en hand

Lina_Olsson & lillamyggan framåt drivningen är de inget fel på och inte bakdels aktiviteten heller.
Men de kan nog vara så då han inte har styrkan för han är som sagt under igång sättning och har inte så mkt muskler än.
 
Sv: rida på en hand

Ahaa, tränar oftast att gå över till spinn från backning dock på rakt spår, men böjt spår kanske man också skulle prova!
 
Sv: rida på en hand

jodå, det kan du ju prova! om det funkar för dig är det ju kanon, men alla övningar passar inte för alla hästar... :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 896
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp