Bukefalos 28 år!

Rida på hård mark?

Dom kan bli halta men det finns fördelar också. Senor och ligament blir starkare av att man rider på hårt underlag/asfalt. Men för mycket är ju skadligt... "Lagom är bäst..." :)
 
Har man en fräsch och vältränad häst så är det bra att träna på hårt underlag, med måtta naturligtvis. det är som förra skrev, senor och ligament mår bra av det och blir "hållbarare".

Om inte hästen är bra musklad och vältränad så börja först med att träna upp hästen. Tänk på att det tar 3 månader att bygga upp hästens kondition, 3 månader att bygga upp hästens ledor och senor, 3 år att bygga upp ett hållbart skelett! Har jag hört!!

Så bara för att hästen har bra kondis behöver inte betyda att den håller för hård träning....
Good Luck...
 
kotor och knän tar stryk samt så kan dom få benhinneinflammation
men som övriga sagt så KAN det vara bra också , om man har huvudet med sig ;)
 
Beror mycket på VAD för hård mark med. Jag som är förvisad till vad naturen erbjuder året runt tar det väldigt piano på frusen barmark, men rider på som 'vanligt' på sommarunderlag (dvs stenhård grudvägar).

Dock har jag då en häst som sedan föltiden är van med ökande motion på samma mark, och är långsamt uppbyggd.
 
Stengalla ,var vanligt förr på arbetshästar,blödning i läderhuden,som kan leda till hovböld.
 
på sommaren blir ju backen offta stenhård!! om man är noga med att följa upp efter en ridtur och smörja benen med liniment och så vidare så är risken för skada mindre.
Och som dom andra har sagt så kan det vara bra också, men med måtta!

Lånar din tråd och frågar om jag har lärt mig rätt då jag säger att : Liniment "drar" dit vita blodkroppar som snabbare läker en eventuell skada?
 
Liniment ökar blodcirkulationen
Blister(el stark liniment) kan du få den effekten av som du skriver, du provocerar fram en "skada" på vävnaden och kroppen tror att den skall dit och läka.....
 
om det tar 3månader/år att bygga upp en viss del av kroppen, hur fort bryts detta ner igen då???

Hur gammal kan hästen max vara för att bygga upp en bra grundkondis??? för oss är det ju ca 20år är det innan hästen slutat växa då eller???
 
Gör man det ngn enstaka gång så blir det ju inga skador.
Såvida man inte håller på i flera timmar.

Men görs det ofta och/eller länge så får hästen förslitningsskador på benen.

Men en tränad häst kan även STÄRKAS genom att ridas i lugn trav på ngt så hårt som asfalt. Korta pass, och inte så ofta stärker tränade leder och ligament.

Men det beror ju också på vad du menar med "hård mark"?
"Hård mark" för mig är asfalt, frusen grusväg/äng utan snö/is ovanpå, eller hjulspåren på en grusväg mitt i sommaren utan regn på länge.
Alltså underlag som inte sviktar alls.

Men många anser ju en ordinär grusväg som för hård, och endast ett TJOCKT ridhusunderlag som tillräckligt mjukt.
Vilket jag anser är helt åt skogen, och dessa har även mkt förslitningsskador på sina hästar, då även TUNGT ridhusunderlag (alltså det som ofta kallas "dressyrunderlag") också är MKT slitsamt för hästens ben att gå ofta på.

Ett hästben mår bra av att ridas på omväxlande underlag, men sparsamt i högre gångarter på extremt hårt eller mjukt underlag.
Dessutom sliter ett HALT underlag mkt på hästen, och många ridhusunderlag är mkt hala tyvärr!
 
Hjälper det om man lindar benen på dem? Det har jag iallafall förstått.
 

Liknande trådar

Hemmet Är det någon som har koll på vad riskerna är med att en BRF ej äger marken som fastigheten ligger på?
2
Svar
21
· Visningar
1 130
Senast: WBanna
·
Utrustning Är intresserad av att köpa transport framöver och har hittat några intressanta, men de har rullgardin och jag har fått för mig att det...
2
Svar
38
· Visningar
2 234
Senast: Shaggy
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: slant98
·
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp