Rida på leder

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare pass ponny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 623
P

pass ponny

Hej!

Har en liten fundering om det är tillåtet att rida på markerade leder som t.ex. Roslagsleden eller andra leder som främst säkert är tänkt för vandring?
Vad säger allemansrätten och andra lagar och bestämmelser??? Någon som vet?
Kan man generellt säga att man får rida där så länge det inte finns förbudsskyltar?

:bump:

Sv: Rida på leder

Hej!

Har en liten fundering om det är tillåtet att rida på markerade leder som t.ex. Roslagsleden eller andra leder som främst säkert är tänkt för vandring?
Vad säger allemansrätten och andra lagar och bestämmelser??? Någon som vet?
Kan man generellt säga att man får rida där så länge det inte finns förbudsskyltar?

:bump:

Nej, man kan inte generellt säga att man får rida där.

Utan det beror helt och hållet på respektive kommun och länsstyrelses regler och riktlinjer. Det bästa du kan göra är att ringa eller mejla och fråga.

/IH

Sv: Rida på leder

Det är olika på olika ställen. På vissa ställen är det okej förutsatt ätt hästarna inte förstör och inte skiter ner. På andra ställen är det total förbjudet. Ring komunen och kolla.

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
538
Senast: Edla
·
Ridning Jag har haft häst länge, hoppat lite i perioder. Dressyr och gångartsridning har jag inga problem med, klart jag kan utvecklas mer men...
Svar
3
· Visningar
370
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 091
Senast: Badger
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 527
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka