Rida på shettis som vuxen?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Sofie_W
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 708
S

Sofie_W

Många verkar ju ha shettis som sällskapshäst, och man kan ju göra massor med dem förutom ridning men funderade på om det är möjligt som "liten" vuxen (55 kg) att rida på en shettis? Alltså inte rida långt eller träna en massa med säg typ skritta en kvart? Är det möjligt överhuvudtaget? Ni som har shettisar som ni inte rider på, har ni något grannbarn eller så som kommer och rider på dem eller nöjer ni er med att köra etc?
Jag minns att jag red shettis på ridskola när jag var 12 år, hoppade och hela köret, det var häftigt! :D

Sv: Rida på shettis som vuxen?

Har en liten nätt shettistant (bortsett från den obligatoriska shettiskulan som inte går bort efter 4 föl...) på 96 cm som yngsta sonen och en annan liten tjej rider regelbundet. Däremellan körs hon regelbundet mm så hon är i bra kondition. Hon pinnar glatt på med upp till 45-50 kg på ryggen om det inte blir dagligen och för länge varje gång. Största problemet brukar vara att de bara kan ha pyttesmå sadlar så våran tjej går mest barbacka. Det är ju nära till marken:D

Har du en shettis av den större och grövre modellen och du inte är för lång ska inte korta ridturer med 55 kg vara något bekymmer om hästen är musklad och i god kondis. Du kan ju bygga det annars genom att växelvis rida korta sträckor och däremellan t.ex. markarbeta till fots under promenaderna. Vår shettis arbetas lika allround som islänningarna i stallet och hon älskar det. Pigg som en mört fast hon är 17 år... Finns alldeles för många feta sura shettisar som är understimulerade sällskapsdjur!

Jag är ca 160 lång och väger 45 kg. Jag rider ibland på min stora shettis tjej. Funkar alldeles utmärkt och hästen älskar det! Skrittar mest och travar lite ibland. Mest skogspromenader och lite dressyr ibland, jätte kul!
Så lyssna på vad hästen tycker, man märker ganska snart om hästen tycker det är jobbigt. ett barn skulle inprincip aldrig klara av att rida henne utan ledare då hon är lite krånglig:o Och det går inte att köra henne så det finns inte så många träningsalternativ kvar. Och hästen tycker verkligen att det är skit kul! Hon kan knappt hålla sej i skinnet och vill bara sticka iväg:D
Slänger in bild på mej och min tös på en skogspromenad:
jasmin2.jpg

jasmin1.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Helt ok kortare rundor. Shettisar ,iallafall den lite större modellen, är ju ganska starka. Det är ju mest längden som är problemet men att rida en liten tur när man väger upp till 60 kg är inga problem. Men jag skulle nog inte sätta mig på en liten minshettis.

Vår shettis är en förkrympt islandshäst! Han är ca 111 cm hög. Jag har satt mej upp och ridit till honom nån gång ibland. Jag är ca 156 cm lång och väger ca 54 kg. Han kan vara väldigt bråkig ibland, så då har mamma fått gått ut och försökt sätta honom på plats. Det är ju som sagt sadeln som det kan bli lite problem med, den är alldeles för liten. Han har lyckats kasta av mej en gång också, då hade barnen väldigt roligt:rofl: men jag skyller på att sadelgjorden inte var tillräckligt åtdragen (det var den inte heller), vilket gjorde att sadeln snurrade runt och jag med den! Har både skrittat o travat honom, och han brukar tycka det är trevligt, (utom den gången han kastade av mej).

Tycker det låter ok om det gäller 15 min någon gång ibland. Hästar liksom människor mår ju bra av att få motion, arbete och genom det prestera något.

Jobbade med ponnyridning för något år sedan (154cm, 47kg) och då brukade vi rida på shettisarna och b-ponnysarna på morgonen innan. Vi var ute någon timme och både skrittade, travade och galopperade samt hoppade stockar och sådant. Givetvis tog vi hänsyn till underlag, kondition osv. Hästarna älskade dessa turer och gjorde allt för att dra iväg med oss, spelade ingen roll om ryttaren vägde 35 eller 50kg, det var samma sak.

Men man måste hela tiden känna efter vad hästen signalerar, det kan vara svårt att se om de är nöjda eller ogillar situationen. 55kg är inte jättebra för deras ryggar men funkar om det inte blir för ofta. Och har man en shettis förstår jag att det är lockande att ge sig ut på en tur, de är så mysiga och charmiga djur...

Jag tycker det är acceptabelt om hästen varit lite bråkig med barnen och behöver "ridas till" lite grann, och då bara en kortare stund.
Men annars tycker jag inte att man ska rida hästen alls, eftersom de är så pass små.
Även om ryttaren har bra balans, så blir det obalans för hästen om man är för lång.

Jag tvivlar ju på att dom dör av att skrittas en stund, de flesta brukar faktiskt tycka det är jättekul att få upp en större duktigare ryttare :D
MEN som sagt, det är ju ingenting jag rekommenderar eftersom det inte är bra för hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 092
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 987
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 829
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan När ska/kan man skaffa egen häst som vuxen? Jag höll på jättemycket med hästar till ungefär 23-års ålder, har även jobbat med hästar en... 2 3
Svar
51
· Visningar
8 167
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Ung kille
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur