'Rida' tvååringar? *långt*

Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Nej jag tror inte att det skadar om man har en "färdig" som har pejl på sig själv och sin kropp. Små korta promenader med matte på ryggen som omväxling är nog mest bara roligt så länge man inte ställer några krav (mer än att man ska uppföra sig såklart).
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

En liten kuggis bara: Hade du ridit in Alexandras häst om den HADE varit tre år gammal? Eller hade du väntat? Och nästa kuggis blir då: Hur länge hade du väntat?

Nej. Framförallt inte med tanke på skadan hon haft. Men också utifrån vad jag kunde utläsa av bilderna (som visserligen kan vara en feltolkning) så skulle jag väntat iallafall ett par månader med att sitta in hästen, och ägnat den tiden åt att bygga muskler och stärka från marken.
Har dessutom läst i någon annan tråd att Kele tillfälligt är överbyggd, och då är det väl troligen växtperiod på G. Då brukar de falla ur lite muskulärt också innan kroppen hinner ikapp - och det är också skäl att vänta.
Men hade hon varit tre, så hade jag nöjt mig med att vänta någon / några månader (tills hon är fysiskt förberedd med muskler och det gått en tid sedan skadan, om än kanske inte jättefyllig). Eftersom det är bra att belasta hästen korta stunder för att stärka skelett osv, bra ur utbildningssynpunkt att komma igång med insittningen och tillväxtzonerna i ben och knän ska vara slutna vid den tiden. , Nu skulle jag väntat längre, för bara att stärka kroppen till att orka bära och klara att balansera sig själv tar ju tid.

Jag är som nog framgått något avvaktande till forskningen om tidig belastning, eftersom den inte är särskilt uttömmande gjord, än. Mer fakta behövs. Några gränser för vad som är för mycket, för lite eller lagom saknas. Ridhäststudier saknas. Vi har faktiskt bevisligen mycket skador på dagens unghästar, som oftast är tidigt tagna (tänk på alla som lider av KS, spatt, kotledsinflammationer och broskförbeningar). Medan den äldre skolan, som väntar ut sina hästar mer, tycks ha fått hållbara resultat ändå.
Jag köper alltså fullt ut att unghästen behöver röra sig på stora ytor, leka i grupp, bygga muskelceller och lungkapacitet för det arbete den ska utföra längre fram. Jag tycker att det är lämpligt att vänja in unghästbenen på ridhusunderlag (utan belastning av ryttare) genom måttlig lösträning i korta pass från hyfsat tidig ålder. Löshoppning för att stärka, minidressyr för att koordinera, gymnasticera och stärka, och promenader för miljöträning. Gärna körning om man kan det, eftersom hästen då inte belastas uppifrån, men fortfarande kan tränas i lätt arbete för framtida kondition och styrka. osv. Men just ridning tycker jag inte nyttan av från tidig ålder verkar fullt belagt ännu.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Okej. Anledningen till att jag frågade var att min arab såg ut som Kele när hon var fyra och jag HADE ridit henne (fast väääldigt kravlöst) i ett år. Hon blev inte "stor flicka" förrän det år då hon fyllde fem då plötsligt ALL bredd kom på en gång över sommaren bara (helt utan någon förändring i träningsschemat!). Det jag försöker komma åt är alltså att ska man tycka nåt i den här frågan så borde man kanske fokusera på hur det påverkar skelettet eftersom i stort sett ALLA oridna hästar saknar just RIDmusklerna.

/JES
som just nu rider in sin ääääckelseeeeent tagna 7-åring och har ångest för att det är FÖR SENT för länge sen att bygga den där hållbarheten nu. :crazy:
(enda hoppet är att den extra vikten av två föl ska ha haft NÅN effekt iaf...)
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

skrållan skrev:
Har dessutom läst i någon annan tråd att Kele tillfälligt är överbyggd, och då är det väl troligen växtperiod på G. Då brukar de falla ur lite muskulärt också innan kroppen hinner ikapp - och det är också skäl att vänta. .

Hon har varit överbyggd nästan hela livet, men just nu kör hond en halvextrema varianten och ser ut som en dragster. Och som jags krivit så alldeles oavsett vad folk med vetorätt anser om ridning, dvs även om de tycker det är okej, så gör jag det INTE i en växtperiod.

Och muskeluppbyggnad är ju också 'inplanerad' innan ridning alldeles oavsett. Damen har ju tappat muskler under konvalescensen, och de ska dit igen först.

(Båda dessa har jag skrivit tidigare men lika bra att förtydliga =))

/Alexandra - som för dagen har en fyraåring i stallet som förvisso har mer bredd än Kele, men ordentligt mycket mindre muskler. Med betoning på ordentligt.. Den är tömkörd och arbetad från marken, så där är det antagligen så att det den behöver är just ridning för att bygga muskler (naturligtvis försiktig och avpassad ridning etc)
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Den lilla damen har idag premiärknatat över stallplanen med ryttare (mig) på ryggen.

Skötte sig som klassens ljus. Stod helt still vid pallen, helst tsill när jag satt upp, tog stigbygeln och satte mig tillrätta. Började skritta lgnt och avslappnat när jag smakade, och gjorde snällt halt när jag bad om det. Stod kvar i halten helt lugn på hängande tygel och sen satt jag av.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

så innan jag krälar upp (annat än möjligen då bara sitta på henne i 30 sek och hoppa av) så måste hon växa in sin bakdel. Just nu är hon för överbyggd. Och endera växer hon i den, eller så sticker den ännu mer, när betet kommer. Men just nu - så oavsett allt annat - anser jag hon är för överbyggd.
Och muskeluppbyggnad är ju också 'inplanerad' innan ridning alldeles oavsett. Damen har ju tappat muskler under konvalescensen, och de ska dit igen först.

...och dagen därpå är tydligen lillhästen (fortfarande ej friskförklarad) inte längre överbyggd, och har hunnit sätta de muskler hon tappade under skadan - så det anses vara riddags? Och du hävdar dig inte ha bråttom?
De 30 sekunderna kanske inte gör vare sig till eller från, men istället för att fråga dig varför inte hela tiden kanske du ska fundera allvarligt på varför i hela friden? Hur sitter du upp utan att snedbelasta t ex?
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

skrållan skrev:
...och dagen därpå är tydligen lillhästen (fortfarande ej friskförklarad) inte längre överbyggd, och har hunnit sätta de muskler hon tappade under skadan - så det anses vara riddags? Och du hävdar dig inte ha bråttom?
De 30 sekunderna kanske inte gör vare sig till eller från, men istället för att fråga dig varför inte hela tiden kanske du ska fundera allvarligt på varför i hela friden? Hur sitter du upp utan att snedbelasta t ex?

Snälla människa, jag har SUTTIT på henen och skrittat 25 meter. Dvs hon är insutten. Det är planerat att göras nu alldeles oavsett ridning nu eller om tre år. Har jag NÅGONSTANS sagt att detta innebär att jag tänker rida henne?

Jag har hela tiden planerat att sitta in henne som tvååring och låta henne skritta en kort bit med ryttare. Jag strök det nrär hon blev konvalescent men veterinären ansåg att det fanns inga problem med att sitta in henne.

Alltså har jag idag suttit på henne för första gången och skrittat 25 meter (eller så, kanske bara 20 eller 18, mitt ögonmått är sällan speciellt exakt). Helt enligt plan och det har INGENTING att göra med om hon ska ridas nu, i höst eller hösten 2006. Det har heller inget med att jag har 'bråttom'.

Självklart blir det en viss snedbelastning när man sitter upp, i några sekunder. Jag sitter för övrigt upp från pall vilket minskar, men inte eliminerar, snedbelastningen.

Men hur du kan få att hästen är insutten till att jag bestämt mig för att RIDA henne får du gärna utveckla?

Hon är fortfarande konvalescent med träningsrestriktioner, hon är fortfarande överbyggd och hon har fortfarande inte muskler att ridas nej. Men var har jag sagt att jag nu minsann tänker RIDA henne? Jag skiljer rätt hårt på rida och sitta in, och mer än sitta in är varken planerat eller aktuellt just nu. Det blir det TIDIGAST efter återbesöket när jag dels får besked om hon är helt hältfri eller ej, OCH jag har pratat med vet om saken OCH jag har pratat med equiatrikern om saken. Och det står jag fast vid.

Det jag gjorde idag var det jag redan i inlägget du citerade skrev att jag skulle göra: kravla upp på henne, sitta i 30 sekunder och hoppa av.
 
Senast ändrad:
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Jag tycker helt enkelt att det låter olämpligt. Du gör naturligtvis vad du vill med hästen, men söker du stöd i din metod genom att skriva om den i diskussionen här, så får du det inte från mitt håll. Säkert från någon annans. "Snälla människa" - jag undrar fortfarande varför du nödvändigt ska upp och klättra på en tvååring? Vad vinner ni på det?

Jag skiljer också på insittning och inridning. Det är väl ändå ingen som hoppar upp och RIDER sin unghäst från dag 1?
För hästens rygg, leder och ur belastningssynpunkt spelar det ingen sörre roll om jag kallar det att sitta eller rida. Det spelar däremot roll hur länge jag gör det, men varför sitta de 20 sekundrarna nu istället för till hösten?
Jag anser visst att man kan sitta in hästen hösten som 2,5 åring, om den är mogen för det i huvud och kropp, är välmusklad, inte skadad, inte växer just då. Men jag anser också att man ofta kan vänta tills de blir tre utan förlust, om kraven inte är uppfyllda. Skulle inte rida något mindre än en bred och väluppbyggd treåring, ev vänta tills den blir fyra om den inte verkar klar.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

skrållan skrev:
Jag tycker helt enkelt att det låter olämpligt. Du gör naturligtvis vad du vill med hästen, men söker du stöd i din metod genom att skriva om den i diskussionen här, så får du det inte från mitt håll. Säkert från någon annans. "Snälla människa" - jag undrar fortfarande varför du nödvändigt ska upp och klättra på en tvååring? Vad vinner ni på det?

Jag skiljer också på insittning och inridning. Det är väl ändå ingen som hoppar upp och RIDER sin unghäst från dag 1?
För hästens rygg, leder och ur belastningssynpunkt spelar det ingen sörre roll om jag kallar det att sitta eller rida. Det spelar däremot roll hur länge jag gör det, men varför sitta de 20 sekundrarna nu istället för till hösten?
Jag anser visst att man kan sitta in hästen hösten som 2,5 åring, om den är mogen för det i huvud och kropp, är välmusklad, inte skadad, inte växer just då. Men jag anser också att man ofta kan vänta tills de blir tre utan förlust, om kraven inte är uppfyllda. Skulle inte rida något mindre än en bred och väluppbyggd treåring, ev vänta tills den blir fyra om den inte verkar klar.

Det var inte för att få varken medhåll eller mothåll, det var rent informativt.

VARFÖr jag sitter på våren som tvårringar? Eftersom det är en metod JAG tycker fungerar bra helt enkelt. Ingenting hindrar mig att göra det på hösten som tvååring, eller mitt i betet, eller på julafton det året de är två eller vilken tid som helst egentligen. Men JAG brukar göra det i april - maj (dvs på våren innan betet) det år de är två.

Så, jag har min metod för insittning och min tidpunkt, du har en annan, ytterligare en tredje har en annan. Och alla blir saliga på sin tro.

Dessutom tycker jag du uttalar dig VÄL bergsäkert om hur min häst är/inte är musklad för att ha sett henne på KORT (avarv ett är i en vinkel som 'stjäl' många kilo).

Kan vi återgå till ursprungsdiskussionen nu?

Nu skulle jag vara tacksam
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Jag tycker nog att detta tillhör ursprungsdiskussionen, även om det (fortfarande) tillhör kategorin "tyckande" snarare än vetenskapliga fakta, eftersom sådana lyser med sin frånvaro. Du tyckte nog också att det hörde ihop eftersom du la ut ditt "informativa" inlägg, fast du ville tydligen inte ha kommentarer kring det? Du ska slippa. Men det blir nog inte någon givande diskussion om du blir så upprörd så fort man inte håller med dig i allt.

Har för övrigt inte uttalat mig kategoriskt om Keles muskelstatus, utan sagt vad jag tycker mig sett på korten, och utgått från vad du skrivit om hennes konvalecens och att du själv skrivit att hon inte är uppbyggd efter denna ännu.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

skrållan skrev:
Jag tycker nog att detta tillhör ursprungsdiskussionen, även om det (fortfarande) tillhör kategorin "tyckande" snarare än vetenskapliga fakta, eftersom sådana lyser med sin frånvaro. Du tyckte nog också att det hörde ihop eftersom du la ut ditt "informativa" inlägg, fast du ville tydligen inte ha kommentarer kring det? Du ska slippa. Men det blir nog inte någon givande diskussion om du blir så upprörd så fort man inte håller med dig i allt.

Har för övrigt inte uttalat mig kategoriskt om Keles muskelstatus, utan sagt vad jag tycker mig sett på korten, och utgått från vad du skrivit om hennes konvalecens och att du själv skrivit att hon inte är uppbyggd efter denna ännu.

Alltså, jag är inte ute efter att folk ska 'hålla med', men ditt första inlägg i frågan (den här med insittningen) var mer än lovligt 'vasst'. Och jag respekterar att du har en annan åsikt, att du tycker det är olämpligt etc. Men nu har du gett din syn, och jag min. Och vi lär nog aldrig bli överens. Så jag ser inte det finns mer att diskutera kring just det om vi inte ska ge oss in i en strid om vem som har rätt (och det blir en mycket svårbevisad strid). Alltså ser jag inte så mycket vits med att diskutera frågan kring huruvida det var rätt eller fel av mig enligt folks tyckande att sitta på Kele idag eller inte. Det jag menade med att jag gärna släpper det och återgår till ursprungsdiskussionen (om det där finns mer att tillägga, soms agt är det mycket tyckande ochs kralt med mer underbyggda teorier, men det finns mycket tänkvärt bland tyckandet med!)
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Pratat med vet idag i samband med återbesöket med det lilla eländet. Nu frågade jag inte mer specifikt än att fortsätta med det jag gjort två gånger nu. Dvs sitta upp och skritta en liten bit (var ju 25 meter första gången och sen igår gjorde jag om det och skrittade då 60 meter), och jag specificerade 'en liten bit' som upp till ett par hundra meter som max.

Och veterinären tyckte att det var inga problem alls så länge det gjordes med sunt förnuft. Jag försökte pressa henne på mer detaljspecificerat men hon hävdade bara att hon vet att jag har sunt förnuft så det är inget att oroa sig för..
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: Sirap
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 896
Senast: tanten
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp