'Rida' tvååringar? *långt*

Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

På mitt gamla naturbruksgymnasium så gör dom som så att hästarna (ffa halvblod) sitts in på våren som tvååringar. Då har de blivit tömkörda, lösgalopperade och skuttat lite små hinder under höst & vinter, med naturliga viloperioder under skolloven (och självklart mer om ngn häst verkar behöva det). På våren introduceras sedan sadel och ryttare under korta stunder, de får skritta runt på travslingan med ledare och draghjälp av äldre häst, kanske trava några steg rakt fram. Innan jul har de sedan gått på ridbanan i alla gångarter, och under våren som treåringar rids de mestadels ut i skogen (ett par dagar i veckan), samtidigt som löshoppning tränas inför treårstestet. Jag har pratat lite med mina gamla lärare nu när jag har egen unghäst, för att se hur denna metod funkar map hållbarhet, och de tycker att de hästar de själva har haft sen föl eller fött upp själva håller bättre än de som är inköpta senare (stor skola med många hästar, alltså rätt bra möjligheter att jämföra).

Sen hur detta skulle påverka en häst som har problem med leder/muskulatur är ju svårt att säga, min spontana reaktion skulle nog vara nej. Det går ju att aktivera dem på andra sätt utan att lägga på sin egen vikt också, tycker ofta man märker att unghästar faktiskt blir trötta bara av att bli suttna på till en början. Och den "tröttheten" kanske påverkar en redan ansträngd led/muskel mer än en helt frisk? Kanske uttrycker mig luddigt. Men jag märker iaf på min egen treåring att han blir mkt tröttare av tio minuters skritt med mig på ryggen än tio minuters tömkörning rakt fram i skritt. Sen skulle jag aldrig sätta mig i skogen (utan ledare) på en häst som jag inte kan styra i alla gångarter på ridbanan, men det är ju en helt annan historia och kanske är jag som är feg?....

Däremot har du ju helt rätt i att det är mycket mer vanskligt att låta hästen gå i en hage tills den är fyra, sen rida in den och tro att man kan tävla om ett halvår bara för att hästen är "vuxen". Vet inte hur många oinridna femåringar vi fick när jag jobbade som ägarna ville ha på inridning en månad för att sen kunna rida varje dag :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Men jag märker iaf på min egen treåring att han blir mkt tröttare av tio minuters skritt med mig på ryggen än tio minuters tömkörning rakt fram i skritt.

Märker du det som tröttare i kroppen med, eller mera trött i huvudet? (Unghästarna kan ju bli tvärslut av att i fem minuter göra något som kräver mycket tankekraft, men vara opverkade av att ha promenerat en timme i skogen över stock och sten, dvs de blir trött i huvudet men inte kroppen. Sen går det såklart att trötta ut dem i kroppen med)

Sen skulle jag aldrig sätta mig i skogen (utan ledare) på en häst som jag inte kan styra i alla gångarter på ridbanan, men det är ju en helt annan historia och kanske är jag som är feg?....

*skrattar* Har man inga val så tager man vad man haver ;) Jag har ingen ridbana och inga medhjälpare så det är bara att fixa det själv. Från longering och lastning och tömkörning till första uppsittningen och så vidare. Det gäller att känna hästen och att se till så att man bedömt den rätt och satt grunden ordentligt. Nackdelen är att momenten kan ta mycket längre tid än med medhjälpare, fördelen är att man sällan stressar dem eller går fram för fort, det är för stor risk för en själv.

Första uppsittningen brukar jag göra i hagen dock, mest för att OM jag felbedömt läget eller de reagerar helt annorlunda än jag förväntat mig och jag åker av så har jag inte en lös häst på byn iaf ('bara' i en stor hage..). Där kollar jag även av styrningen (som ska funka redan innan iofs) men är de bara tömkörda innan så brukar styrningen funka hjälpligt när man sitter på med. Det jag är mest intresserad av attd et fungerar är STOPP, och det trimmar jag in absurdum med dem redan vid longering och tömkörning. Stopp SKA funka prickfritt (för fungerar det prickfritt avsuttet finns en chans att det ska funka hjälpligt uppsuttet *s*).

Men hade jag en ridbana och medhjälpare skulle jag använda mig av medhjälparen, men knappast ridbanan. Jag vill ha ut unghästarna i skogen så fort det någonsin går (men gärna med en medhjälpare med om man nu har en sån) eftersom man har en annan bjudning i skogen och MIN erfarenhet av de unghästar jag haft/haft hand om är att de största problemen förutom rena 'du ska AV!' får man när hästarna tappar bjudningen.

Ang ökad risk för muskler/leder så är ju det en av de saker där vet och equiatrikern ska få säga sitt och har utslagsröst =)
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Inget ramaskri Alexandra, absolut inte. Visst är det så att man trots allt måste se till individen, även om man generellt sett som jag ser det inte skulle börja rida en så ung häst om vi inte pratar galopp sport osv vilket vi ju inte gör.

Kort sett kan jag dock inte riktigt se det logiska i att göra det. Om det var så att rida 2 åringar eller hästar så pass tidigt i så stor bemärkelse bevisligen stärkte deras hållbarhet i längden, så skulle ju detta vara etablerat. Däremot känner även jag till den mer och mer vinnande mark skolan att svenska hästar aktiveras för sent och går och slår dank för länge för att kunna mätas med den internationella marknaden i fråga om hållbarhet och prestation. Men att rida in dem vid 2 tror jag inte är tanken runt detta argument, snarare aktivering av någon form i avsutten version - det finns ju mycket sån aktivering som går och bör göras, vilket du redan har koll på.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Knapplån..

SMurfat runt lite på nätet för atts e om jag kan hitta mer info (mer än den om att tidigt träning är bra), och ganska ofta ser man ungefär den här formuleringen (här är det Peder Fredrikson men det finns fler). Men 'som tvååring' är ju ett ganska vitt begrepp. Och att på hösten som tvååringar eller vid 2½ är ju nästan alla överens om attd et är okej. Men inte på våren som tvååringar. Så begreppet 'som tvååringar' spänner ju där över ett helt år, och svårt veta när under året de *egentligen* menar..

Enligt Peder Fredricson gäller det sedan att skynda långsamt.
- Hästens inställning är mycket viktig för att kunna avgöra om den kommer att bli bra eller inte. Tittar den på hindret eller springer den bara över det? För att bli en bra häst måste den vara intelligent och smart.
Men allt måste få ta den tid det tar. Det har man igen när hästen blivit äldre och det är dags för den att börja jobba på riktigt.
- Börja gärna rida in en häst som tvååring, men begär aldrig att den ska uppföra sig som en femåring när den är tre, säger Peder Fredricson.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Nej jag tycker absolut inte man ska jobba hästen på böjt spår i den åldern, jag har inte ens longerat mina hästar som varit tränade å i full kondis med mkt muskler varje vecka för att jag anser att longering sliter mkt,sedan finns det personer som longerar 30 min medan jag aldrig skulle longera mer än 15 min.

Tömkörning gör jag inte heller på böjt spår utan rakt,tömkör inte på volt , då kan man lika gärna longera enligt mej, det är bara en omväxling till vanlig longering enligt mej.
Jag tycker tömkörning är bra sätt att gå ut med hästen på tex småvägar å bygga upp dennas självförtroende, mina hästar har alltid tyckt det varit jätte kul med tömkörning , de blir stolta över att få gå först :)

Nu skulle jag inte göra så mkt mer än att hantera en 2 åring å på sin höjd promenera med den några gånger i veckan, den får ju sin motion av att leka med andra hästar i hagen(då ska det vara en hage där det finns plats för lek).
Men det är klart att ser man på sättet du beskriver, om det finns folk som faktiskt longerar sina unghästar 4 dagar i veckan så är det ju ingen ansträngning att ha en lätt ryttare på ryggen jämfört med det.

Saken är ju då att hästen ska ha någorlunda utvecklad muskulatur på ryggen då ingen häst är gjord att bära ryttare.Men alla hästar är omusklade i början, det går ju inte att komma ifrån.
Det finns ju folk som ridit in 1 åringar oxå(galoppörer)men hur länge håller de egentligen :smirk:
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Ska man rida in en häst som 4 åring men hästen fyller år sent på våren så brukar man ju ändå börja med det när de är 3 år.En -01 räknas ju som 4 fast den är 3 år, sedan tycker ajg inte det är så noga ngn månad hit eller dit.Om man ska rida in en 3 åring så kanske den är 2 år å 8 månader tex, då tror jag ändå de flesta börjar rida sina hästar, man håller inte reda på exakta födelse datum direkt.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

jag har också en arab, och har börjat sitta nu (född 2002) har dock bara suttit 5-6 ggr eller ngt. rakt fram en kort sträcka i skogen.

jag skulle nog inte sitta på henne (eller ngn annan) arab när dom precis fyllt 2 eller ja ska fylla 2 (dvs född 2003) tycker inte dom riktigt har den massan för att bära upp en ryttare.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Så en av följdfrågorna är ju den här kuggfrågan varför det skulle vara 'värre' att sitta på henne nu som jag beskrev från början, än att inte göra det? Resten av träningen blir ju likadan (den avsuttna så att säga, dvs tömkörning, viss longering, löshopp, gå som handhäst etc).

Jag tror att det är "värre" att sitta på en så pass ung häst som din ändå är, den är ju bara nyblivna 2 år vilket är väldigt tidigt för att påbörja inridningen enligt mitt sätt att se på det hela.
För även om din häst är välväxt för sin ålder så är det ju inte så att hon är färdigväxt. Hon är ju dessutom ung mentalt och jag tror inte att man vinner så mycket på att börja rida en så ung häst. Jag skulle inte göra det men alla gör som de vill.
Jag tycker att man bör vänta tills unghästen är 3 år innan man sitter på den. Sen så kan man ju göra de andra sakerna såsom tömkörning och promenader vilket är minst lika stärkande för den unga hästen och är ypperlig träning. Longering däremot, det är jag mer tveksam till på en så ung häst, speciellt din häst som haft skadeproblematik.





Du tror/anser att just det att sitta på henne så som beskrivet skapar extra risk för nya ledproblem? Motivera gärna =)

Ja det tror jag faktiskt. Enligt de erfarenheter jag har från mitt hästverksamma liv så har jag märkt att ledinflammationer tyvärr gärna återkommer. En stor del av de hästar som jag träffat på som har haft ledproblem har fått dom flera gånger än en.

Att då påbörja inridning(om än i liten skala) på en nyss fyllda 2 åring som haft ledproblem och dessutom muskelskador tycker jag är att ta för stor chans. Du skriver ju att du varken vill eller behöver "skynda på" hennes utbildning då hon ska stanna hos dig. Varför vill du då börja rida henne så pass tidigt trots hennes skadefyllda bakgrund?

Jag skulle absolut inte göra det just för att jag skulle anse risken för stor för att hon skulle få ytterligare problem med leder och muskler. Jag tycker att hon kan få växa ett år till innan det skulle vara aktuellt med tyngd på ryggen. Under det året så kan hon ju dessutom få läka ut sina skador i lugn och ro utan någon extra belastning på ryggen.

Även den mentala biten spelar roll för mig. Jag tycker att det är viktigt att hästen är klar för sin uppgift och har "börjat blivit stor". Lite som med att man har åldersgräns på ridskolan för barn, alltför unga barn har mycket svårarare att lära in.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Alexandra_W skrev:
Märker du det som tröttare i kroppen med, eller mera trött i huvudet?

Kan säkert vara en kombination. Tömkörning rakt fram är vi ju rätt hemma på (fast svänga är svårt och onödigt :smirk: ), så det blir han ju kanske inte lika trött psykiskt av. Fast jag tycker att han har tagit uppsittandet väldigt bra och bryr sig inte det minsta om mig däruppe, så han borde inte bli psykiskt trött av det än (vi har än så länge bara skrittat runt på ridbanan med ledare), det har liksom inte dykt upp några svårigheter. Den enda skillnaden från våra vanliga promenader vid hand (som kan bli upp emot en timme) är ju att jag sitter på, och då verkar han trött efter 5-10 min. Han är ju iofs halvtrött för det mesta, lite av tjuren ferdinand.....

Ang ridbana/skog så är jag också för att rida ut så fort som möjligt, har man ingen annan möjlighet så får det ju bli skog med en gång. Jag, som tidigare bara har ridit in hästar på anläggningar med ridhus & fina banor, har nu fått inse att en liten gräspaddock på knappa 20*40 nog inte går att göra så mkt mer än skritt och trav i. Så jag kommer nog ut i skogen fortare än jag egentligen vill :)
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Sen så kan man ju göra de andra sakerna såsom tömkörning och promenader vilket är minst lika stärkande för den unga hästen och är ypperlig träning. Longering däremot, det är jag mer tveksam till på en så ung häst, speciellt din häst som haft skadeproblematik

'Normalt' så longerar jag unga hästar i samma svep som de får ryttare på ryggen (dvs hösten/vintern som tvååringar), och då enbart för de ska ha rört på sig i trav och galopp med sadel (det kan ju komma överraskningar då liksom). Sen longerar jag egentligen bara (både äldre och yngre) om de behöver pysa ut lite ånga innan ridning (sällsynt) eller för hältkontroll. Jag är ingen jättevän av longering övht, tömkör hellre på volt.

Men min lilla dam har ju order på att jobba på böjt spår. Inte i meningen longeras eller tömköras varv på varv dag ut och dag in, men för att stärka upp det där vänster bak så måste hon uppmuntras att använda det. Men det det då handlar om är korta, korta snuttar, och mestadels av jobbet kan ju göras i skritt. Så jag har redan fått lägga om planeringen lite där.


Ja det tror jag faktiskt. Enligt de erfarenheter jag har från mitt hästverksamma liv så har jag märkt att ledinflammationer tyvärr gärna återkommer. En stor del av de hästar som jag träffat på som har haft ledproblem har fått dom flera gånger än en.

Jag har ju varit lyckligt förskonad från ledinflammationer (gör uppenbarligen nåt rätt *s*). Valacken hade i alla möjliga leder när han hade erlichios men de försvann ju av erlichiosbehandling och kom inte tillbaka. Sen har han ju haft i sin vänsterhas, där defekten finns. Och sen nu lilldamens efter vurpan då. Och just nu finns inget som talar för att de ska återkomma eller liknande, men JAG är inte lika övertygad (antagligen för jag är en nojig fan som sagt) och det är ju mycket det som gjort att jag börjat fundera i andra banor än normalt. Det enda jag känner mig övertygad om är dock att om hon får 'lalla i hagen' tills hon är 2½ eller 3 och sen ta tag i träningen så kommer jag ha än värre problem. Hon kommer ju knappast att som genom ett trollslag börja använda sin kropp rätt utan uppmuntran, och ju längfre hon går sned ju värre lär det bli och ju större risk lär det vara för att hon får nya följdproblem av det.

Men soms agt, vad som är 'bäst' i övrigt klurar jag ju på.



Att då påbörja inridning(om än i liten skala) på en nyss fyllda 2 åring som haft ledproblem och dessutom muskelskador tycker jag är att ta för stor chans. Du skriver ju att du varken vill eller behöver "skynda på" hennes utbildning då hon ska stanna hos dig. Varför vill du då börja rida henne så pass tidigt trots hennes skadefyllda bakgrund?

Det är ju som sagt bara på 'idestadiet' än, och det som fick mig att börja fundera var det att när det gäller allt annat (dvs träning allmänt) så är det ju viktigt med lagom belastning under tiden de växer så de har en möjlighet att stärka senor och leder så de tål påfrestningarna senare. Och då började jag som sagt att fundera på om det finns positiva saker med att försiktigt och över längre tid 'belasta' ryggen med (dvs sitta på dem i skritt). Det var alltså JUST hennes bakgrund som fick mig att börja fundera.


Även den mentala biten spelar roll för mig. Jag tycker att det är viktigt att hästen är klar för sin uppgift och har "börjat blivit stor". Lite som med att man har åldersgräns på ridskolan för barn, alltför unga barn har mycket svårarare att lära in.

Där håller jag med, och valacken var ju inte mental mogen för det förrän långt efter normal inridningsålder. Däremot är jag lvertygad om att bära matte korta stunder i skritt i skogen inte skulle vara problem för den här damen. Hade hon varit 'barnsligare' mentalt hade jag inte ens fundera på det. Självklart är hon fortfarande 'bebis' såtillvida att hon har kortare koncentrationsspann etc, men i övrigt ser jag inga hinder på just den biten utan det är då det kroppsliga och var gränsen går för vad som är uppbyggande och nedbrytande går.

Jättetack för svaret, jag funderar kontinuerligt vidare.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

chrysler skrev:
Ska man rida in en häst som 4 åring men hästen fyller år sent på våren så brukar man ju ändå börja med det när de är 3 år.En -01 räknas ju som 4 fast den är 3 år, sedan tycker ajg inte det är så noga ngn månad hit eller dit.Om man ska rida in en 3 åring så kanske den är 2 år å 8 månader tex, då tror jag ändå de flesta börjar rida sina hästar, man håller inte reda på exakta födelse datum direkt.

Fast nu blir det ganska många månader åt fel håll..

Om jag skulle rida in henen på hösten som tvååring, vi säger i september så är hon 2 år och 5 månader. Rider jag in henne på våren som treåring, vi säger i april, är hon exakt tre år.

Rider jag in henne 'nu', vi säger i juni, så är hon 2 år och 2 månader.
Hon är född 14 april 03.

Och man brukar ta hänsyn till om de är födda tidigt eller sen, är de födda i juli t ex rids de sällan in på hösten som tvååringar, medan om de är födda i feb/mars så är det en annan sak. (Beroende på hur de är mentalt i kroppen, viss individer är och förblir sena)
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

jag tillhör dom som brukar få mördarmlickar på mig när jag berättar hur jag handskas med unghäsatr..

Redan dag 2 börjar ajg att borsta kratsa hovarna och jag leder fölet till och fram hagen och på vägen dit säger jag proo och stannar ca 2 ggr (den som håller i stoet före gör samma sak och vi hakar bara på)
Efter några veckor börjar jag binda upp fölet mott emot stoet(dom kan nosa på varandra) och borstar på fölet och kratsar hovar.
Fölet får hänga med in i spolspiltan och va med när stoet får sina ben avspolade samtidigt som fölet får lukta och efter några träningar står fölet och halvsover när man tvättar den=)

När jag rider stoet får fölet va handhäst(vid uteritter) rider ut ca 15-20 minuter givet inge galopp=)

När jag rider i paddocken får fölet springa fritt där inne. Jag har händer små cavaletti och markbommar fölet kan leka med.
Går en stund i paddocken med fölet sen tränar stanna backa, sidovärsövningar(gå bort för tryck). trävar ca 6 minuter max!

Sedan får fölet agera som sadelbock i boxen och på så vis blir den inte ett dugg rädd för sadlar=)

Efter avvänjingen vid 6-7 månader så går ajg ut 30 minuter med fölet varje dag i skogen. Tränar trafiksäkerhet, går under broar, gå längst vägen när dom andra i stallet rider ut i skritt hakar jag på och går med. Tränar transportträning. går över pressänningar små små hinder(30cm).
Börjar longera lite en går med hästen runt mig och jag säer trava och min kompis börar trava med fölet 2 meter och saktar av. Tränar longering 2 gånger i veckan ca 10 minuter. Travara och galopperar vid hand( här får även jag bra kondis hihi)

Vid 1 års ålder börjara jg HÄNGA på hästen. Asså hoppar upp med magen 2 sekunder och hänger=)
Slänger även på en sadel(fastspänd) då och då när jag går ut och går med 1 åringen i skogen.
Nu börjar vi även löshoppa lite det gör vi 3 gånger i månaden ca på små högder=)
nu börjar ajg även tömköra 1 åringen och ca i juli/aug som 1½ år får hästen en vila på 2 veckor helt från arbete utan nu blir det bbara in och ut till stallet och borsta kratsa hovar ja sköta om hästen helt enkelt=)

Sen i sep börjar jag inkörningen om man nu vill köra in.

Under hösten vintern våren fortsätter jag samma som när hästen är 1 år.
På sommaren som 2 åring kan jag sätta mig upp i hagen på hästen och klappa om ge en motot och hoppa av.
Så kan jag göra 4 gånger i veckan

På senhösten som 2½ år sitter jag upp första gången med sadel och leds runt 1 varv i padocken. Då kan hästen redan stanna, gå igång, sidovärsförflyttningar och rygga av träningarna från marken.

Sitter upp 3 dagar i rad och rider runt nått varv i paddocken hehe givet blir det korttagning här :love: .
sen återgår jag till vanlig träning utan ridning i 1 vecka så hästen får smälta allt som hänt.

Efter 1 vecka sitter jag upp igen denna gång får ledaren gå brevid och vi svänger lite stannar svänger

skrittar över lite bommar ja så det händer nått kul hela tiden rider korta pass på 10 miuter. Rider 3 dagar i rad denna gång igen.

Hästen får stå några dagar igen och vila huvudet!

Sen sitter jag upp igen(vecka 3) och nu göra jag alla de övningar som sist jag red men nu lägger jag till trav i några meter.
Mera fattningen jag tränar.. travfattning hästen travar sakta av och berömmer och efter ett tag en ny fattning osv.
Rider 15 minuter nu!
rider 4 dagar av denna vecka

Ytterligare några dagars vila och efter denna vecka skrittar vi ut med någon häst som sällskap i stallet denna vecka rider vi bara ut i skritt vi rider 3 dagar!

Nu får hästen vila 1 vecka och nästa gång vi rider avslutar vi veckan med att försöka oss på en galoppfattninga. men eftersom jag redan har lärt hästen galopp på kommando från marken fattar hästen 9 av 10 försök galopp redan efter första försöket!

Här avslutar jag ridningen för hösten och hästen skriittas 15 minuter bara 1 gång i veckan under hela vintern.
När feb kommer sätter vi igång och rider och eftersom hästen är jobbad från marken under hela vintern så har hästen mkt muskler och kan kan börja trava på en gång utan problem.
Nu som 3 åring kör man lite längre pass på 30 minuter 3 gånger i veckan.
Tränar lite trav och galoppfattningar skuttar över småsmå hinder rider ut mkt och miljötränar.Åker även iväg på unghästutbildningar asså tränar för en unghästtränare

Sen om hästen är mogen så kan en 3 års test vara aktuelt annars skiter vi i det.

Det jag inte kör på som ni ser är VILA HELT... jag tror inte det är bra att träna upp en häst och sedan låta den från ena dagen till den adra bara stå i 2 månader.

Utan när mina unghästar får VILA betyder de vila från ridningen eller arbete.
Men jag går ut och går eller tar ut dom på gången och borstar iaf.

Denna inridning är beräknad på en norlal till tidig utvecklad unghäst.
Är hästen sent utvecklad och stor blir det givetvis en helt annorlunda schema=) iaf från 2½ år de som är under kör jag på alla unghäsatr!

ALDRIG att jag släpper iväg en unghäst på bete från 6 mån och tar hem den som 2½ år...
Unghästbete kan den gå på dock håller jag på med hästen dagligen=)


Så här kör jag mellan tummen och pekfingret med unghästar och jag får iaf fram sunda friska unghästar som litar 1000% på människor.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Måste ju berätta om min Thor.

Han är nu 5 år. Började sittas upp på då han var 2, under sommaren. 2,5 fick han följa med kompisarna en bit ut i skogen och sen vända hemåt med matte till fots, alltså ca 10-15 min skritt uppsuttet.

På vårvintern när han var 3 tog jag över och det blev skritt så länge han orkade, i början 5 minuter och sen upp till 20 minuter. Bara planlöst irrande längs en skogsväg. Han hade problem med att han inte orkade hålla balansen med ryttare efter ett tag.

Under sommaren som tvååring provades några travsteg och på hösten likaså.
Reds alltså ca 0-2 dar i veckan med uppehåll för vila då och då. I övrigt var det tömkörning och körning som gällde.

Under vintern var det släptåg med kompisarna ut i skogen, men även själv. Skritt och trav och någon liten galopp ibland. Så fort han visade tecken på att bli trött så var det bara att sitta av och leda honom hem, men det behövdes sällan.

Under sommaren (4 år) blev det mycket körning och mest arbete i skritt, lite volter och mer mental träning.

I höstas var det konditionsträning några dagar i veckan, korta galoppsträckor också. Och så körning förstås.

Vilat nu under vintern och sätts nu igång igen. Har skrittat och travat lite grann och passat på att jobba i backar och mental träning att gå förbi läskiga saker och trava genom vatten och sånt.

Hästen är en nordsvensk bruks och de brukar ju vara lite sena i utvecklingen men han har tagit det bra med många viloperioder.
Har ridits mest med grimma och nu på senare tid med hackamore. Har ibland haft bett men trivs inte med det.

Så jag tycker att du ska sätta igång, vad jag förstått så har du haft hästen sen hon var föl så ni borde känna varandra rätt bra nu så du märker när hon inte orkar.

Lycka till!
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Det här är funderingar, i diskussionsanda. Är ingen fysiologisk expert, men har verkligen försökt läsa in mig på detta med träning, belastning och tillväxt utan att ha fått ur några renodlat säkra svar på "rätt" och "fel". Det verkar faktiskt inte vara forskat särskilt ingående på ridhästar ännu, och inte avgjort vad som är lagom belastning, och svårt på det att bedöma framtida hållbarhet då hästarna får helt olika villkor längre fram.

I och med att hästen fortfarande de facto växer, och kommer att fortsätta med detta i flera år till - oavsett hur hon ser ut i kroppen - så är hon också känslig i tillväxtzoner, leder och skelett. Just tillväxtzonerna sluter sig ju i olika åldrar och är innan dess, och under tiden extra känsliga för belastning. Risken finns nog att just pga belastningens tänkta funktion att stärka, istället överkompensera. Det kan bli broskförbeningar, överben, kanske spatt eller lösa benbitar i skelettdelar och leder (läste en sådan tes för ett tag sen - vet inte om det kan ligga ngot i det eller ej?), men jag undrar om inte också överrörlighet (se intressant diskussion på Barock-forumet) skulle kunna uppstå om man belastar en del som inte har nog med muskler att kompensera trycket, tyngden eller farten med. Överrörlighet ger risk för inflammationer i sen fästena mm

Viss belastning har man ju forskat fram är bra - men jag har inte kunnat utläsa någonstans att denna måttliga belastning skulle behöva röra sig om annat än t ex lösdrifts hästhållning i unghästflock. Det farliga med bristande unghästträning när man har unghästar som trädgårdsuppfödningar eller på vissa stora stallar i Europa, att rörelsefriheten begränsas. Unghästen ska helst inte stå i box ens om natten, den behöver större utrymme än släta paddockar / leriga frimärkshagar. Har man inte annat att erbjuda så MÅSTE självklart unghästen tränas i någon form för att stärka sin kropp att tåla framtida belastning. Men destu försiktigare måste man gå eftersom den så rörelsebegränsade hästen också kommer att vara skörare, mindre musklad osv.

Men många hästar och ponnys både i Sverige och utomlands hålls faktiskt fritt, tränas inte alls utöver den flockfostran och motion de får av hästhållningen i sig. De plockas in först när det är träningsdags (3-5 år beroende på ras) och verkar hålla utmärkt, så länge det uppbyggande och stärkande arbetet får ta sin tid. Spontant tänker jag då på lojsta-russ, connemara-, newforest-, dartmoor- och exmoorponnys, Camargue hästar, PRE och lusitanos, islandshästar osv, de mer eller mindre viltfödda då alltså.

I och med att din häst har så stor rörelsefrihet i sin jättehage så tror jag att du gjort vad som kan göras för en god hållbarhet. Men visst kan du öka på styrkan ytterligare genom att jobba med att balansera och stärka hennes kropp genom cavalettibommar, gymnasticerande markarbete och sidvärtesförflyttningar (ett par steg i taget bara), träna att gå med olika steglängd, osv - en massa stärkande övningar som hon kan bli stärkt av och ha nytta av även senare i utbildningen, utan att belastas extra uppifrån. Eller kör in henne - då kan ni jobba på med stärkande arbete utan extra vikt uppifrån och Kele slipper någon att balansera utöver sig själv.

För en annan aspekt är faktiskt vilken förmåga du tillskriver dig själv som ryttare. Tror du att du kan sitta så stilla, rakt och balanserat att du INTE på något sätt får en obalanserad unghäst i ytterligare obalans? Varje försök att stärka henne till bättre liksidighet genom ridning förutsätter ju faktiskt att du kan åstadkomma detta med just din ridning, att du kan justera hennes kropp när hon inte kan det själv. Det är något jag knappt tror att ens den bästa ryttare kan åstadkomma - det är ju just därför man vill vänta med insittning och inridning tills hästen har viss grundträning, viss grundbalans, grundmuskling och på det en någorlunda färdig kropp (på insidan snarare än utsidan). För varje stund ni befinner er i obalans, varje gång hon t ex "tappar ryggen", tar ett felsteg osv betyder att hon belastar sina redan känsliga leder felaktigt. Så jag tror att du ska stärka hela hästens kropp så mycket det går, i synnerhet pga hennes vinter skador, innan du ger dig på att belasta den extra.

Jag tror att ska man hårddra ditt resonemang så kan man sitta på en ettåring också - för det kan väl inte skada mer än en liten haggalopp? Men det kan det uppenbarligen, för annars hade det gjorts. Jag tror visst att det kan räcka med en kort skrittpromenad för att belasta en ung och outvecklad rygg för mycket. Eftersom knän, kors och rygg är de sista zonerna som sluter sig är de fortfarande öppna och med det mjukare, rörligare och samtidigt ostadigare och möjliga att skada på ett allvarligare sätt än en något äldre häst. I synnerhet om unghästen inte är i väldigt god form av tidigare träning, och då har muskelstyrka som kan kompensera för belastningen i någon mån. Det är ju inte ryggen enbart som belastas då heller, utan vart och ett av benen.

Jag lös- och marktränar hellre unghästar. Det blir ofta korta pass lösa på ridbanan, ibland med löshoppning, lågt. Så varvas det med minidressyr i lina, tömkörning och promenader i närmiljön. Hästen får vänjas in på olika underlag, tränas både i viss mån gymnasticerande och stärkande, lite koordination, lite balans, men en del kondis blir det efterhand som t ex löspassen blir längre.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Håller med skrållan också, väldigt väl skrivet!

Som människa (där det finns betydligt mer forskning i området) rekomenderas det att träning med vikter inte bör ske om du är under 16 år tror jag gränsen går, just för tillväxten av skelett. Träning med egen kroppsvikt är ok tidigare. Överför det till hästen så ser åtminstone jag en ganska klar anledning till att inte börja sitta på hästen för tidigt, särskilt då som någon nämnde att tillväxtzonerna sluter sig sist i ryggområdet.
Sen är 50kg belastning i om än korta stunder en betydligt större belastning som tvååring än som treåring, relativt sett, även om man skulle börja träna hästen hårdare direkt uppsuttet som treåring förutsatt att den inte tas från att inte ha gjort något arbete alls då vill säga men så är ju itne fallet nu. Ytterligare ett år med markarbete ger betydligt mer muskler att bära upp de 50kg med.

Jag kan faktiskt inte om jag ska vara ärlig se vad det är du vill få ut av att just sitta på hästen i 10-15 min, 1-2ggr i veckan som du inte kan få ut genom tömkörning på ojämnt underlag i skogen, klättring, handhäst osv, dvs sådant du redan gör tillsammans med bra hagar där de naturligt stärker sig.

Jag är absolut för tidig aktivering för att stärka hästen i framtiden men det ska ske med egen kroppsvikt och balans.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Risken finns nog att just pga belastningens tänkta funktion att stärka, istället överkompensera. Det kan bli broskförbeningar, överben, kanske spatt eller lösa benbitar i skelettdelar och leder (läste en sådan tes för ett tag sen - vet inte om det kan ligga ngot i det eller ej?), men jag undrar om inte också överrörlighet (se intressant diskussion på Barock-forumet) skulle kunna uppstå om man belastar en del som inte har nog med muskler att kompensera trycket, tyngden eller farten med. Överrörlighet ger risk för inflammationer i sen fästena mm
´

Först, tack för utförligt och tänkvärt och bra svar! Diskussionsanda är jättebra, det är liksom 'bara' det det finns att gå på som jag ser det eftersom - precis som du också upptäckt - det verkar vara ont om ridhästspecifik träning.

För att få igång diskussionen ska jag vara lite besvärlig dock och dra lite av det ovan etts teg till... ;) Jag håller helt med om att det är en TUNN linje mellan stärkande och nebrytande träning när man talar unghästar, och ofta märker man tyvärr inte var gränsen går förrän man råkar passera den. Och jag kan helt hålla med med risken för kompensationer, att bristande muskelstyrka ökar risker etc. MEN, för att krånga - så minskar den risken verkligen tills hästen är 2½ eller för den delen 3? Som du påpekade så växer de ju rara liven generellt sett tills de är minst fyra. Förhoppningsvis musklar de sig mer och mer, men samtidigt så jmf med mitt exempel (om insittning och skrittas redan på våren som två) och 'standard (vid 2½) så går ju den inridning som generellt sett sker vid 2½ - 3 mycket FORTARE än det skulle bli i mitt exempel? Och där är ju frågan om det de facto är bättre med att vänta tills de är säg 2½, köra ett mer koncentrerat svep, och sen köra ett ganska snabbt och koncentrerat svep när de är tre, eller om det är bättre med försiktigare (långsammare) träning under längre tid (längre svep men kortare). Och där är ju ett av de områden jag skulle önska forskning.

Viss belastning har man ju forskat fram är bra - men jag har inte kunnat utläsa någonstans att denna måttliga belastning skulle behöva röra sig om annat än t ex lösdrifts hästhållning i unghästflock.

Det jag läst så räcker INTE det med lösdriftshästhållning i unghästflock. Det gör förvisso att de klarar flockliv finemang, men för att de ska ha maximala förutsättningar för den belastning som vi sen utsätter hästarna för (ridning t ex) så behöver de medan de växer utsättas för det i rätt mängd. En framstående veterinär på området (dock trav mest) formulerade det ganska talande: 'Vad är mest jobbigt tycker du, plocka svamp i skogen i 3 timmar eller i rakt takt promenera 20 minuter?'. Dvs det de gör i hagen själva räcker inte utan de ska belastas mer/på annat sätt med. Dock talades det inte ridspecifikt, utan om annat arbete. Att det kom upp var när min valack var in för erlichiosbehandling. Vet ville veta hur han var riden och uppfödd och jag sa 'uppvuxen på lösdrift, sent tagen, inriden på hösten som femåring'. Den stackars veterinären höll på att få hjärtslag och försökte försiktigt uttrycka 'herregud, den häststackaren kommer aldrig hålla'. När jag då la till att 'ah, men han är promenerad i skog och mark sen han var 6 månader, han är regelbundet tömkörd sen han var ett, lite longerad samt att han gått måååånga mil som handhäst i alla gångarter' så andades veterinären hörbart ut och konstaterade att 'ja men DÅ är det ingen fara'. Och det var så vi kom in på diskussionen om belastning under uppväxt.

Så lösdrift 'räcker' inte enligt den läran iaf, och där är JAG fullt beredd att hålla med, jag anser det inte vara tillräckligt eftersom jag anser det är STOR skillnad på hur de rör sig/busar/etc på lösdrift gentemot det jobb vi sen kommer kräva av dem. (Däremot anser jag att mycket utevistelse i kuperad terräng, lekkompisar etc är A och O för att få en hållbar unghäst och träning kan aldrig ersätta det om du inte har det).


Men många hästar och ponnys både i Sverige och utomlands hålls faktiskt fritt, tränas inte alls utöver den flockfostran och motion de får av hästhållningen i sig. De plockas in först när det är träningsdags (3-5 år beroende på ras) och verkar hålla utmärkt, så länge det uppbyggande och stärkande arbetet får ta sin tid. Spontant tänker jag då på lojsta-russ, connemara-, newforest-, dartmoor- och exmoorponnys, Camargue hästar, PRE och lusitanos, islandshästar osv, de mer eller mindre viltfödda då alltså.

Jag tror aldrig vi kan skapa viltlevande förhållanden med lösdrift (eller jo i teorin), de hästarna rör sig ju över helt andra ytor och födosöker på ett helt annat sätt än våra tamhästar (med hösilagebal i hagen etc). I övrigt se ovan.

I och med att din häst har så stor rörelsefrihet i sin jättehage så tror jag att du gjort vad som kan göras för en god hållbarhet. Men visst kan du öka på styrkan ytterligare genom att jobba med att balansera och stärka hennes kropp genom cavalettibommar, gymnasticerande markarbete och sidvärtesförflyttningar (ett par steg i taget bara), träna att gå med olika steglängd, osv - en massa stärkande övningar som hon kan bli stärkt av och ha nytta av även senare i utbildningen, utan att belastas extra uppifrån. Eller kör in henne - då kan ni jobba på med stärkande arbete utan extra vikt uppifrån och Kele slipper någon att balansera utöver sig själv.

Köra in hade jag faktiskt tänkt, men av vissa diverse ekonomiska orsaker är det inte aktuellt.Då måste jag t ex köpa en till vagn (den jag har lämpar sig INTE för att sätat häst i vagn första gången). Och eftersom jag inte är *så* intresserad av körning, och i sisådär 5 år :angel: tänkt köra in valacken utan att få ändan ur, så sålde jag selen när jag hamnade i lite ekonomisk knipa (selen var värd mucho pengar). Så det är struket. Däremot finns det ju som du säger mycket annat att göra, och som jag ju har tänkt. Och det ligger kvar som plan OAVSETT vad jag kommer fram till ang just ridning!

För en annan aspekt är faktiskt vilken förmåga du tillskriver dig själv som ryttare. Tror du att du kan sitta så stilla, rakt och balanserat att du INTE på något sätt får en obalanserad unghäst i ytterligare obalans? Varje försök att stärka henne till bättre liksidighet genom ridning förutsätter ju faktiskt att du kan åstadkomma detta med just din ridning, att du kan justera hennes kropp när hon inte kan det själv. Det är något jag knappt tror att ens den bästa ryttare kan åstadkomma - det är ju just därför man vill vänta med insittning och inridning tills hästen har viss grundträning, viss grundbalans, grundmuskling och på det en någorlunda färdig kropp (på insidan snarare än utsidan). För varje stund ni befinner er i obalans, varje gång hon t ex "tappar ryggen", tar ett felsteg osv betyder att hon belastar sina redan känsliga leder felaktigt. Så jag tror att du ska stärka hela hästens kropp så mycket det går, i synnerhet pga hennes vinter skador, innan du ger dig på att belasta den extra.

Jag kan sträcka mig så långt som att jag är 'van' unghästryttare och har 'hyfsad' balans, dvs sålänge de inte hittar på alltför stora hyss så kan jag låta bli att störe, men det finns en gräns när jag sitter både snett och vint och löst och helt klart ur balans. Vad gäller att balansera åt henne så kan jag det till viss mån, men knappast intill perfektion. Dvs jag skulle inte 'störe henne i onödan' men helt klart skulle det komma både en och femton gånger då jag av diverse anledningar SKULLE 'störa' henne på ena eller andra sättet.

Jag tror att ska man hårddra ditt resonemang så kan man sitta på en ettåring också - för det kan väl inte skada mer än en liten haggalopp? Men det kan det uppenbarligen, för annars hade det gjorts.


Jag förstår vad du vill komma, fast jag anser det är STOR skillnad i kroppen på den mest välutvecklade åring och den mest välutvecklade tvååring, tvååringar har massa som åringen inte har (dvs har breddat), även om det såklart är långt kvar.

Jag tror visst att det kan räcka med en kort skrittpromenad för att belasta en ung och outvecklad rygg för mycket. Eftersom knän, kors och rygg är de sista zonerna som sluter sig är de fortfarande öppna och med det mjukare, rörligare och samtidigt ostadigare och möjliga att skada på ett allvarligare sätt än en något äldre häst. I synnerhet om unghästen inte är i väldigt god form av tidigare träning, och då har muskelstyrka som kan kompensera för belastningen i någon mån. Det är ju inte ryggen enbart som belastas då heller, utan vart och ett av benen.

Jag lös- och marktränar hellre unghästar. Det blir ofta korta pass lösa på ridbanan, ibland med löshoppning, lågt. Så varvas det med minidressyr i lina, tömkörning och promenader i närmiljön. Hästen får vänjas in på olika underlag, tränas både i viss mån gymnasticerande och stärkande, lite koordination, lite balans, men en del kondis blir det efterhand som t ex löspassen blir längre

Inget att invända i resonemanget alls. Och jag håller med dig i grunden rakt igenom ditt inlägg och tycker det är nyanserat och br. och du belyser egentligen samma frågetecken som jag, fast från andra hållet sas. Men tackar än en gång för det, och har ännu fler punkter att ta upp i samtalen med vet och equiatriker angående hur de ser på saken. (Jag nöjer mig ju inte med om de skulle säga 'det går jättebra det' utan isåfall vill jag ju ha en diskussion kring varför, och hur stor är risken för ditt, och för datt och.. ;))
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Madelene skrev:
vad jag förstått så har du haft hästen sen hon var föl så ni borde känna varandra rätt bra nu så du märker när hon inte orkar.

Lycka till!

Det är en egen uppfödning, ja.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Jag tycker inte det är fel att hantera hästen, men att hänga över den när den är 1 år tycker jag faktiskt är väl tidigt...
Jag har ju islandshästar så jag kommer inte ens i närheten av att rida in dem i 2 års åldern men kan ju erkänna att andra islandshästmänniskor kan vara bra skeptiska mot mej då jag inte är en människa som kommer släppa ut en unghäst på lösdrift 5 år å sedan tro att den är hanterbar å ska acceptera allt jag vill.
Nej, sånt tror jag inte på(har nog med att göra att jag är hbl människa från början), jag kommer alltid hantera dem från dag 1.Med kratsning av hovarna, att leda dem osv.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Jag har travhästar och kör in dem som åringar vilket är brukligt med travhästar, men efter att ha ridit in en som var riktigt besvärlig sent som tvååring kommer jag aldrig att göra det igen.
Han fick riktiga problem med sin kropp och vi hittade aldrig felet så vi valde att ta bort honom sex år gammal. Han reds inte speciellt hårt och jag väger också 50 kg och har BRA balans.

Efter detta har jag provsuttit mina hästar på hösten som treåringar och med de sista två har det slutat med att jag inte ridit in dem förrän de varit fyra på grund av att jag inte tyckt att de burit tillräckligt bra.

Att jag haft en häst som förmodligen blev förstörd på grund av för tidig inridning är så klart inget argument men personligen skulle jag nöja mig med att arbeta från marken...

/// ghost
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Sirap
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 896
Senast: tanten
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 314
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp