'Rida' tvååringar? *långt*

Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Måste instämma i det Kirre skriver. :bow: vad får du ut av att sitta upp som du inte kan få ut av vettigt arbete från marken (tömkörning "off road", handhäst, promenader) på henne?
Jag ser gärna på travet och tar lärdom därifrån men jag har en magkänsla som säger att absolut inte lägga in fartlekar förrän de ÄR garanterat färdigväxta (ja 3 år när det gäller kallbloden typ), att belasta så lite det absolut bara går (dvs i mina ögon helst utan vagn). Konditionsträningen ser jag enbart som positivt, dvs ut och röra sej lite längre sträckor i låg hastighet och med ingen eller lätt belastning (sin egen kropp idealet). Som ridmänniska ser jag det helt ointressant att sitta upp och rida och belasta, när jag kan göra så otroligt mycket grundjobb från marken där unghästen får chans att bygga upp sin kropp på ett bra sätt.
Jag kommer nog att vänta så länge jag bara kan med att sitta upp. Den belastning som blir när man rider är inget som byggs upp av att man sitter där och "åker med" (vilket väl är vad man kan göra med en 2-åring som inte ska ridas böjda spår etc), det jobbet kan man bygga upp långt innan man sitter upp med vettig tömkörning tex - där hästen får möjlighet att stärka ryggen ordentligt, skaffa sej bra balans och styrka och lära känna sin kropp.

Nå, bara några tankar, men än är ju fölet bara i magen för min del.... ;)
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Jag ser ingen 'egennytta' med att skritta henne uppsuttet mer än om det skulle vara så eller finnas indikationer på att det är av godo med tidig, försiktig belastning även med ryttare från tidig ålder (dvs på det sätt som det finns forskning som visar på vikten av belastning medan hästen växer för att den ska kunna anpassa senor, leder och skelett till framtida arbete), samt att ge en 'allsidig' träning (det går ju lite in i det ovan, det hänger ju på det). Om jag anstränger mig kan jag se det som positivt i rent omväxlingssyfte för hästen med. Dvs att det görs mer olika saker = mer omväxling = roligare. Men det är det första skälet som ligger för grund för mina funderingar och som i så fall skulle följa den planen.

JAG har i ärlighetens namn inget störra intresse av att skritta, ochs kritta och så skritta lite mer i flera månader. Så ur rena egoskäl vad JAG skulle tycka bäst om kör jag hellre den snabbare, senare och mer traditionella inridningen.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Hon är jättesöt och har vacker sida, men jag skulle INTE kalla henne färdig i kroppen. Hon saknar djup, vilket syns på första bilden. Det kommer, men tar ju tid. Överlinjen är alldeles för spenslig och kräver MYCKET muskling innan den tål att bära upp en ryttare. Nej, vänta du och träna annat så länge.
Jag har bara satt mig på någorlunda breda bekväma unghästryggar, och väntar hellre tills de har musklerna att bära upp innan jag hoppas kunna belasta skelettet "lagom".
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

skrållan skrev:
Hon är jättesöt och har vacker sida, men jag skulle INTE kalla henne färdig i kroppen. Hon saknar djup, vilket syns på första bilden. Det kommer, men tar ju tid. Överlinjen är alldeles för spenslig och kräver MYCKET muskling innan den tål att bära upp en ryttare. Nej, vänta du och träna annat så länge.
Jag har bara satt mig på någorlunda breda bekväma unghästryggar, och väntar hellre tills de har musklerna att bära upp innan jag hoppas kunna belasta skelettet "lagom".

Liten korrigering.. FÄRDIG har ingen kallat henne, det har hon förhoppningsvis långt kvar tills hon är :devil: Men ovanligt färdig för att vara tvååring, de flesta tippar på tre.

Ska ta bilder utan utrustning med så blir det mer rättvist (en sadel kan lätt lura ögat eftersom man gärna per automatik anser den vara äldre/färdigare än den är bara för den har sadel).

Och jag anser som sagt inte hon är i 'sittbart' (eller okej, sittbart är hon väl, men åkbart då) skick NU, damen är mer muskelfattig än jag vill se henne pga sin konvalescens.

Sen, kan inte låta bli.. men ang bred och bekväm, den där damen är som ett soffbord över ryggen, lär vara lika bekväm som valacken att sitta på misstänker jag (när det väl är dags, oavsett när det blir). Nackdelen är väl att hon riskerar att bli ett helsike att hitta sadel till, det är valackens hon har på sig där och jag misstänker hon kommer bredda ur den och då har vi problem (med tanke på hur svååårt det var att hitta vid nog till valacken)
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

"Ganska färdig" skrev du iallafall... nåja, jag tycker att första bilden visar en normaltanig tvååring, inget annat. Sidan kan möjligen förleda för att hon är arab och en snygg sådan, trevlig kompakt men högrest modell - är fin, kommer att bli jättefin! :love:
Men framifrån / uppifrån ÄR hon tunn och tanig, som en normal tvååring i mina ögon. Kan möjligen vara muskelbristen som förleder, men... nej, inte bara. Bogen är tunn och spenslig, korset toppigt så ryggraden sticker upp, jag ser inget djup över bålen och definitivt inte den breda rygg som du pratar om. Nu säger ju inte ett kort allt, men kanske inte heller mattes kärleksfulla ögon är felfria? Har man månne blivit hemmablind eller har man en inställsam veterinär? ;)
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

skrållan skrev:
"Ganska färdig" skrev du iallafall... nåja, jag tycker att första bilden visar en normaltanig tvååring, inget annat. Sidan kan möjligen förleda för att hon är arab och en snygg sådan, trevlig kompakt men högrest modell - är fin, kommer att bli jättefin! :love:
Men framifrån / uppifrån ÄR hon tunn och tanig, som en normal tvååring i mina ögon. Kan möjligen vara muskelbristen som förleder, men... nej, inte bara. Bogen är tunn och spenslig, korset toppigt så ryggraden sticker upp, jag ser inget djup över bålen och definitivt inte den breda rygg som du pratar om. Nu säger ju inte ett kort allt, men kanske inte heller mattes kärleksfulla ögon är felfria? Har man månne blivit hemmablind eller har man en inställsam veterinär? ;)

Tänk på vinkeln på den första bilden, den är tagen snett.

Sen, jag respekterar din åsikt att du tycker hon är tanig/tunn - det var inte för att bråka. Jag la förresten ut korten på en annan sida (inte i något sammanhang ang 'klar' eller ej, utan bara för att jag brukar terra dem med bilder och rapporter med jämna mellanrum) och den spontana reaktionen där var att hon ser mer ut som en treåring än tvååring, och det är ju den reaktionen jag brukar möta av de som ser henne irl, att hon ser betydligt mer färdig ut än normalt i den åldern.

Ang inställsam veterinär så måste det isf vara något virus som går ;) Det är inte bara en gång det påpekats (fast som med allt annat så har alla olika referensramar, det som för mig är en häst i normalhull är för en annan en häst i överhull och för en tredje en häst i underhull t ex)

JAG tycker sålänge jag inte ser henne på kort att hon är en älg, en ful älg ;) (Eller en söt älg, men inte vacker/snygg) :angel:

Sen, med all respekt men ryggraden sticker INTE upp på korset, hon har en aning (eller mer beroende på vem du frågar) brant kors, men du kan få se en bild på det rakt bakifrån så ser man att hon faktiskt inte har uppstickande ryggrad.

Försökte ta lite fler bilder utan utrustning (lättare att se då, som jag skrev så släng en sadel på nästan vilken unghäst som helst och folk tycker den ser mer färdig ut än den är för sadel signalerar vuxen), men solen spelade mig spratt, men några lyckades jag åstadkomma, ska bara trixa upp dem på nätet så återkommer jag =)
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

En liten jämförelse hur olika kameran kan få det att se ut, bilderna knäppa en minut efter varandra. Men det är stor skillnad på vilket hull den visar. (detta är inte ett inlägg soms ka tolka ssom 'JO, hon är VISST klar', utan mer en förklaring till varför det är lättare att bedömma efter att ha sett irl eftersom kameran kan man få att visa vad man vill,a lt den visar vad DEN vill ;)

http://hem.passagen.se/visenz/jamforelse.htm

(Damen är IRL i aningens överhull btw, väger 400 kg)
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Vad fan, halva mitt lång inlägg föll bort??

Här är resten:

Men när jag får se henne på 'avstånd' (kort eller att någon annan lallar runt med henne) så kan jag ju se att älgen är en ganska snygg älg ;)

Jag håller med dig om att det saknas djup i bålen, och som jag redan påpekat att det fattas muskler. Hon är ju fortfarande en klar unghäst, men jag har roat mig med att jämföra kort på henne och alla bararber jag kan komma på i samma ålder, samt min förra unghäst (halvblod) och det ÄR en annan modell på damen. Sen visst kan det vara så att HON borde vara normen och inte de (dvs hon är normal och de är..tja..tragiska?). Men just det att jag spontant möts (utom av dig då *s*) av att hon ser ett år mer 'färdig' ut gör ju att jag nånstans måste inse att hon endera lurar ögat himla bra eller ser ut att vara ett år färdigare. Det har det dock 'tjatats' om ett tag, och det är ju inte det som får mig att tänka att 'jaaaa, då kan jag snabba på hennes utbildning ett år', utan innan jag började fundera på hur det är med UPPSUTTEN belastning och hållbarhet så har jag ju bara lett och tackat för kommentarerna. Jag kanske blir tjatig men jag vill poängtera att jag verkligen inte har något som helst egenintresse av att komma upp på henne så fort som möjligt, eller har bråttom. Utan fudneringarna kom när jag klurade på hur jag gav henne så bra förutsättningar som möjligt, och det är bara om det ökar hennes förutsättningar för långsiktig hållbarhet som jag skulle kravla mig upp på henne. *tjat tjat*
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Min ser också väldigt klar ut, har dessutom sett proportionerlig ut sen fölålder... Men jag tänker inte hoppa upp förrän efter sommaren ändå. Tycker inte det är dags.
Min är ca 157-158 cm, halvblod f. 21 april 2003 och väger ca 450 kg.

Här är det bilder på min dam :)
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Mitrolle skrev:
Min ser också väldigt klar ut, har dessutom sett proportionerlig ut sen fölålder... Men jag tänker inte hoppa upp förrän efter sommaren ändå. Tycker inte det är dags.
Min är ca 157-158 cm, halvblod f. 21 april 2003 och väger ca 450 kg.

Här är det bilder på min dam :)

Trevlig, fast det har jag tyckt från början om henne =) Tyvärr är mitt hedenhösmodem inte riktigt anpassat för (för) stora bilder så kunde bara titta på ett par.

Det återstår ju fortfarande att se med Kele när det blir någon matte på ryggen. Alldeles oavsett om så alla de med utslagsröst skulle tycka att 'det är en JÄTTEBRA ide och alldeles ypperligt ur hållbarhetssynpunkt' OCH hon blivit så musklad som jag vill ha henne (dvs vi får klartecken att bygga upp henne igen) så innan jag krälar upp (annat än möjligen då bara sitta på henne i 30 sek och hoppa av) så måste hon växa in sin bakdel. Just nu är hon för överbyggd. Och endera växer hon i den, eller så sticker den ännu mer, när betet kommer. Men just nu - så oavsett allt annat - anser jag hon är för överbyggd.

Men den som lever lär få se =)
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

jag har ingen större praktisk erfarenhet av det hrä med inridning osv av unghästar..
men mycket intressant läsning :) har funderat en hel del på det här med att folk anser det bra med "sent tagna" hästar och om det inte vore bättre för just lederna att börja lite tidigare med liten belastning. den teori jag kommit rfram till är inte särskilt olik din.. men dock är det bara i teorin, jag har aldrig testat i praktiken.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Man kan inte kalla en 4 åring sent tagen om man börjar rida in den i den åldern tycker jag, det är en ganska normal ålder.Hade det varit en 6 åring tex hade jag nog kallat den sent tagen.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

det finns folk som kallar en fyraåring för sent tagen. speciellt om den gått på lösdrift innan o inte haft nån störrre kontakt med människor innan...

sen vad jag kallar det, det är en annan sak.... ;)
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Morotsbiten skrev:
Vid 1 års ålder börjara jg HÄNGA på hästen. Asså hoppar upp med magen 2 sekunder och hänger=)
Slänger även på en sadel(fastspänd) då och då när jag går ut och går med 1 åringen i skogen.

:crazy: Är inte det liiiite på gränsen??? :eek:
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Prosit skrev:
:crazy: Är inte det liiiite på gränsen??? :eek:


Att gå med sadel på en et¨åring ser jag inga problem med. Att hänga på en åring kan väl kanske betraktas som på gränsen. Är det en lätt människa och det görs rätt (dvs rakt över hästen och inte mer på ena sidan etc) samt kooorta stunder och inte ofta ser jag väl eg inga problem med det heller, men jag förstår inte riktigt vad MENINGEN är med det, vad är nyttan/vitsen med att hänga på en sådan liten?
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Nej, det var hängandet jag menade oxå... Förstår inte vitsen med det när de fortfarande nästan är föl. Då kan de väl få vara det i ett år till?
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Ja precis, jag har inte ens hängt på min 2-åring. Dock lutar jag mig mot henne, står ovanför henne och hänger mot henne. Men inte hänga över ryggen. Tycker det inte är dags ännu.

Just min vill jag gärna bygga upp mer först då hon olyckligtvis haft en skada. Vill inte riskera för mkt belastning förrän jag har kunnat belasta henne med enbart hennes egen vikt först.
Ska löshoppa henne och longera, tömköra osv innan. Har inte hunnit med nästan något mer än promenader eftersom hon fick vila i flera månader.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Bättre att skynda långsamt så hästen håller länge! :bump: Helt rätt tycker jag!
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

skrållan skrev:
Hon är jättesöt och har vacker sida, men jag skulle INTE kalla henne färdig i kroppen. Hon saknar djup, vilket syns på första bilden. Det kommer, men tar ju tid. Överlinjen är alldeles för spenslig och kräver MYCKET muskling innan den tål att bära upp en ryttare. Nej, vänta du och träna annat så länge.
Jag har bara satt mig på någorlunda breda bekväma unghästryggar, och väntar hellre tills de har musklerna att bära upp innan jag hoppas kunna belasta skelettet "lagom".
En liten kuggis bara: Hade du ridit in Alexandras häst om den HADE varit tre år gammal? Eller hade du väntat? Och nästa kuggis blir då: Hur länge hade du väntat?

/nyfiken JES
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 164
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 744
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp