'Rida' tvååringar? *långt*

Alexandra_W

Trådstartare
Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet..

(Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste inte riktigt var jag skulle lägga den, men här låg andra inridningsfrågor etc, så..)

Det som kan anses som 'standard' för t ex halvbloden när det kommer till inridning är ju ungefär, generaliserat, att de sitts in på hösten som tvååringar, sen vintervila och sen rids de in på våren som treåringar, dvs rids kravlöst i skritt, trav och galopp. För de som ska starta treårstest går det här oftast lite fortare, det är ett par månader där på våren innan testet. För andra kan det vara/är det utsträckt över lite längre period. Sen får de sommarbete (ev efter treårstest), och på hösten som treåringar tränas de vidare.

Det finns en hel del människor som anser detta vara ALLDELES för fort och för höga krav etc. Jag har varit en av dessa men har genom att läsa på, sätt amig in i forskning och fundera en hel del ändrat åsikt och r nu en av de som förordar tidig försiktig träning när hästen är ung för den ska ha en chans att stärka sina leder och sitt skelett så det anpassar sig för belastning och sen har större chans att hålal för arbete. Naturligtvis är det en tunn linje mellan att bygga upp och att bryta ner, det måste ju vara LAGOM. Men nu förutsätter vi att man hålelr sig på lagom.

So far so good, men nu har jag av diverse anledningar som jag återkommer till börjar fundera ännu ett steg längre..

Om man tar en tvååring som är ganska 'färdig' i kroppen, naturligtvis är inga tvååringar helt färdiga, men det finns ju skillnader på unghästar, end el är väldigt plankiga och valpiga långt upp i ålder, andra är betydligt mer 'färdiga' i kroppen, så skulle det då egentligen vara skadligt för den att få starta sin träning på våren på tvååring?

Jag ger ett exempel.. På våren som tvååring sitts de in och skrittas sedan under ryttare i 10 - 15 minuter en - två gånger i veckan. Detta sker naturligtvis parallellt med 'vanlig' träning som tömkörning, ev löshoppning, handhäst etc. Och gåendes i stora hagar med kompisar. Sen en sommarvila, och på hösten som tvååring tas 'ridningen' upp igen och det byggs sucessivt upp så att hästen till vintern skrittar, travar och galopperar kravlöst med ryttare rakt fram i skogen i korta pass en - två gånger per vecka. Sedan vintervila och sedan tar man vid igen på våren som treåringar men 'utbildar' inte vidare utan bara försiktigt utökar det man redan gör. Sen sommarvila och sen på hösten som treåringar så är de på exakt samma utbildningsnivå som hästen i 'standardexemplet', men hästen i det här exemplet har fått en träning som sträcker sig över längre tid och startat tidigare men tagits mer succesivt.

Det förutsätter såklart en häst som är mogen för det mentalt, en liten och lätt ryttare, och att hästen när den behöver i kraftiga tillväxtperioder får vila. Och (tjat) att det är en tvååring som är att betrakta som ganska 'färdig'.

Jämför man mitt exempel på 'alternativ' så är det mycket, mycket 'snällare' och försiktigare än både travet och galoppen gör, och JAG är av åsikten att det är inte tidig träning som ger dem problem, det är farten som dödar och tidig överträning som dödar.

Och frågan är om det egentligen på något vis är skadligt för en tvååring att bära en liten lätt ryttare korta stunder en - två gånger i veckan (med viloperioder när det krävs) samtidigt som den även tränas avsuttet. Det känns inte som det egentligen skulle vara varken jobbigt eller farligt, men det finsn ju någon 'inbyggd spärr' hos ridhästfolket (och jag räknar mig dit) om att man INTE ska sitta på sådana små. men VARFÖR egentligen? De växer - javisst. De är nte färdiga i skelettet - javisst. Men vad är skillnaden mellan att tömköra, löshoppa och köra när de växer och att sitta på dem - EGENTLIGEN?

Hästar är inte byggda för att bära ryttare nej, men är det då inte ett argument just FÖR att även där ge dem en chans att anpassa sig när de växer? Ju mer jag funderar på det dessto mer får jag svårt att hitta argument som talar för att vänta och sen i ganska 'snabb' takt kräva att de ska bära ryttare... Naturligtvis kan man se det som att man inte sitter på dem förrän de är fyra och sen tar en lååångsam inridning, men jag är inte säker på att det är bättre nu när jag funderar på det, ÄVEN om man bygger upp dem med avsuttet jobb (att bara låte de gå och sen rida in vid fyra är vansinne)

Anledningen att jag börjat fundera på det är såklart lilla fröken Waikele här. Och innan ni skriiiiiiker så läs klart :devil:

Lilla fröken fräken har ju haft sin beskärda del av problem efter sina hagvurpor. Ni som inte hängt med får uppdatera er i andra trådar mend en KORTA resumen är att hon i dec 04 (hon är född april 03) vurpade i hagen och fick en muskelskada och massa muskelspänningar etc. Blev halt och kollades både av vet och equiatriker (trots att mååånga tyckte 'men sluta noja Alex, det är en unghäst det är säääkert bara växtvärk). Förutom den akuta muskelskadan i VB upptäcktes då att hon hade äldre muskelproblem efter en annan vurpa av okänt datum i HB, inkl en muskelatrofi. I jan 05 var hon inte speciellt mycket bättre och vi var in till klinik. Halt bägge bak och muskeltrassel bakdelen. Finadynekur och promenader och så massage av equiatrikern. Tillbaka i feb 05 och bättre men inte bra, kvarstående hälta satt i knälederna och de sprutades. Tillbaka i mars 05 och ännu bättre, men lite kvar i knäleden HB. behandlas intramuskulärt med 'ledpreparat' (typ adequanin) och får sjukgymnasticera (tömköras rakt fram). Har ÅB 14 april.

Min plan var att sitta in henen i vår (bara sitta på ett par gånger), sens kritta henne lite uppsuttet i höst och sen skritta, trava och galoppera kravlöst uppsuttet våren som treåring. Men sen kom trasslet och jag strök ju genast att sitta in henne nu i vår. Vilket min veterinär tycker är onödigt försiktigt ;) Utan att jag tagit upp ämnet har veterinären flera gånger påpekat hur färdig damen är i kroppen (och undrat vad jag ger henne för knark egentligen? Anabola steoider?. Och det är en häst som är väldigt färdig i kroppen, dock växer hon (igen) och är överbyggd just nu. Veterinären har soms agt utan att ämnet tagits upp flera gånger tyckt att det 'bara' är att sitta in henne, hon är så klar och jag är liten och lätt. Jag har tyckt 'mja..' :angel:

Men nu har jag ju funderat både en och fjorton gånger över damens fortsatta träning. Det som är viktigast nu är att få henne hältfriskförklarad och det HOPPAS jag vi får 15 april. Sen komemr del två - att bygga upp damen igen, dvs sjukgymnastik. Där har jag bollat lite med min equiatriker och ska bolla med vet. Jag frågade bland annat equiatrikern VAD jag egentligen törs göra med en 'så liten' när det handlar om böjda spår. Hon behöver böjda spår för att bygga upp båda sidorna men jag är VÄLDIGT VÄLDIGT nojig med böjda spår med unghästar. Equiatrikern konstaterade krasst att 'du kan göra precis vad du vill bara du gör det i kooorta pass'. Och när jag ändå såg tveksam ut la hon fram argumentet inte ens jag kan förneka: 'Alexandra, INGENTING du gör under 5-10 minuter kan skapa mer 'skada' än när hon drar i fullt ös medvetslös i hagen upp och nerför slänterna, tvärnitar och tvärvänder, utan en tanke på form och underlag'. Och det är ju ganska sant..

Så jag har funderat på den där sjukgymnastiken/uppbyggnaden och vill ju ha den så allsidig som möjligt, och parallellt har jag funderat på det där sitta in eller inte sitta in nu. Och någonstans har vissa tankar börjat bli väldigt ofta återkommande. Om hur jag försöker ge lilla damen maximala förutsättningar för hållbarhet i framtiden. Idag finns INGENTING som talar för att henne problem nu skulle skapa problem med hållbarheten eller att de är ett tecken på sämre hållbarhet, MEN jag är en nojig jäkel så jag vill beakta alla aspekter.

Så därför funderar jag (hemska människa) på att OM en massa OM uppfylls sitta in damen nu,s kritta henne uppsuttet rakt fram i skogen utan andra krav än unghästform (dvs inte huvudet rakt upp i skyn, och iaf komma ihåg att det finns rygg och bakben) 1 - 2 gånger i veckan 10 - 15 minuter per gång. Parallellt med den övriga träningen (tömkörning, handhäst, promenade och så ska jag försöka löshoppa henne). För att ge henne en så allsidig träning det går, en inridning som går långsamt över längre tid etc.

Jag är medveten om att det är okonventionellt och det kommer yyyylas i stugorna. Men yla gärna, men jag är inte så intresserad av rent yl, jag är intresserad av FAKTA (dvs inte 'min kompis red in sin unghäst för tidigt och den fick de minsann slakta) i frågan.

Naturligtvis är detta inget jag självsvådligt kommer göra, det ska vara en hel massa OM och NÄR som stämmer innan, t ex

NÄR hon är hältefriskförklarad
OM veterinären anser att det är okej
OM equiatrikern anser det är okej
OM det KÄNNS okej för mig även i praktiken
OM hästen anser det är okej
NÄR hon ligger i 'sparläge' på tillväxtperioderna

Och hästen kommer (eftersom jag är en nojig fan) stå under kontinuerlig veterinär och equiatrikerövervakning.

Och bäst jag tillägger - det är en dams om även i psyket är väldigt 'klar', det är en orädd dam som inte upprörs över nya saker och som tycker det roligaste som finns är att hitta på saker med matte. Min valack (samma ras) var en av de där som INTE var färdiga. han var en valpig unghäst ända tills han var fem, och han var valpig mentalt med länge. HAN skulle absolut inte varit klar för ryttare ens i försiktig 'åka häst'-form när han var två.

Och det är INTE så att jag på något vis har 'bråttom' eller att det är för att jag vill riiiida, så kul är det inte att skritta, och vill jag det kan jag skritta valacken tilsl vi kräks båda två. Utan det jag försöker komma fram till är det optimala för lilldamen på lång sikt.

Så, nu kan ni skrika ;)
 
Senast ändrad:
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYL, nej då jag bara skämtar. Tillhör inte araben precis som fullblod en ras som är färdig tidig i kroppen?
Korta stunder under en lång period är väl okej. När jag tänker efter så är det så jag har gjort med mina ponnisar. Först så fasade jag över att du skrev sitta på en 2 åring på våren men vad har jag inte gjort själv med mina små. Nu är det lilla Tobias 3 år som sitter in våra ponnisar ;)
När jag tänker efter på saken så är det nog värre med alla dem som låter sina unghästar gå på lösdrift till 4 års ålder sen tar hem dem och rider in dem på stubben med relativt långa pass på ridvolten :crazy:
Jag är nog lite harig av mig så jag fortsätter nog med mina vanor.
2 år vår- tömköras innan sommarlovet ska vagnen på
2 år höst - köras med vagn samt insutten av Tobias
3 år vår- köras dressyr samt ridas in av större ryttare alla gångarter i skogen.
3 år höst efter betet så är det dags för att börja med korta lektioner.

Alla är vi saliga i vår tro, huvudsaken är att man är uppmärksam på hästen och det tror nej fel VET jag att du är.
MEN så har jag ponnisar och inte araber ( tänkte här på åldern) :p
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Welsh skrev:
YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYL, nej då jag bara skämtar. Tillhör inte araben precis som fullblod en ras som är färdig tidig i kroppen?
Korta stunder under en lång period är väl okej. När jag tänker efter så är det så jag har gjort med mina ponnisar. Först så fasade jag över att du skrev sitta på en 2 åring på våren men vad har jag inte gjort själv med mina små. Nu är det lilla Tobias 3 år som sitter in våra ponnisar ;)
När jag tänker efter på saken så är det nog värre med alla dem som låter sina unghästar gå på lösdrift till 4 års ålder sen tar hem dem och rider in dem på stubben med relativt långa pass på ridvolten :crazy:
Jag är nog lite harig av mig så jag fortsätter nog med mina vanor.
2 år vår- tömköras innan sommarlovet ska vagnen på
2 år höst - köras med vagn samt insutten av Tobias
3 år vår- köras dressyr samt ridas in av större ryttare alla gångarter i skogen.
3 år höst efter betet så är det dags för att börja med korta lektioner.

Alla är vi saliga i vår tro, huvudsaken är att man är uppmärksam på hästen och det tror nej fel VET jag att du är.
MEN så har jag ponnisar och inte araber ( tänkte här på åldern) :p

Araberna är inte att jämföra med fullblodet i det avseendet, araber växer ofta läääänge (sen finns det alltid undantag, men generellt). Min herre slutade växa som sexåring. Men då var han en av de här som växte saaaakta men säkert, och mellan fyra och sex års ålder handlade det om totalt tre centimeter han växte (eller, kan varit bara två med och en är musklingen). Kele har ju växt foooort och säkert och svårt att bedöma när hon tänker ha växt klart. Men de växer generellt senare än många andra raser. Å andra sidan vet jag mer än ett halvblod som köpts in som 3-4-åring i 'rätt' storlek och sen blivit alldeles för stor när de växt klart, så jag vet inte jag ,)

Det det är en av de där sakerna jag funderat på. Du sätter dina i vagn våren som tvååringar, och jag antar det då handlar bara om att lära sig skritta med vagnen? Sen körs de lite mer på hösten som tvååringar. Detta är ju något jag tycker är bara bra (och hade ju tänkt köra in Kele). Och där är inte många som reagerar alls (på att man sätter dem i vagn då). Och de är förvisso bättre 'designade' för att dra än bära, fast varför är det/gör man så STOR skillnad där egentligen? Jag gör det ju också 'tvååring i vagn - jättebra och inget konstigt', 'tvååring som rids försiktigt - nej men fy så hemskt'. Undrar varför man har den där stora särskiljningen egentligen (jag har den också som sagt).

Och tittar man på din vagnträning så har ju dina små raringar gjort mer jobb och mer 'dressyrjobb' på våren som treåringar än de flesta ridhästar. Fast med vagn och inte klump på ryggen.

Det är ju liksom 'stackarens rygg' är inte klar man (eller iaf jag) tänker, men samtidigt är hästarna verkligen så 'svaga' att det ÄR en jättestor grej att bära 50 kilo på ryggen i 10 minuter/gång?
(Det här är eg inte frågor jag räknar med att någon ska kunna svara på, jag bara funderar högt)

(och jag VET att dina raringar mår alldeles prima =)) Apropå dina raringar, hur mår den gula damen? =) Och, kan du SKICKA HIT Tobias så får jag låna honom ett tag? :devil:
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Glömde.. ang araberna och hur länge de växer etc.

Araberna som går på galoppen rids om jag inte missminner mig in som tvååringar. Så det finns ju ett visst underlag att titta på vad som händer om man rider in araber tidigt. (Och till skillnad från fullbloden så brukar araberna från galoppen hålla, dock ska vi nog inte härleda det enbart till ras, det ÄR stor skillnad på arabgaloppen och fullblodgaloppen)
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Den gula damen mår bra. Hon ska betäckas till våren. Hon står numera neråt landet då vi sålde henne medan du hade henne.

En ponny brukar växa till 8 års ålder.......
Jag tror inte att 50kg på ryggen korta stunder kan skada. Man får nog även se det från individ till individ. En häst med låååång rygg ska man nog vara mer försiktig om än en häst med kort rygg.
När man tittar på skade statisitken på fullblod/arablöpare så skulle det vara intressant att veta hur ryggarna har tagit stryk av ridningen inte benen av farten för den är rätt så ointressant i detta fall.
Ang Tobias så är han fullt upptagen med att rida på de dräktiga stona just nu. Han rider även på unghingsten :p
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Visst kan du säkert sitta in den och jobba den på böjt spår...

Men går det inte att göra samma jobb på töm i "rätt" form och bara med sin egen vikt att bära, ja man får springa lite mer men tänk på vilken kondis du kommer få och ändå kunna jobba på böjt spår.

:)
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

jemeni skrev:
Visst kan du säkert sitta in den och jobba den på böjt spår...

Men går det inte att göra samma jobb på töm i "rätt" form och bara med sin egen vikt att bära, ja man får springa lite mer men tänk på vilken kondis du kommer få och ändå kunna jobba på böjt spår.

:)

Jag ska INTE jobba henne på böjt spår när jag sitter på, själva 'ridandet' handlar om att i skritt knata rakt fram efter väg i 10 - 15 minuter per dag i så fall. Några böjda spår med matte på ryggen kommer den där damen inte se skymten av förrän hon är tre.

Jobbet på böjt spår kommer vara avsuttet. Jag ska alltså inte ersätta det ena med det andra, utan KOMPLETTERA det ena med det andra hade jag tänkt.

Så hon kommer att jobbas på töm alldeles oavsett om jag gör allvar av mina planer eller ej, och själva sitta på delen är bara rakt fram.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Hmm

Ska du fråga vad andra tycker får du nog aldrig ETT bra svar :)

Gör som du själv vill i samarbete med din vet/equi....

Vi satt in vår första unghäst som 2½ men fortsatte ... Han fick ingen vintervila utan utbildningen trappades upp och redan som 3 åring på våren var han på "dressyrlektion" (just för att kolla att vi red han i rätt form och med bra övningar)...
Han var VÄLDIGT färdig redan från "föl" ... På ettårsvisningen såg han ut som en klar Dponny när man jämförde me alla andra... När vi visade honomm som 2åring trodde nog de flesta han va 3 minst...
Hitta tyvärr inte bilden från den visningen :(

Men iaf... Klart man tar de "easy"... Så jag säger... Gör som du vill :D
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

corzette skrev:
Hmm

Ska du fråga vad andra tycker får du nog aldrig ETT bra svar :)

Gör som du själv vill i samarbete med din vet/equi....

Vi satt in vår första unghäst som 2½ men fortsatte ... Han fick ingen vintervila utan utbildningen trappades upp och redan som 3 åring på våren var han på "dressyrlektion" (just för att kolla att vi red han i rätt form och med bra övningar)...
Han var VÄLDIGT färdig redan från "föl" ... På ettårsvisningen såg han ut som en klar Dponny när man jämförde me alla andra... När vi visade honomm som 2åring trodde nog de flesta han va 3 minst...
Hitta tyvärr inte bilden från den visningen :(

Men iaf... Klart man tar de "easy"... Så jag säger... Gör som du vill :D

nej, jag räknar inte med att få ett svar att gå på, men det kanske finns de därute som gjort annat än normen och har erfarenhet av det, någon som fördjupat sig ännu mer i forskning etc, någon som påpekar saker jag inte tänkt på etc. Dvs få lite mer input.

Men i slutänden kommer jag ju göra precis som dus äger, besluta i samråd med vet och equiatrikern, det är ju faktiskt vi som sett hästen, känner hästen etc, och det går ju inte att uttala sig i ett specifikt fall över nätet så.

Sen vore det intressant att få till en diskussion om vad det är man är så 'rädd' för med just att sitta på ryggen på småttingarna, är det en obefogad rädsla eller finns det fog för den? varför skiljer man så mkt på körning vs ridning etc?


Har du andra unghästar att jämföra med, hur blev den som 'togs tidigt' jämfört med de som tagits mer normalt? Hur gammal är den nu? *nyfniken i en strut*
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Jag tycker att börjar man träningen tidigare så kommer man ju fortare fram. Har inte märkt några negativa effekter. Har läst STC's forskning om träning på unghästar och trir det är en bra ide att börja tidigt.
Jag tycker det låter som att du har en bra plan för hur du ska strukturera upp det hela. Jag planerar att min tvååring ska va i vagn innan sommarbetet. Förra hästen jag hade vidade det verkligen resultat att man hade satt igång henne tidigt. Hon hade stora fördelar gentemot andra när hon tävlade som treåring och placerade sig mycket bra. Nu håller jag ju på med ponnytrav, men att försi¨ktigt börja bygga upp hästen när den är liten stärker den. Då kommer den att hålla längre och tåla höga belastningar bättre. Men det är ju som sagt en balansgång och man får nog försöka lyssna på hästen. Däremot är jag med lite nojjig för det här med att jobba hästen på böjda spår :smirk: . Så jag vet inte. Men har longerat en gång än så länge.. ett pass på typ 3 minuter ;) . Men min drar också runt fullt ös medvetslös i hagen.. och har myror i kroppen av understimulans just nu.. För matte inte orkat ta tag i hennes träning ordentligt :angel:
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Hej Alexandra.

Först.. Oj oj vad du skriver långt..
Dessutom så har jag läst det 2 gånger för att vara säker på att få rätt uppfattning innan jag ger min synpunkt.

I alla fall så tycker jag nog lite annorlunda mot de som svarat hitintills. Jag skulle inte ha börjat att sitta och skritta denna unghäst nu i vår. Utan väntat till våren 06 när hon är 3 år.

Den största anledningen till att jag har den åsikten är problemen med musklerna och inflammationerna i knäled.
Din häst har ju som du skrivit här på forumet haft en del bekymmer under sin uppväxt och de är ju ännu inte helt bekräftat att hon är frisk och även om hon blev friskförklarad vid ÅB så skulle jag ha samma uppfattning i denna fråga.

Att då börja lägga en extra vikt på henne skulle jag anse vara att ta för stor chans. Jag skulle inte våga riskera det i alla fall.
Det kan ju fungera, absolut, men en häst som har haft sådanat trassel tidigare skulle jag anse att det är bättre att låta henne växa i sig ännu mer och läka ut skadorna helt och fullt innan man påbörjar inridningen.

Hon är ju bara 2 år, det är inte alls gammalt och hon bör ju växa en hel del till, även om du nu skriver att hon är väldigt välväxt för sin ålder. Det är säkert en hel del breddning kvar tills hon är klar för inridning enligt min åsikt.

En häst som dessutom haft inflammationsproblem i leder redan vid så ung ålder är förmodligen mer benägna att dra på sig sådant igen och det skulle jag anse vara en stor anledning till att vänta på henne ett år till.

Men detta är bara min åsikt, inget alls vetenskapligt över det.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Alexandra_W skrev:
Har du andra unghästar att jämföra med, hur blev den som 'togs tidigt' jämfört med de som tagits mer normalt? Hur gammal är den nu? *nyfniken i en strut*

(obs detta blev LÅNGT :) )

Japp vi har ridit in ca 6 st unghästar (eller nja de e nog fler men de beror på hur man räknar "andras" hästar man bara hjälpt till med)...

Nicke som va den vi började tidigt med är f 94 (i maj, påbörjad insutten efter betet som 2åring),
han är "normal" ridhäst, samma nuvarande ägare som köpte han som 4åring. Tävlades som yngre i hoppning men efter diverse "strul" så heter det visst att han inte gillar hoppning längre... Han har hft div inflamationer i olika leder men vill till mitt försvar säga att jag tror INTE de kommer från tidig inridning utan snarare om de omständigheter som rått (han + 5 andra hästar i samma stall fick inflammationer i bägge fram efter att de byggt ridhus på gården ;) de va då mer än 6 månader efter att vi sålt hästen).

Krillan f 96, reds in först som 3½ åring (e fullblod)
Såldes som ridhäst som 4½åring...
Reds in "sent" iom att han var ganska "tanig" ...
Avlivades efter ca 9 mån pga strålbensfraktur. (ej ridrealterat)

det är väl de "tidsramarna" vi haft... = 2½ tom 3½ år som insuttning-inridningstider....

Vi har ALLTID däremot tagit de extremt lugnt när vi "ridit" in våra hästar... Sadel ca 2-3/veckan (i box först, sen ut på ca 5 min promenad "typ"), hänga på i boxen (x antal ggr), sen ta ut ur boxen stå utanför stall å bara "hänga" (i sambande med dessa 5 min promenader), sen utöka till att bara sitta upp... EN gång i början även här x antal gånger... Sen utöka till att sitta upp-sitta av... ta en KORT sväng, sitta upp å sitta av igen... x antal ggr.. Till sitta upp, gå en-fem meter sitta av... gå en kort sväng, sitta upp, gå en-fem meter sitta av osv å sen som sagt bara utöka en-fem meter till längre å längre... SÅ vi pratar minst 2 månader innan vi ens travar på rakt spår... Beroende på hur "känslig hästen är... Om det är nån man märker som "spänner" sej i nån del av "utbildningen" så tränar vi just den delen tills man märker att den inte spänner sej längre...
Tex nån reagerar vid "igångsättning" från suttit upp å fram en-fem meter, då tränar vi kanske bara fram nåt steg, stannar kliver av, tar en kort sväng utan ryttare å provar igen, upp å fram nåt steg bara, av osv... Till slut är hästen inte spänd under den övningen å man kan utöka metrarna...

Det finns ju så många olika sätt att rida in hästar på...
Observera att våra övningar INTE föregåtts av longering eller annan "rastning" än att hästen varit i hage... Longering kommer först låååångt EFTER att vi "ridit in" hästen ... Och i detta läge blir det ju heller egentligen ingen belastning på hästen i varken ben eller muskler utan hästens muskulatur hinner ju def med... Så detta tycker jag man UTAN problem kan börja med som 2åring e betet...
Och kommer så göra om min nuvarande åring ser "bra" ut i ryggen (= inte ser ut som ett sluttande hustak utan ser rund å bra ut) när han e 2år....
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Jag tycker att börjar man träningen tidigare så kommer man ju fortare fram.


Fast fortare fram vill jag INTE. Det är överhuvudtaget inte målet, utan att få en längre period av försiktig belastning, ictället för en kortare period med hög belastning. Men om jag på hösten när hon är tre ligger 'före' mot om jag kört det enligt ursprungsplan har jag misslyckats.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Först.. Oj oj vad du skriver långt..
Dessutom så har jag läst det 2 gånger för att vara säker på att få rätt uppfattning innan jag ger min synpunkt.

Jo, det blir gärna långt när jag skriver sånt här, för att verkligen förklara och slippa missuppfattningssvar, som 'men varför har du så bråttom? Är det så viktigta tt rida kan du väl skaffa en vuxen häst?' t ex. SÅ jättebra att du läst flera gånger =)

I alla fall så tycker jag nog lite annorlunda mot de som svarat hitintills. Jag skulle inte ha börjat att sitta och skritta denna unghäst nu i vår. Utan väntat till våren 06 när hon är 3 år.

Den största anledningen till att jag har den åsikten är problemen med musklerna och inflammationerna i knäled.
Din häst har ju som du skrivit här på forumet haft en del bekymmer under sin uppväxt och de är ju ännu inte helt bekräftat att hon är frisk och även om hon blev friskförklarad vid ÅB så skulle jag ha samma uppfattning i denna fråga.

Även annorlunda åsikter är välkomna, det är så det blir dialog och diskussion.

Att då börja lägga en extra vikt på henne skulle jag anse vara att ta för stor chans. Jag skulle inte våga riskera det i alla fall.
Det kan ju fungera, absolut, men en häst som har haft sådanat trassel tidigare skulle jag anse att det är bättre att låta henne växa i sig ännu mer och läka ut skadorna helt och fullt innan man påbörjar inridningen.

Då kommer följdfrågorna till dig. Jag förstår precis hur du tänker, jag tänkte ju exakt likadant själv såfort jag blev medveten om att hon inte var fräsch och vad problemen är. Men sen har jag ju tänkt en gång till och nu är jag inte så säker (men kan ha fel i mina nya funderingar). Så en av följdfrågorna är ju den här kuggfrågan varför det skulle vara 'värre' att sitta på henne nu som jag beskrev från början, än att inte göra det? Resten av träningen blir ju likadan (den avsuttna så att säga, dvs tömkörning, viss longering, löshopp, gå som handhäst etc).


En häst som dessutom haft inflammationsproblem i leder redan vid så ung ålder är förmodligen mer benägna att dra på sig sådant igen och det skulle jag anse vara en stor anledning till att vänta på henne ett år till.

Du tror/anser att just det att sitta på henne så som beskrivet skapar extra risk för nya ledproblem? Motivera gärna =)

Det är ju just det där med om just själva ridningen såsom den är beskriven gör så stor skillnad som för mig är kuggfrågan, och beroende på från vilket håll jag väljer att se det så kan jag ju se det som både negativt och positivt, så intressant att höra hur andra fokuserar kring just det, så du får gärna utveckla ditt resonmeang och motivera mer =)

Tack för svaret!
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Ska bara skriva min åsikt, jag tycker inte att en 2 åring är redo för ridning, å jag tycker att de enda skälen till varför man börjar rida in så unga hästar är av rent ekonomiska skäl, att de är ridna tidigare, man kanske kan sälja dem snabbare med större utbildning å därmed dyrare än man kan med jämnåriga icke ridna+ att det ska hinnas med 3 års test som enligt mej är alldeles för tidigt för en hästs bästa.
Har inget emot dig personligen men detta är bara mina åsikter. :smirk:
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Jag rider inte in mina hästar tidigt för att tjäna pengar på dem, jag gör det för att få bättre hållbarhet. Du kan inte ta vara på hjärta lungor mm på samma sätt när hästen är ex 5 år gammal. De måste få arbeta och utstå viss belastning för att stärka kropp, sener och leder. Araberna jag har rids in vid 2 års ålder, de mår prima och ser väldigt fräscha ut. Innan mina hästar går ut på löp röntgas de från topp till tå, för att jag ska veta att allt är ok, skulle jag göra det om jag vill tjäna pengar på dem? Det kostar faktiskt att ta så många plåtar, och detta gör jag med VARJE häst, min veterinär är väldigt nöjd med mina hästar, det finns inte en tendens till felaktigheter, och det känns väldigt tryggt för mig då jag vet att mina hästar är ok när de väl går ut och löper, dessutom kollas de regelbundet av massör och kiropraktor. Så att många rider in sina hästar tidigt för att tjäna pengar tror jag man ska vara lite försiktig att uttala sig om.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

chrysler skrev:
Ska bara skriva min åsikt, jag tycker inte att en 2 åring är redo för ridning, å jag tycker att de enda skälen till varför man börjar rida in så unga hästar är av rent ekonomiska skäl, att de är ridna tidigare, man kanske kan sälja dem snabbare med större utbildning å därmed dyrare än man kan med jämnåriga icke ridna+ att det ska hinnas med 3 års test som enligt mej är alldeles för tidigt för en hästs bästa.
Har inget emot dig personligen men detta är bara mina åsikter. :smirk:

Tja, säljas ska damen inte så några pengar finns där inte, och de har (TYVÄRR) inte uppfunnit treårstester för araber (och jag får inte mygla mig in med halvbloden heller).

Sen liten spinoff - treårstesten är visning vid hand, löshoppning samt (frivilligt men ett måste för diplom t ex) att utan krav ridas några varv i vardera gångart. Jag tycker inte det är speciellt 'illa' för dem, det som bedöms vid riddelen är ffa att hästen inte är istadig (det är det de absolut INTE vill se). Du kan få godkänt ridprov även om det tar fem varv att fatta galopp, hästen skuttar runt i ungdomlig yra nu och då etc. Har du besökt ett treårstest förresten? Jag var också tveksam till riddelen innan jag såg den och insåg att det var verkligen inga krav mer än att hästen lotsas runt i de olika gångarterna.

Men som sagt, I Keles fall så är inget av dem aktuellt, jag har 'ingen nytta' i sådana sammanhang av henne inriden förrän hon är fyra (och får tävla).
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Men så är det för väldigt många ryttare även om det inte gäller dig eller Alexandra_W(jag svarar/försvarar till dig oxå här) å den åsikten står jag för.Jag håller på med både vanliga hästar å islandshästar å i mitt fall så skulle jag inte drömma om att köpa en häst som inte var röntgad å för att få en sådan bekräftelse på att hästen inte har några synliga fel så tycker jag inte priset är ngt att tala om.

Belastning är bra för att stärka leder men det går att belasta dem på andra sätt än att nödvändigtvis rida dem, det går att börja med promenader, lite longering, tömkörning, körning, handhäst, kanske lite löshoppning i måttliga mängder osv.

Som sagt är detta inte ngt personligt utan bara en åsikt jag har, jag har sett alldeles för mkt sjukdomar skador på hästar som blivit överansträngda som unga för att jag ska kunna försvara den metoden.Nu kan man överanstränga alla hästar, bara man är okunnig eller obrydd nog om dessa individer men det är lättare att överanstränga hästar som aldrig haft en tränings historia(vet inte hur jag ska beskriva det), alltså som inte har mognat i kroppen.
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

chrysler skrev:
Men så är det för väldigt många ryttare även om det inte gäller dig eller Alexandra_W(jag svarar/försvarar till dig oxå här) å den åsikten står jag för.Jag håller på med både vanliga hästar å islandshästar å i mitt fall så skulle jag inte drömma om att köpa en häst som inte var röntgad å för att få en sådan bekräftelse på att hästen inte har några synliga fel så tycker jag inte priset är ngt att tala om.

Belastning är bra för att stärka leder men det går att belasta dem på andra sätt än att nödvändigtvis rida dem, det går att börja med promenader, lite longering, tömkörning, körning, handhäst, kanske lite löshoppning i måttliga mängder osv.

Som sagt är detta inte ngt personligt utan bara en åsikt jag har, jag har sett alldeles för mkt sjukdomar skador på hästar som blivit överansträngda som unga för att jag ska kunna försvara den metoden.Nu kan man överanstränga alla hästar, bara man är okunnig eller obrydd nog om dessa individer men det är lättare att överanstränga hästar som aldrig haft en tränings historia(vet inte hur jag ska beskriva det), alltså som inte har mognat i kroppen.


Jag förstår att du inte attackerar mig, men jag har ändå följdfrågor. Och jag 'attackerar' inte dig för det heller (dvs tycker du har fel eller så), utan jag vill bara ha en dialog.

Jag har ju resonerat precis som dig att man kan bygga upp påså många andra sätt än ridning när de är små att det eg finns någon anledning att 'rida' dem när de är små.

Men sen jag började fundera andra varvet är ju kuggfrågan om det egentligen ÄR så himla stor belastning att tralla runt med en lätt ryttare? Naturligtvis kan man överträna dem, men det går (precis som du också påpekar) att göra lika lätt avsuttet. ATt t ex longera en tvååring fyra ggr i veckan, eller tömköra en massa på böjt spår och ställa massa krav BORDE vara mer slitsamt och nedbrytande för hästen än gå rakt fram efter väg med 50 kg på ryggen. Eller är det inte det? Det är ju det som är min kuggis, den där lätta 'träningen', dvs promenader med lätt ryttare, ÄR dne verkligen slitsam övht för hästen och i så fall hur? Så du får jättegärna utveckla och motivera och ge din syn på varför du anser/inte anser att det är det! =)

Sen får du gärna utveckla det sista;
Nu kan man överanstränga alla hästar, bara man är okunnig eller obrydd nog om dessa individer men det är lättare att överanstränga hästar som aldrig haft en tränings historia(vet inte hur jag ska beskriva det), alltså som inte har mognat i kroppen.

Hur appliceras det på en häst som i mitt exempel? Dvs hur gör själva 'sitta på i skritt rakt fram i 10 minuter' skillnad?
 
Sv: 'Rida' tvååringar? *långt*

Jag tror inte att en normalt utvecklad häst som är mogen både mentalt o psykiskt skulle lida av det, själv rider jag aldrig in mina förrän på hösten som treåringar, men då är dom å andra sidan köra länge......Jag TYCKER att man skall hellre köra dom o förbereda den vägen för uppsittning hellre, men jag förstår att det flesta inte har möjlighet till körning...
Fast sitter man bara upp och rider i skritt tror jag faktiskt inte hästar tar skada...inte ens om man rider en halvtimme/timme....
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 896
Senast: tanten
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 316
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Strejk
  • Dejtingtråden del 37
  • Få bort dålig lukt i kylskåp?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp