Rida under älgjakten?

Ja man undrar ju hur olyckan gick till, om det var ryttarna som galopperade galet fram o cyklisterna försökte men inte hann gå åt sidan, eller om det var tvärtom.
Min erfarenhet vad gäller just cyklister, både på väg och i skog är att de faktiskt är väldigt dåliga på dels att se sig för och dels att sakta ner o visa hänsyn.

Mao, det finns såklart ryttare som slarvar med detta också men av ren självbevarelsedrift är de väldigt få.

Jag tror det också. Cyklister är ju läskigt tysta när de far fram i full fart.

Fast jag vet en travkusk som körde så snabbt inne i en liten skog (vanliga skogsvägar där rätt många promenerar) att det sattes upp stolpar så att han inte skulle kunna köra där alls. Så folk med dåligt omdöme finns ju i alla grupper.
 
Första veckan brukar jag undvika skogen. Sen (och helger, de jagar ju då med, och det oftast längre än en vecka) har jag reflexer på mig och häst och undviker såklart att rida där de jagar. De brukar sätta upp skyltar.
 
Det är väl egentligen ett ickeproblem om man har en fungerande kontakt , kontinuerligt med mark/jakträttsinnehavarna. För det är väl inte bara jägare som kan skrämma skiten ur hästar Avverkningar, grot-huggningar, markarbeten etc Här om sisten var det ett gäng cyklister som mötte tre hästekipage på en liten stig, vid en brant backe . 3 av cyklisterna körde omkull, en av tjejerna trillade av, som tur var inga personskador. Ingen av dem hade meddelat markägaren eller visste om varandra. Alla hade, enligt dem samma rätt att vara på stigen. För, den som vistas på enskilda vägar o stigar gör det ju på egen risk. OBS det fråntar naturligtvis inte jägarnas skyldighet vad det gäller kulfång och säkra skjutriktningar.
Ett ” icke-problem” , tja har världen ändrat sig sista året då? Menar du seriöst att de tär ett ickeproblem... jag vet jag är gammal men det vete fan om jag är så gammal, men det är klart i Storstockholms innerstad eller på wärmdö är det kanske inte några problem? Vad vet jag...

Du rider inte i skogen första veckan lite drygt, dvs håller dig ifrån skogen två veckor minst. Sen får de jaga längre men då är de värsta amatörerna borta ur skogen. För övrigt resten av jakten är du säkrast efter mörkrets inbrott. Jag tror inte någon får skjuta när det är mörkt, någonstans. Det blir ju mörkt tidigt nuförtiden. Däremot så arbete med skogsutrustning, röjsåg, huggare etc som har motor som låter helt okej hela tiden även dagtid.
 
Fast det där med cyklisterna och ryttaren handlar ju inte om att ha kontakt med markägaren tycker jag. Det handlar ju om att man aldrig ska färdas snabbare än sikten tillåter. Oavsett om man kör bil, cyklar eller rider. Man ska ju alltid se så långt fram att man hinner bromsa om man får möte!

Jag skulle aldrig få för mig att galoppera någonstans där jag inte har så lång sikt att jag hinner bromsa hästen på ett trevligt sätt om någon gående, cyklist eller bil dyker upp. Samma borde gälla cyklister tycker jag. Är det en sväng med skymd sikt eller en brant backe så att sikten är skymd så får man sakta ner.
så är det i den bästa av världar...men
 
Ett ” icke-problem” , tja har världen ändrat sig sista året då? Menar du seriöst att de tär ett ickeproblem... jag vet jag är gammal men det vete fan om jag är så gammal, men det är klart i Storstockholms innerstad eller på wärmdö är det kanske inte några problem? Vad vet jag...

Du rider inte i skogen första veckan lite drygt, dvs håller dig ifrån skogen två veckor minst. Sen får de jaga längre men då är de värsta amatörerna borta ur skogen. För övrigt resten av jakten är du säkrast efter mörkrets inbrott. Jag tror inte någon får skjuta när det är mörkt, någonstans. Det blir ju mörkt tidigt nuförtiden. Däremot så arbete med skogsutrustning, röjsåg, huggare etc som har motor som låter helt okej hela tiden även dagtid.
Till att börja med, hur mycket betalar du för att nyttja skog o mark för din hobby. Ta sedan och jämför det med vad jaktarrendena ligger på. Sedan så säger ju lagen att du som besökare inte får hindra markägaren i hans verksamhet.
Både skogsbruk o jakt ingår i äganderätten.
Dessutom är nattjakt numera tillåten efter visst villt.
Och det är ett ickeproblem om man har god kontakt med markägarna/jakträttsinnehavarna. Men det är klart, god kontakt innebär att man undviker skador o störning. Att problemen är större nära städer beror ju på att antalet gratisbrukare ökar där.
 
Till att börja med, hur mycket betalar du för att nyttja skog o mark för din hobby. Ta sedan och jämför det med vad jaktarrendena ligger på. Sedan så säger ju lagen att du som besökare inte får hindra markägaren i hans verksamhet.
Både skogsbruk o jakt ingår i äganderätten.
Dessutom är nattjakt numera tillåten efter visst villt.
Och det är ett ickeproblem om man har god kontakt med markägarna/jakträttsinnehavarna. Men det är klart, god kontakt innebär att man undviker skador o störning. Att problemen är större nära städer beror ju på att antalet gratisbrukare ökar där.
Jaktarrendena ligger på 50-100 kr hektaren i större delen av Sverige.

Det behövs väldigt stora markområden, eller att markägaren lägger mycket arbete på att arrangera för jakt, för att jaktarrende ska ge några vettiga inkomster.

Har man mark som ligger för långt ifrån någon större stad, och som är i minsta laget för jakt med lös hund, så är det få seriösa och långsiktiga jägare som ens vill arrendera.

I min del av Östergötland, på min mark (70 hektar) skulle jag kunna få in ca 5000 kronor. Det ska jämföras med skadorna som orsakas av viltet.
Kostnaderna för skador på mina grödor p.g.a. dovhjort och vildsvin, uppgår till 30.000 till 50.000 per år.

Älgskadorna i skogen är försumbara, vi har lagom med älg.

Vi har uppblåsta klövviltstammar här i trakten, p.g.a. att det finns ett granngods, med stora marker, som utfodrar vilt massivt under vintern, och därmed ökar överlevnaden till absurda nivåer.

Tillsammans med grannarna, så har vi nu påbörjat ett jobb med att skjuta ner framförallt dovhjorten till rimliga nivåer.

Alla de där oseriösa jägarna, som bl.a. du företräder med snacket om jaktarrenden, önskar jag skulle få sina vapenlicenser indragna, så att "big business" jakten försvinner, och vi bofasta och bönder kan få förvalta och balansera vår mark på ett vettigt sätt igen.
 
Vi har god kontakt med de andra markägarna och jaktlaget och rider inte där de för dagen befinner sig. Har oftast ett neongult ländtäcke med reflexer på hästen för att synas.
 
Jaktarrendena ligger på 50-100 kr hektaren i större delen av Sverige.

Det behövs väldigt stora markområden, eller att markägaren lägger mycket arbete på att arrangera för jakt, för att jaktarrende ska ge några vettiga inkomster.

Har man mark som ligger för långt ifrån någon större stad, och som är i minsta laget för jakt med lös hund, så är det få seriösa och långsiktiga jägare som ens vill arrendera.

I min del av Östergötland, på min mark (70 hektar) skulle jag kunna få in ca 5000 kronor. Det ska jämföras med skadorna som orsakas av viltet.
Kostnaderna för skador på mina grödor p.g.a. dovhjort och vildsvin, uppgår till 30.000 till 50.000 per år.

Älgskadorna i skogen är försumbara, vi har lagom med älg.

Vi har uppblåsta klövviltstammar här i trakten, p.g.a. att det finns ett granngods, med stora marker, som utfodrar vilt massivt under vintern, och därmed ökar överlevnaden till absurda nivåer.

Tillsammans med grannarna, så har vi nu påbörjat ett jobb med att skjuta ner framförallt dovhjorten till rimliga nivåer.

Alla de där oseriösa jägarna, som bl.a. du företräder med snacket om jaktarrenden, önskar jag skulle få sina vapenlicenser indragna, så att "big business" jakten försvinner, och vi bofasta och bönder kan få förvalta och balansera vår mark på ett vettigt sätt igen.
Jag företräder? Om inte marklösa jägare vore beredda att betala jör jakt så skulle jaktwn inte ha ngt ekonomiskt värde överhuvudtaget. Och för min egen del så står inte jakten för merpartwn av inkomsten, däremot boende, service och annat. De största problemen har vi med "din " typ av jägare. De jagar på små marker, har sällan eller aldrig eftersökshundar tillgängliga och skyttarna ser sällan på de skjutbanor som finns. Och som uppmysning...det handlar inte om tusentals Ha.
 
Håller mig ifrån skogen vid jakt om jag själv inte är med och jagar.

Farsan är jaktledare och sitter med i både älgskötselområdet och viltskötselområdet så har bra koll genom han om var, när och hur.
 
På ett ställe där jag stod så frågade jag jägarna var de tänkte vara så jag kunde hålla mig på annat håll. De skattade och sa att jag var välkommen att rida var jag ville. Det störde dem inte alls. Jag antar det var för att området låg nära samhället och att det inte är svårare att upptäcka ryttare än andra i skogen. Jag red dock åt andra hållet. Ett annat jaktlag satte upp skylt om älgjakt där vi red. Ett tredje ställe fick vi ridförbud i området (kunde rida åt andra hållet) och i senaste stallet så red jag som vanligt (höll mig på de anlagda ridvägarna).
 
Jag tror det också. Cyklister är ju läskigt tysta när de far fram i full fart.

Fast jag vet en travkusk som körde så snabbt inne i en liten skog (vanliga skogsvägar där rätt många promenerar) att det sattes upp stolpar så att han inte skulle kunna köra där alls. Så folk med dåligt omdöme finns ju i alla grupper.
Stod i ett stall för läänge sedan, där en travkusk körde full rulle på alla rid och promenadstigar. Vet inte hur många hen skrämde till sken (hästar)och folk fick slänga sina barnvagnar åt sidan.
Det tog inte slut förrän hen flyttade...:mad:
 
Till att börja med, hur mycket betalar du för att nyttja skog o mark för din hobby. Ta sedan och jämför det med vad jaktarrendena ligger på. Sedan så säger ju lagen att du som besökare inte får hindra markägaren i hans verksamhet.
Både skogsbruk o jakt ingår i äganderätten.
Dessutom är nattjakt numera tillåten efter visst villt.
Och det är ett ickeproblem om man har god kontakt med markägarna/jakträttsinnehavarna. Men det är klart, god kontakt innebär att man undviker skador o störning. Att problemen är större nära städer beror ju på att antalet gratisbrukare ökar där.
Egentligen tror jag inte vi säger emot varandra. Formuleringarna är lite olika. Svin jagar de väl på nätterna men då har de åtel och är inte i hela skogen som de är vid älgjakt.
Vi betalar Ungefär lika mycket som jägargruppen betalar för att jaga på vår mark. Att hänga med var och hur de jagar krävs oerhört engagemang och aktiva nära släktingar eller umgängeskrets. Jägarna har ju förberedande möten etc men de är ju inte de roligaste precis. Visst vi får vara med , de är så snälla men vi är inte intresserade och jägarna är så glada över det.
 
Egentligen tror jag inte vi säger emot varandra. Formuleringarna är lite olika. Svin jagar de väl på nätterna men då har de åtel och är inte i hela skogen som de är vid älgjakt.
Vi betalar Ungefär lika mycket som jägargruppen betalar för att jaga på vår mark. Att hänga med var och hur de jagar krävs oerhört engagemang och aktiva nära släktingar eller umgängeskrets. Jägarna har ju förberedande möten etc men de är ju inte de roligaste precis. Visst vi får vara med , de är så snälla men vi är inte intresserade och jägarna är så glada över det.
Vad betalar du för..du har ju tillgång till marken via allemansrätten som ryttare, ellerr menar du kostnad för bete, hästhållning med mera..dessa kostnader ska knte tas med lika lite som hundar, vapen, övningsskytte ska med
 
Älgjakten började ju igår, vågar ni er ut och rida?
Hur länge ska man vänta innan man rider ut igen?
Jag rider som vanligt fast är noga med reflexer på både häst och mig. Givetvis vet man ungefär vart dom är då stallägaren brukar prata med dom och hör vad dom har för planer, men försiktig bör man vara.
 
Som så många andra så undviker jag att rida ut under älgjaktens första vecka - vilket svider lite just i år då det är strålande solsken, nästan vindstilla och närmare 20 grader ute. Men så får det vara.
Efter det så rider vi som vanligt.
 
Rider inte ut under pågående älgjakt. Mer än på vägar då... Vårat jaktlag är dock väldigt justa och sätter upp lappar på alla stall så vi vet när jakten pågår. Sen får vi snabbt veta om jakten tagit slut innan bestämt datum (antalet älgar är skjutna). I år tog jakten ett dygn. Inga problem 👍
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Hästmänniskan Hej. Har en opererad cuffruptur, någon som gjort samma.. när har ni kunnat/vågat/fått rida igen?
Svar
3
· Visningar
522
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 362
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp