Bukefalos 28 år!

Rida ut ensam

iruba

Trådstartare
Min häst gillar inte att ridas ut själv. Han är tittig och rädd för allt hela tiden. Det händer att han reser sig (och då lyckades han slå halvt sönder framtänderna på min medryttare en gång också..). Förr kunde jag hantera det, men efter att han varit utlånad i två år så har jag blivit lite feg och undviker att rida ut själv.
Kan tillägga att han är kolugn när någon annan häst är med och skiter fullständigt i omgivningen. I stallet är det likadant, han är lite stökig när han är själv men lugn med sällskap (det har blivit bättre, men han har lite av en stressmage :p).

Har ni något tips på vad man kan göra för att lugna honom när man rider ut? Och hur ska man bäst hantera situationen när han stegrar? Jag vill ju kunna rida ut:(
 
Sv: Rida ut ensam

Går det att leda honom? I så fall hade jag börjat med att promenera den vägen du vill rida, gärna flera gånger. Sedan satt upp ute där jag visste att det var lugnt, och JAG kände mig lugn, ridit den biten och hoppat av och gått igen.

Allt eftersom du blir tuffare och han förhoppningsvis lugnare så rider du mer och mer.

Visst långsam och tramsig "metod" tycker säkert de flesta, men det är så lätt att överföra sin egen osäkerhet på hästen. Därför jobbar jag enligt principen att jag ska känna mig trygg, så blir hästen ofta tryggare av bara farten.
 
Sv: Rida ut ensam

Det där känner jag igen så var pållan som ung jag hade ett h*****e innan jag lyckades. Hon backade hela vägen hem stod på bakbenen och det mesta hon kunde komma på men skam den som ger sig.

Så jag promenerade visa dagar bara promenad, visa dagar promenad sen rida en bit och innan jag kände att hon började spänna sig för dumheter satt jag av och vi promenarade igen, mkt beröm, så höll jag på att bra tag tills en dag det bara släppte av sig själv. Och sen var det bara att rida.

Många tyckte jag var barnslig med min metod men det lyckades. Och jag anser att man skall överföra sitt lugn till hästen, den känner ju av en direkt, dessa underbara smarta djur.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en nybliven 5åring som fått för sig att inte lämna stallet både uppsuttet eller till hands, han reser sig rejält när han...
Svar
7
· Visningar
1 458
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 639
Senast: Fruentimber
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 183
Senast: Dopy
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp