Rida ut själv - tråkigt?

the_connemara

Trådstartare
Varför är det tråkigt att rida ut själv?

Jag förstår verkligen inte hur man kan påstå att det är tråkigt att vara ute med sin häst, man är ju inte SJÄLV, man är ju tillsammans med sin häst? Är inte den något värdigt sällskap eller?
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Jag tycker inte alls det är tråkigt. Jag tyckte det när jag var mindre och inte var så van att rida ensam, men då var det väl mest för att man satt och snackade halva ridrundan. Nu för tiden är jag mer fokuserad på hästen och tycker oftast det är jobbigt att rida med någon annan eftersom man då måste vara social och hålla koll på den andre ryttaren. Visst, ibland kan det vara trevligt med sällskap, om man är på samma nivå med hästarna, men oftast är det bara jobbigt. Jag nöjer mig med min häst som sällskap. Då kan jag dessutom rida mer efter hur hästen känns just den dagen, istället för att behöva bry sig om någon annans häst också.
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Först måste språkpolisen i mig påpeka att rida ut själv gör man varje gång man rider ut (det är inte så vanligt att man rider via ombud :angel: )
Ensam kan man dock välja att rida ut, om man inte vill ha sällskap.

Och min mening är att det inte är minsta lilla tråkigt att rida ut ensam :D Jag älskar att rida precis som jag och min häst vill, och inte behöva vänta på ev sällskap hela tiden (varför rider alla människor så långsamt???).
Dock kan jag, om jag av någon anledning bara ska skritta eller om man stöter på någon som kan hålla samma tempo som jag, tycka att det är trevligt med sällskap.
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Klart det inte är tråkigt! Jag föredrar att rida ut ensam. Dels så får jag bestämma själv när jag vill trava eller galoppera :D och vart jag vill rida någonstans. Och dels så brukar jag prata av mig med pållen om allt möjligt som snurrar i mitt huvud. Ibland är det skönt att sätta ord på känslorna, och det är skönt ibland med nån som inte svarar utan bara lyssnar :D
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Jag ÄLSKAR att rida ut ensam! Jag vill helst inte ha sällskap. Jag vill göra allt i vårt eget tempo.
Min häst skrittar nämligen extremt söligt, och det spelar ingen roll om hästen framför tillslut är långt borta, hon lunkar på i sin takt :p
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Jag tycker att det är allra bäst att rida ut själv. Så det är nog inte mina åsikter du vill ha i första hand ;)

Men gissar på att de som inte gillar att rida ut utan sällskap av ett annat ekipage vill ha den sociala prat-biten. Fast så mycket som jag pratar med hästen under en ridtur, så behövs inget sällskap.. :angel: Sen finns det väl de som inte vill rida ut själva pga. att de eller hästen blir osäkra utan "flock", men det är ju en annan falang än de som tycker att det är tråkigt.
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Jag är inte den som gärna ökar farten under uteritter utan det mest mysiga som finns är en lugn skrittur som går överallt. Att få titta på saker osv..
Men jag skulle aldrig komma på tanken att rida sådana turer ensam. Jag orkar inte det, utan då blir det en kort tur på en väg som jag redan känner till väl och sedan så är det bra.
Men jag har det perfekta sällskapet bara ett stenkast ifårn stallet. Vi brukar ge oss iväg på turer och vi pratar nonstop vilket jag älskar! :love:

Men jag tycker inte det är tråkigt att rida själv, men det är inte det bästa jag vet heller. Men har inget val då det inte finns nå många val.
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Jag som tvingats att rida själv varje gång de senaste 9 åren kan tycka att det är lite trisst ibland. Men jag skulle heller inte vilja ha sällskap varje dag.

Men så beror det på vad man har planerat!
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Jag tycker faktiskt att det är ganska tråkigt att rida ut ensam. Jag har ingenting emot att rida ensam i ridhus eller på ridbana, det är nästan skönt att få vara ifred där, men just när man rider ut tycker jag halva grejen är att man har någon att prata med. Sedan tycker ju hästen det är roligare med sällskap också.

Men det beror ju på vad man vill ha ut av sin ridtur. Jag rider hellre ensam än med en som rider i helt fel tempo och inte alls tänker som jag när det gäller underlag etc. Typ som endast vill skritta eller omvänt; rider i världens mördartempo hela turen.
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

*KL*

Tkr inte att det är tråkigt att rida själv, men sällskap är också bra =)
Hästen tkr dock mkt mer om att ha sällskap av annan häst
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Det är lite olika tycker jag, men oftast föredrar jag att rida ut i min ensamhet med hästen. Att kunna rensa huvudet med hjälp av skogens ljud och hästens hovslag mot marken är nog bland det mest harmoniska som finns.
Men däremot om jag ska skritta ut 1,5-2 timmar är det roligare med sällskap av annan ryttare.

Det beror alltså lite på vad det är för typ av uteritt jag har.

M-oaa
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Först måste språkpolisen i mig påpeka att rida ut själv gör man varje gång man rider ut (det är inte så vanligt att man rider via ombud :angel: )
Ensam kan man dock välja att rida ut, om man inte vill ha sällskap.

Och min mening är att det inte är minsta lilla tråkigt att rida ut ensam :D Jag älskar att rida precis som jag och min häst vill, och inte behöva vänta på ev sällskap hela tiden (varför rider alla människor så långsamt???).
Dock kan jag, om jag av någon anledning bara ska skritta eller om man stöter på någon som kan hålla samma tempo som jag, tycka att det är trevligt med sällskap.

Haha, jag vill egentligen skriva ensam men meningen var ju att kopiera tråden rakt av så då blev det själv. Dock kunde jag ju hållt mig till det i rubriken och skrivit lite mer vettigt i inägget kan man hålla med om :angel: :D
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Jag tycker faktiskt att det är ganska tråkigt att rida ut ensam. Jag har ingenting emot att rida ensam i ridhus eller på ridbana, det är nästan skönt att få vara ifred där, men just när man rider ut tycker jag halva grejen är att man har någon att prata med. Sedan tycker ju hästen det är roligare med sällskap också.

Men det beror ju på vad man vill ha ut av sin ridtur. Jag rider hellre ensam än med en som rider i helt fel tempo och inte alls tänker som jag när det gäller underlag etc. Typ som endast vill skritta eller omvänt; rider i världens mördartempo hela turen.

Du sätter nog huvudet lite på spiken där. Jag är aldrig ute efter mänskligt sällskap tillsammans med min häst.
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Klart det inte är tråkigt! Jag föredrar att rida ut ensam. Dels så får jag bestämma själv när jag vill trava eller galoppera :D och vart jag vill rida någonstans. Och dels så brukar jag prata av mig med pållen om allt möjligt som snurrar i mitt huvud. Ibland är det skönt att sätta ord på känslorna, och det är skönt ibland med nån som inte svarar utan bara lyssnar :D

Precis så tycker jag oxå! Visst, sällskap är väl roligt det med men jag drar mej ju inte för att rida ut själv.:banana:
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

för mig e det olika beroende på vilket hurmör jag e på eller vad det e för väder. e det trist och grått tycker jag att det e roligare att rida ut med andra. då tänker men inte lika mycket på vädret(hinner inte då det går i ett). sen vissa dagar måste man bara få bolla med en annan om tankar och idéer. medan vissa dagar vill man bara vara i fred från alla och blåsa huvudet men en lååång galopptur.
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Jag tkr det är mer läskigt att rida ut sj i skogen, i mörkret :S ;) Men jag är ju mörkrädd, ngt som jag måste jobba med :P Annars tkr jag inte att det är spc tråkigt att rida ut ensam, kan vara skönt att vara för sig själv ibland :)
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Som jag skrev i en liknande tråd...jag gillar att vara ute ensam med hästen ;) ... Kan koncentrera oss på vad vi behöver jobba med och njuta av tystnaden, naturen o.s.v.
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Jag som ridit ut ensam iprincip varje gång sen jag skaffade häst börjar faktiskt tröttna lite.
Har stått i samma stall, rider på samma ridvägar, gör samma saker. Skittråkigt :p

Visst har man hästen med sig, men vad kan den tillföra mer än motion och lite spänning (typ farliga stenar o sådär).?

Jag lufsar gärna runt i skogen själv med hästen men IBLAND skulle det faktiskt vara kul att få rida med någon annan.
De senaste ~7 åren har jag ridit med sällskap max fem gånger :grin: (kommer ihåg tre, men vet att det är lite fler)
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Jag älskar att rida ut själv, rider ut själv kanske 90% av gångerna eller mer. Tycker absolut bäst om att rida själv.
Jag kan fokusera mer på hästen, och rida på i det tempo jag vill utan att anpassa mig efter andra.
Jag vill rida i ett bra tempo med mycket galopp (vid vägar som det är bra underlag). Att bara sitta och skritta, alt trava 20 meter tycker jag är tråååkigt
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Rider helst ut ensam, dels eftersom jag oftast har en plan med min ridning även ute och inte har lust att ta hänsyn till någon annans önskemål och dels för att jag är med människor dygnet runt (socialt jobb, socialt liv, bor med kompisar ect) och stunden ensam med min bästa vän hästen är liksom lite helig. Det absolut värsta är när ponny-nybörjar-ryttaren i mitt nuvarande stall är där samtidigt som jag, för hon (=hennes mamma) har fått för sig att vi alltid har så mysigt när vi rider ut... själv skulle jag gärna ta betalt för barnvaktandet som det faktiskt blir, inte trevligt någonstans utan bara arbetsamt.

Sen har jag dåliga erfarenheter av att rida ut med andra. Antingen sölar de i skritten så man måste tjuvhålla eller stanna o vänta var 10:e meter. Eller så blåser de på i galopp vid första bästa raksträcka så man får en stenhård häst som går på bogarna i slänggalopp medan jag sitter där uppe med 1 ton häst i handen och hatar varje steg. Den enda jag uppskattar att rida ut med är min mamma eftersom vi har samma uppfattning om vad som är mysigt med att rida ut samt lätt att kommunicera.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Varför ska du vara noga med att hästen aldrig trampar högre i bak än i fram? Varför är det bäst att börja jobba med en lite tråkigare...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
11 675
  • Artikel
Hästnyheter Superskötaren Susanne Ohme, 30, har bråda dagar. På söndag startar hennes passhäst Idao de Tillard i miljonloppet Prix d'Amérique...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Gunnar
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 323
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp