Rida ut själv - tråkigt?

Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Jag tycker som flera här att det är väldigt skönt att rida ensam och få kontrollera allt och inte behöva ta hänsyn till nån mer än oss. Vi rider mest ensamma men vi står i ett bra stall med många roliga människor så visst blir det ett par vändor i sällskap, ibland kan jag känna att jag får idé torka och rider man ut med någon annan så kan man få lite ny inspiration. Sen är det nyttigt både för mig och hästen att kunna anpassa oss efter ett sällskap, att kunna stå stilla och vänta och gå lite saktare eller lite snabbare.
Men jag tycker definitivt inte att det är tråkigt att vara med honom, vi snackar rätt mycket han och jag, iaf jag ^^.
Tycker därmed att det är viktigt med båda, men rider majoritet ensam.
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

För att utvecklas och bli bättre på min ridning bland annat..

Rider ut gör jag mest för hästens skull.. :p
Jag sitter inte och jobbar hästen ute, utan rider ut för att hästen ska få släppa loss (och stärka sig fysiskt och psykiskt) lite från träningen.
Därav tråkigheten att vara ensam..
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

För att utvecklas och bli bättre på min ridning bland annat..

Rider ut gör jag mest för hästens skull.. :p
Jag sitter inte och jobbar hästen ute, utan rider ut för att hästen ska få släppa loss (och stärka sig fysiskt och psykiskt) lite från träningen.
Därav tråkigheten att vara ensam..


Då förstår jag. Vi rider mao ut på precis motsatta vis.
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Jag är inte så glad i att rida ut öht. Gör bara det ibland när ridvägarna är såpass bra att det går att arbeta hästarna i alla gångarter ute. Men när jag väl är ute är jag helst det utan mänskligt sällskap, det blir bara besvärligt.
Annars överlåter jag uteridandet åt mamma, hon älskar att rida ut så då är det bättre hon gör det.

Så jag skulle nog säga att det beror på hur bra ridvägarna är om det ska vara sällskap eller inte. Dåliga ridvägar dr man i princip bara kan skritta är det roligare att vara flera.
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Kl*
Min första sköthäst jag red red jag mest ut på. De senaste åren var det bara ut som gällde då ägaren skulle tävla LC dressyr med henne, och jag då inte alls fick dressyra henne något alls en dag i veckan för att öva upp min egen sits, som hon först sagt att jag visst skulle få göra.
Hur som helst, efter 5 år och i princip bara uteritter på samma vägar, samma häst, mycket utan sällskap då hon haft massa föl o bara skulle ta det lugnt större delen av året... Tja, då var det inte lika kul längre.
Ingen ville ju rida sin häst som skulle "normaltränas" med mig, som bara skulle ta det lugnt...

Bytte då sköthäst till en häst som man tvingades rida helt annorlunda på, som alltid skulle springa i minst 190, och som kunde stressa värre än värst om man red med sällskap... Helt plötsligt blev det mycket roligare att rida ut, och gärna utan sällskap!

Är nu inne på en tredje sköthäst, då den andra tvingades flytta till en fodervärd. Väldigt tråkigt, då det var en av de roligaste hästarna jag nånsin ridit, och en stor utmaning för mig som ryttare!
Denna tjej får jag dressyra på om jag vill, men just nu ska vi bara lära känna varandra, och nu förtiden kan jag uppskatta att rida ut själv på ett helt annat sätt än vad jag gjorde för några år sedan. Men får jag chansen till sällskap så tackar jag inte nej till det...
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Tycker inte det är ett dugg tråkigt att rida själv. Man har ju som sagt sällskap av hästen :love: Bättre sällskap är svårt att hitta :bow:
Visst är det trevligt med sällskap av andra ibland, men jag föredrar att ge mig ut ensam tillsammans med pållan.
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

håller med dig, jag tycker det är mysigt. tittar på naturen och pratar med min häst. :)
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Jag som tvingats att rida själv varje gång de senaste 9 åren kan tycka att det är lite trisst ibland. Men jag skulle heller inte vilja ha sällskap varje dag.

Men så beror det på vad man har planerat!

Håller med, och jag har ändå inte tvingats rida själv så länge. Ca 2 år har väl gått, har haft sällskap lite då och då under dessa två åren.
Jag tycker om att rida själv, tycker att jag får ut mest av träningen då. Blir inte hindras/distraherad av de andra då.
Men samtidigt så är det rätt tråkigt i längden, ibland är det jättekul att ha mänskligt sällskap, plus att min häst verkligen älskar när han får rida ut med en kompis! :D Så det är ju bra för oss båda.

Men som du säger, jag skulle aldrig vilja ha sällskap varje dag heller. En ganska jämn blandning tycker jag är bäst!
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Jag tycker helt klart att det är roligare att rida ut med sällskap av nån annan, man sitter och pratar och hästarna tycker också att det är roligare.
Dessutom har jag en häst som är ganska tittig stundtals när hon är själv, hon går fram överallt och det är inga problem så, men jag kan inte riktigt slappna av på samma sätt som med sällskap (även om hon istället blir piggare då :p ).
Vi rider ute ensamma också, antingen uteritter eller jobbar på fält osv eftersom paddocken inte är färdig än och för att "det ska gå". Nyttigt att träna, men föredrar helt klart sällskap!
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Jag rider alltid ensam och har inga problem med det men jag tror att om man tycker det är tråkigt att rida ut ensam så handlar det kanske om hur man ser på att rida ut och vad man gör. Min pålla behöver aktiveras hela tiden annars blir hon uttråkad och trälig, kan även hitta på bus. Så jag måste hela tiden jobba henne på ett eller annat sätt och då blir det långt ifrån tråkigt.
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Tycker det är skönast faktiskt. Men ibland är det såklart roligt att ha sällskap. Jag har dock lite kontrollbehov gällande andras hästar när man rider ut så jag tycker det är lite jobbigt.
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Det varierar lite. Ibland är det jätteskönt att komma ifrån "verkligheten" (och mänskligheten med för den delen) och då är det kanon att rida ut själv. Men jag är en social varelse, så sällskap är nästan aldrig fel. Men det måste vara någon med en häst som är hyffsat jämn med min, för det blir tröttsamt att stanna och vänta, samt vända sig om hela tiden om den andre inte hänger med.
Jag rider, som någon annan här i tråden, också ut för att hästen ska få röra sig, och inte behöva arbeta. För att han ska ha kul, helt enkelt. För hans del kvittar det nog om det är en annan häst med eller ej, då han är väldigt trygg i sig själv.
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

KL

Jag känner igen mig i SÅ många svar här i tråden.

Jag rider själv när jag rider ut 90% av tiden, och jag gillar det skarpt. Om man har en plan så blir man distraherad om man har sällskap och man rider inte på samma planerade, disciplinerade sätt. Ibland även om jag bara ska ut och skritta, så vill jag dock ÄNDÅ helst vara själv, för jag använder tiden till att varva ner, vara närvarande med min häst, och umgås med denna.

när jag har sällskap så är det på det hela taget precis alltid inplanerat, och passar i min ridplan . Oftast handlar det då om att hästen gått mycket träningar, ridhus, utetränats osv, och det passar med en lugn kravlös dag. DÅ är det jättetrevligt att ha sällskap av en god vän och kunna sitta och umgås och snacka lite. Men som sagt, det blir MAX en gång i veckan för min del - ofta mer sällan, snarare en gång var 10e dag kanske.

Det där med att ha ett ekipage som passar är också jätteviktigt om det verkligen ska BLI ngn avkoppling. Min häst är stor, och går med raska energiska steg. Jag vill rida med ngn som hänger med och som jag gärna kan rida i bredd med. då blir det trevligt.
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Bland det bästa jag vet att rida ut utan sällskap,jag behöver inte anpassa min ridning efter sällskapet osv om det är något speciellt jag planerat.
rider för det mesta själv men visst händer det att jag rider ut med andra,och det är helt ok om det är likasinnade ryttare/hästar.
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

KL

Jag känner igen mig i SÅ många svar här i tråden.

Jag rider själv när jag rider ut 90% av tiden, och jag gillar det skarpt. Om man har en plan så blir man distraherad om man har sällskap och man rider inte på samma planerade, disciplinerade sätt. Ibland även om jag bara ska ut och skritta, så vill jag dock ÄNDÅ helst vara själv, för jag använder tiden till att varva ner, vara närvarande med min häst, och umgås med denna.

när jag har sällskap så är det på det hela taget precis alltid inplanerat, och passar i min ridplan . Oftast handlar det då om att hästen gått mycket träningar, ridhus, utetränats osv, och det passar med en lugn kravlös dag. DÅ är det jättetrevligt att ha sällskap av en god vän och kunna sitta och umgås och snacka lite. Men som sagt, det blir MAX en gång i veckan för min del - ofta mer sällan, snarare en gång var 10e dag kanske.

Det där med att ha ett ekipage som passar är också jätteviktigt om det verkligen ska BLI ngn avkoppling. Min häst är stor, och går med raska energiska steg. Jag vill rida med ngn som hänger med och som jag gärna kan rida i bredd med. då blir det trevligt.

Haha, jag känner väl igen mig när jag läste ditt inlägg och när du kom till "det blir MAX" tänkte jag i mitt stilla sinne för egen del "MAX en gång om året" :angel: :rofl:

Skämt o sido, för att svara lite själv så har vi ingen paddock öht hemma, rider allt ute. Vi har några ställen vi kan rida volter på (runt lite trädd o skit och ibland i branta backar) men annars sker all "ridbaneträning" på bana på passen för tränare.

Och jag är av den meningen att hästen ADLRIG behöver "ha kul", "gå kravlöst" osv osv i den bemärkelsen att jag som ryttare fokuserar mindre på kvaliten i ridningen. Jag rider alltså alltid till 110 %. ALL min ridning och mitt umgänge med hästen ska vara kul, träning ÄR inte jobbigt/träkigt osv av den enkla anledningen att mitt enda egentliga mål med ridningen är att hästen ska vilja arbeta mer än jag ber den om. Den inställningen hos hästen tror jag inte man får om jag själv har inställningen att hästen tycker träning på bana är "jobbig och tråkig" och att hästen ute behöver "gå kravlöst och ha kul".

Jag kan rida väl så lugnt och ha väl så låga krav på form osv men grunden - en god arbetsform på en bjudande och relativt lösgjord häst den frångår jag aldrig. Jag kan säga "javisst, spring på bara!" om hästen bjuder för lite bus, likväl som jag kan be om/uppmuntra bus men jag vill fortfarande ha 100 koncentration av min häst och jag vill ge densamma. Alltså nej tack till sällskap.

Dock rider jag en del med sällskap till och från. Min mor är mycket lätt manövrerad och min häst behöver bitvis öva på att gå bakom, då passar det utmärkt. Men vi rider var för sig koncentrerade i trav o galopp men samtalar i skritten.

I traven brukar jag gå först och rider precis som om jag rider själv, i galoppen rider jag alltid bakom (lättmanövrerad syftar på trav och att man kan bestämma var och hur man vill galoppera, bakom har jag dock fått vara sedan de allra första galopperna i sällskap som 3-åring var avklarade ;)) och då gör jag mina önskade övningar och avbrott, bra träning för min ibland lite studsiga. Vi kan oxå lätt sinsemellan bestämma om vi vill rida en sträcka en extra gång, göra en fattning till eller rida några varv på en volt vi rider förbi, antingen båda två eller var för sig, om man känner att man behöver det.

Men tänket och övningarna vi gör på träningarna har jag alltid med mig ut och praktiserar där, vår huvudsakliga utveckling handlar om hur vi bearbetar träningarna på vårat eget vis ute längst grusvägarna. Iaf skänkelvikningarna fungerade utmärkt en hel diagonal första gången vi testade trots att vägen bara är ngra steg bred :D

Det är väl det att vi alltid tränar ute och att jag aldrig anser att träningen på bana kräver "inget jobb" i skogen som gör att jag aldrig tycker det är tråkigt att rida ut ensam.
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

OJ vilken föreläsning : )

Jag varvar helt klart ner vissa dagar med min häst. att den inte skulle vara koncentrerad eller lydig för den skull, det blir jag förvirrad vad du fått det ifrån.

ett entimmas skrittpass i skogen, anser jag är arbete, men samtidigt avkoppling, och jag ser inget fel med avkoppling vare sig för mig eller min häst enligt schema.
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

KL

Jag tycker bäst om att rida ut ensam faktiskt, nån gång med sällskap, men jag skulle aldrig vilja ha sällskap varje gång. Vi är inte så många så det blir ofta att man är ensam och det blir en helt annan känsla av att man gör saker tillsammans med hästen. Det blir ett umgänge med hästen samtidigt, den känner igen olika ställen och verkar se fram emot det lika mycket som jag (snacka om att förmänskliga:p) Nej men jag tror faktskt det, vissa rundor med lite hinder tex, hon är så förväntansfull och väljer vägarna själv.

Jag rider en tidig morgon i veckan, som friskvård och då vet hon direkt vart vi ska, (går ofta ner mot ängar och sandtag då och jobbar, hoppar lite stockar o sånt) Hon blir förvirrad och nästan sur om jag går nån annan väg från stallet då, det här är hennes mysiga morgon också med roligt jobb:idea: Fast hon ofta äter moprgonmaten när jag kommer så slutar hon direkt och ställer sej föräntansfullt och väntar på att bli sadlad:love: .

Fast visst är det kul om man har tänkt jobba med samma saker och har sällskap av någon då, det är också mysigt, det får inte bli bara rida ensam heller.
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Jag har bott på vår gård i sju år med min familj och jag är den enda som rider i min familj (vi har eget stall), vi har heller ingen paddock eller liknande, bortsett från gräspaddocken som kom förra året (som man bara kan rida i torra sommardagar). Alltså har jag ridit ute själv i sju år på samma häst i samma skog (som är liten) så jo, det är ganska tråkigt xD
Fast det är även väldigt skönt eftersom jag måste inte hålla koll på mina vänner (jag har ridit ut med vänner några gånger, dock är ingen av dom jätte vana att rida) och jag kan göra vad jag vill, alltså typ rida samma väg utan att fråga vad någon annan tycker eller liknande. :)
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

OJ vilken föreläsning : )

Jag varvar helt klart ner vissa dagar med min häst. att den inte skulle vara koncentrerad eller lydig för den skull, det blir jag förvirrad vad du fått det ifrån.

ett entimmas skrittpass i skogen, anser jag är arbete, men samtidigt avkoppling, och jag ser inget fel med avkoppling vare sig för mig eller min häst enligt schema.

Det var inte riktat till dig alltihopa :D

Att den inte skulle vara koncentrerad eller lydigt var alltså inte riktat till dig utan mig reflektion över min egna ridning. Hur många på buke frågar inte om sätt att kontrollera sin häst ute? Det är ur min synpunkt definitivt bristande lydnad och koncentration tycker jag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Varför ska du vara noga med att hästen aldrig trampar högre i bak än i fram? Varför är det bäst att börja jobba med en lite tråkigare...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
11 681
  • Artikel
Hästnyheter Superskötaren Susanne Ohme, 30, har bråda dagar. På söndag startar hennes passhäst Idao de Tillard i miljonloppet Prix d'Amérique...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Gunnar
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 323
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp