rida ut utan sällskap?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare eken1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 527

Bukefalos 30 år!

eken1

Trådstartare
ridskolan som jag rider på har hyrt ut sina hästar och jag hyr nu min favorit häst i 1 och en halv vecka.

vi måste rida ut minst 2 gånger i veckan men jag försöker komma ut så mycket som möjligt. valacken jag rider är en super snäll dponny, han blir sällan stark men kan bli taggad ibland fast med en tydlig broms.

så problemet här är att han vägrar rida ut utan sällskap (häst/människa), då min mamma har låg energi så orkar hon inte följa med mig varje gång jag ska ut i 45 minuter. dom andra som hyr häst bruksr rida ut ofta och jag har följ med några gånger men de inte alltid jag kan rida med dom. jag skulle testa rida ut själv idag men vi kom bara en liten bit innan han stanna och vägra gå om de inte är hemvägen. han lyckades gå några steg men stannade sedan direkt. jag försökte med att vända han mot hem men gör som en volt tillbaka men nej, de funkade inte.

han går fram jätte bra utan problem när mamma går med eller om de andra hästar med. det inga problem att rida på banan helt själv. men mitt mål är att kunna rida ut ensam. har ni några tips på hur jag kan göra eller träna?

jag rider alltid med spö för att nå bakdelen med ett dutt men han blir som helt immun mot allt jag gör när jag försöker driva på uteritten.

ridskolan som jag rider på har hyrt ut sina hästar och jag hyr nu min favorit häst i 1 och en halv vecka.

vi måste rida ut minst 2 gånger i veckan men jag försöker komma ut så mycket som möjligt. valacken jag rider är en super snäll dponny, han blir sällan stark men kan bli taggad ibland fast med en tydlig broms.

så problemet här är att han vägrar rida ut utan sällskap (häst/människa), då min mamma har låg energi så orkar hon inte följa med mig varje gång jag ska ut i 45 minuter. dom andra som hyr häst bruksr rida ut ofta och jag har följ med några gånger men de inte alltid jag kan rida med dom. jag skulle testa rida ut själv idag men vi kom bara en liten bit innan han stanna och vägra gå om de inte är hemvägen. han lyckades gå några steg men stannade sedan direkt. jag försökte med att vända han mot hem men gör som en volt tillbaka men nej, de funkade inte.

han går fram jätte bra utan problem när mamma går med eller om de andra hästar med. det inga problem att rida på banan helt själv. men mitt mål är att kunna rida ut ensam. har ni några tips på hur jag kan göra eller träna?

jag rider alltid med spö för att nå bakdelen med ett dutt men han blir som helt immun mot allt jag gör när jag försöker driva på uteritten.
Eftersom du bara ska ha honom så kort tid hade jag inte orkat lägga någon vikt vid att träna honom ärligt talat. Jag hade antingen anpassat mina tider till när du kan ha sällskap eller så hade jag kontaktat ridskolan och beskrivit problemet.
Ett alternativ kan annars vara att leda honom en bit bort från ridskolan och sedan sitta upp. Men jag hade nog inte ens krånglat med det för 1,5 veckor.

Eftersom det är en ridskole-häst så är den ju van att alltid gå tillsammans med andra hästar. Han har sin flock som han går med både i hagen och vid ridning, det blir väldigt stressande för honom att behöva gå helt själv. Om ridskolan tycker att det är viktigt att hästarna kan ridas ut själva är det något de måste lägga ner väldigt mycket tid på att träna hästarna på, det är inget du kan lösa på en och en halv vecka. Det som ev kan fungera är att du leder honom bortåt och när det är dags att vända hemåt kan du sitta upp och rida hem, men det kan också hända att han blir jättestressad när det börjar gå hemåt och i värsta fall sticker/skenar hela vägen hem. Så jag skulle i så fall rekommendera att ta det i etapper; gå 500 meter bort, sitt upp och rid hem, går det bra så kan du nästa ridtur gå 800 meter innan uppsitt och hemvändning, sedan 1-1,2 km osv.

Är alla ridskolehästarna likadana, eller finns det möjlighet att byta till någon som nog ändå går att rida ut ensam på?

Jag har inte längre någon egen ridhäst, och när grannridskolan hyrde ut sina hästar för uteritt en vecka i början på sommaren passade jag på för att komma ut och rida i skogen lite. Men, jag tror nästan alla ridskolans hästar är vana vid att ridas ut ensamma, då de alla har en "fodervärd" på lördagar terminstid som rider ut med hästen (vilket ofta inte görs i grupp). Den jag red är lite nyare, och inte ridskolans egna, utan en nordsvensk som börjat bli lite envis när man skulle lämna stallet, vid korsningar etc. (ville ta snabbaste vägen hem) - så redan innan fanns det ett alternativ till en annan häst jag kunde rida, om det inte skulle fungera att rida ut ensam på nordsvensken. Men, han var ändå inte så svårövertalad, så även om det blev några stopp varje runda så började han sedan gå framåt igen efter någon minut (och så fort han lämnat korsningen och börjat gå på stigen/vägen gick han på bra igen).

Eftersom det är en ridskole-häst så är den ju van att alltid gå tillsammans med andra hästar. Han har sin flock som han går med både i hagen och vid ridning, det blir väldigt stressande för honom att behöva gå helt själv. Om ridskolan tycker att det är viktigt att hästarna kan ridas ut själva är det något de måste lägga ner väldigt mycket tid på att träna hästarna på, det är inget du kan lösa på en och en halv vecka. Det som ev kan fungera är att du leder honom bortåt och när det är dags att vända hemåt kan du sitta upp och rida hem, men det kan också hända att han blir jättestressad när det börjar gå hemåt och i värsta fall sticker/skenar hela vägen hem. Så jag skulle i så fall rekommendera att ta det i etapper; gå 500 meter bort, sitt upp och rid hem, går det bra så kan du nästa ridtur gå 800 meter innan uppsitt och hemvändning, sedan 1-1,2 km osv.

jag har ridit ut idag igen helt själv och vi kom mycket längre än igår. jag berömmer han med godis. jag ska försöka igen på lördag då han har vilodag imorgon.

glömde lägga till att jag rider han varannan helg när terminen börjar

Jag hade inte lagt tid på att träna en ridskolehäst på det, det finns inga kompisar som mest hänger i stallet som vill hänga med dig ut till fots eller på cykel de dagar du inte har sällskap?
Skönt att ni kom lite längre idag 😊

• Gilla
Reactions: Sel
Klassiker beteende för en ridskolehästar och ridskolan borde ju vara medvetna om att det inte går att räkna med att kunna rida själv på hästarna dom hyr ut och informera om det?

Liknande trådar

• stark på uteritt med andra hästar
  • Kan vi prata om lösgjordhet?
  • Träning, råd
  • Ponnyn stegrar och vägrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat