Rida vanlig dressyr i akademisk sadel?

Eldsdotter

Trådstartare
Jag sitter med problemet att jag bara har en hoppsadel till min häst, vilket inte är optimalt eftersom jag rider nästan bara dressyr. Jag har sagt sedan januari att jag ska köpa en dressyrsadel "så fort jag får pengar över", vilket man förstås aldrig får när man har en häst... Så nu tänker jag köpa sadel ändå!

Jag och min son är även medeltidsfantaster och sonen vill rida tornerspel och vi vill testa att ha med hästen på medeltidslajv. För dessa övningar är jag så sugen på en portugisisk akademisk sadel, helt enkelt för att de ser medeltida ut. Pengarna lär inte räcka till en portugisisk OCH en vanlig dressyrsadel. Så:

Vad tror ni om en portuguesa till min vanliga dressyrridning? Jag är inte intresserad av att börja rida akademiskt själv just nu. Man borde få en bra sits i en sådan sadel.

Sv: Rida vanlig dressyr i akademisk sadel?

Du får ju inte tävla med en sådan sadel, men annars är ju dressyr dressyr, liksom... ;)

Sv: Rida vanlig dressyr i akademisk sadel?

Ja, och tävla har jag inte några planer på - däremot är jag sugen på att rida programridning på ridskolan, så jag får väl fråga om man får rida programridningen i en sådan sadel. Annars får jag väl göra det med hoppsadeln, för just nu rider vi ändå allt med hoppsadel...

Och jag har insett att det är bekvämt att ha hoppsadeln att skylla på, när det är svårt att få till sitsen. Vad ska jag skylla på om jag köper en sadel som jag borde få bra sits i?:angel:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att... 2
Svar
20
· Visningar
1 967
Senast: Oknytt
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 342
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Jag har svarat på en annons om en medryttarhäst. Hästen verkar jättefin och jag är sugen på att rida den. Man betalar en peng för att...
Svar
17
· Visningar
2 790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka