Ridbana på vintern

Vi fick en ny ridbana i somras. Underlaget är en blandning av salt och sand för att inte damma. Stallägaren harvade även ned 1 ton salt förra veckan för att kämpa mot minusgraderna. Men det regnade i tre dagar och frös rejält första natten med minusgrader. Nu är det stenhårt. 😔

Då fick vi lära oss det. Att det spelar ingen roll hur mycket man harvar och saltar. Regnar det konstant för att sedan chockfrysa så hjälper ingetdera.
 
Vi fick en ny ridbana i somras. Underlaget är en blandning av salt och sand för att inte damma. Stallägaren harvade även ned 1 ton salt förra veckan för att kämpa mot minusgraderna. Men det regnade i tre dagar och frös rejält första natten med minusgrader. Nu är det stenhårt. 😔

Då fick vi lära oss det. Att det spelar ingen roll hur mycket man harvar och saltar. Regnar det konstant för att sedan chockfrysa så hjälper ingetdera.
Nu har jag förvisso inte plöjt ned ton med salt. Men jag har samma erfarenhet med min rundcorall. var så glad andra frostnätter tidigare när den inte frös, men nu är den ett ispaket.. :/
Jag hade tänkt ösa i en saltsäck vid nästa tillfälle, men det hann jag ju inte med..
 
Vi fick en ny ridbana i somras. Underlaget är en blandning av salt och sand för att inte damma. Stallägaren harvade även ned 1 ton salt förra veckan för att kämpa mot minusgraderna. Men det regnade i tre dagar och frös rejält första natten med minusgrader. Nu är det stenhårt. 😔

Då fick vi lära oss det. Att det spelar ingen roll hur mycket man harvar och saltar. Regnar det konstant för att sedan chockfrysa så hjälper ingetdera.

Nämen precis - det går inte oavsett salt, vändning, harvning osv i minus och växlande grader med nederbörd osv om det är sand i banan . Det KAN gå med gummimaterial , padexx osv men inte sandbaserad!
 
Varför är det så?
I tonåren hade jag mitt fullblodssto i ett stall med gummi/träflis. Den lyckades dem hålla tinad trots stockholmsvinter. Vad är skillnaden, egentligen?
Trä och gummi tar inte åt sig lika mycket vatten och fryser inte. Dvs förutsatt att det inte är vatten stående på banan. Kan däremot bli halt ändå.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
827
Senast: tara
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 671
Senast: Amk
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 295
Senast: ufot
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 620
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp