ridbanebelysning?

Lavinia

Trådstartare
Hallå!

Vad använder vi därute som belysning på ridbanan? Hur tycker ni det funkar? Vad är "billigast" i inköp och i drift. Vad krävs för att få upp lyset?
Vi ska lysa upp vår ridbana, men vet inte vad vi ska göra det med.

Tacksam för svar.
/ Lavinia

Sv: ridbanebelysning?

Vi har köpt strålkastare/bygglampor på 500w. på typ ÖB och Rusta för en billig peng. Sen är det bara att skruva upp dom. Jag har även en på 1500w men hejja vad det lyser upp, nästan lite för bra.

Lavinia skrev:
Hallå!

Vad använder vi därute som belysning på ridbanan? Hur tycker ni det funkar? Vad är "billigast" i inköp och i drift. Vad krävs för att få upp lyset?
Vi ska lysa upp vår ridbana, men vet inte vad vi ska göra det med.

Tacksam för svar.
/ Lavinia

Vi köpte halogenlampor 150W på Biltema (billigt! 40 kr /st tror jag inkl moms) och satte upp 5 på varje sida (20x40m bana) på trästolp ca 5m höga. Efter strålkastarvinkeljustering har det blivit riktigt bra!

Hej!

Är dom halogen eller "vanliga" lampor? Och hur länge lyser dom, har dom nån "uppvakningstid"?

mvh/ Lavinia

åke skrev:
Vi har köpt strålkastare/bygglampor på 500w. på typ ÖB och Rusta för en billig peng. Sen är det bara att skruva upp dom. Jag har även en på 1500w men hejja vad det lyser upp, nästan lite för bra.

Man får väl inte installera elektrisk utrustning själv, utan att ha behörighet, dvs elktriker utbildning. Är nog lurigt med försäkringar osv om det händer ngt och det inte är rätt person som gjort jobbet. Inte så stor risk att det händer så mycket ute, men det är viktigt att tänka på sånt... Speciellt inne i stallet, där brandrisken är stor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 060
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 422
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka