Ridbyxor, helskodda eller oskodda?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cosmic
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 003
C

Cosmic

Jag skulle behöva köpa nya ridbyxor. Tidigare har jag bara haft knäskodda förutom vinterridbyxorna jag hade i vintras som var helskodda. Jag tyckte jag "fastnade" i sadeln med helskodda ridbyxor och att det var "krångligt" att sitta rätt men det kanske berodde på att vinterridbyxorna var lite för stora och bökiga, ja det var ju mycket, tjocka kläder öht som gjorde det krångligt att rida.

Så vanliga ridbyxor, vad föredrar ni och varför? Ge gärna + och - med både helskodda och oskodda.

Sv: Ridbyxor, helskodda eller oskodda?

Jag gillar inte heller helskodda, tycker att det är stelt och obehagligt och dessutom har jag en Wintec Isabell i konstmocka, så om jag skulle ha helskodda skulle jag inte kunna röra mig en centimeter.

Så jag köper tyg- eller knäskodda.

Jag har bara haft knäskodda eller sas tyg-skodda. Har provat helskodda i affärer, men jag har alltid upplevt att dessa varit väldigt stela och jag har inte kunnat böja benen ordentligt utan att halva rumpan hänger ut i princip, även om jag testat alla möjliga storlekar.
Behöver också nya ridbyxor och jag vet heller inte vad jag ska satsa på riktigt.

Jag köper helskodda med motiveringen: De håller mkt längre.

Jag behöver inte helskodda för att "sitta fast" i sadeln, jag kan rida i hala jazzbyxor det bekommer mig inte.
Jag köpte oskodda ridbyxor förr men då fick jag köpa nya varje månad oavsett märke och det blev både dyrt och drygt.
Nu kan jag ofta ha ett par ridbyxor åtminstone ett halvår innan de är slut ibland längre så för mig är helskodda mest ekonomiskt.

Men jag rider mkt varje dag.

Rider man någon eller några ggr i veckan duger ett par oskodda gott.

oskodda alla gånger. Jag hatar att sitta fast o känner mig klumpig o stel i helskodda.

Vad skönt med era svar för nu blir det oskodda. Jag rider inte så mycket. Med lite tur 4-5 ggr i veckan men vissa veckor kanske bara 1-2 ggr och ibland inget alls. Beror på hur mycket barnen är sjuka osv.

Jag använder uteslutande helskodda.
1, de håller längre (plus att ett par välinridna helskodda är :love:)
2, jag gillar att "sitta fast" i sadeln
3, ren och skär knepig "lura mig själv-psykologi" egentligen, men jag tycker jag rider bättre i helskodda ridbyxor. Och jag sitter så gott som alltid på hästar som studsar och skuttar lite hit och dit.

Jag har ett par helskodda ridbyxor som jag anävnder någon gång ibland, ytterst sällan. Jag trivs bäst i oskodda och känner mig oftast för fastklistrad i sadeln med helskodda.

Tycker inte att det är någon skillnad i hållbarhet. Har ett par oskodda byxor som jag anävnt flera gånger i veckan in flera år. De har hållt bra.

Förr använde jag bara helskodda men köpte ett par billiga oskodda som reservare. Det var väldigt halt i början tyckte jag men insåg att det är lätt att hamna snett och klistra sig fast med helskodda. Intalade mig att "Ska man kunna rida så ska man kunna rida i oskodda också utan att halka på sniskan".

Nu trivs jag inte alls i helskodda. Stelt och klumpigt, känner mig låst och jobbiga att tvätta.

Unviker till och med dom som har mocka på knäna. Vill bara ha tygskodda.

Helskodda allagånger!! Jag har haft tur att hitta mjuka helskodda. Tycker att man far hit och dit som en klick smör på het potatis i tygskodda. :D

Men smaken är som baken, delad. Du får prova dej fram.

Jag har enbart helskodda ridbyxor. Tycker att de är skönast att rida i och dessutom så glider man inte runt i sadeln med dom så som jag upplever att man gör med tygskodda.

Oskodda helt klart! jag använder mina mycket, men köper av god kvalité så håller dom länge. Jag avskyr att sitta fast i sadeln, och jag gillar inte läder mot huden..brr

Helskodda utan tvekan, köp ett par av bra kvalitet tex pike*r och du kommer ha dom skönaste ridbyxorna någonsin som du inte ens vill ta av dig;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 791
Utrustning Jag undrar vad folk tycker om olika ridbyxor. Själv kan jag inte rida i skodda byxor alls! Helskodda byxor är hemska, jag kan inte sitta...
Svar
19
· Visningar
2 929
Senast: palle
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 776
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈