Ridbyxor..."skoning"

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ict
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 141
I

ict

Jag har ridit med helt oskodda och helskodda. Fast- längesen. Det jag minns är att jag inte märkte "skillnad" på om jag fick bättre "grepp" i sadeln av helskodda eller inte egentligen.

Jag vet inte heller om det beror på att jag då red en häst som var för stor- och inte hade en sadel som var bra för mig- men för hästen. Jag gled nog runt rätt bra i den- vid närmare eftertanke. Men, det kanske inte berodde på det...

Vad känner ni? Märker ni skillnad?

Sv: Ridbyxor..."skoning"

Jag får mycket bättre grepp av helskodda. Min Barefoot London var jättehal med oskodda byxor, men med helskodda blev allt mycket bättre!

Jag märker stor skillnad. Rider mkt hellre i oskodda ridbyxor än helskodda. För det första får jag skav av helskodda ridbyxor och sen tycker jag inte om att sitta helt fast. Får bra grepp i mina sadlar ändå.
Dock är det ju annorlunda om sadeln är riktigt hal, då rider jag ju hellre med helskodda...

Ok! Tackar för era svar! Det var intressant!

Jag rider alltid med heldkodda men om jag nån gång rider med oskodda/halvskodda känner jag stor skillnad. Tycker man glider så mkt med oskodda eller så har jag haft otur med materialen. Jag kan ju rida med oskodda men jag köper alltid helskodda.

Sen är det grymt snyggt med helskodda också :p

Red i oskodda/halvskodda när jag var mindre men har bara använt helskodda under de senaste 5åren.
Skulle inte förvåna mig om jag halkade av direkt utan skoning.
Har inte testat på senaste men jag testade att rida utan mina läderskaft en dag och himmel vilket vajigt skänkelläge!

De gamla skoningarna som användes förr som var i riktigt skinn tycker jag att man sitter alldeles för mkt fast med. Det blir nästan så att man glider runt i brallan istället :D

De nya moderna materialen tycker jag däremot ger ett alldeles lagom grepp. De rider jag hellre med än utan. Och smidigt är det när man ska tvätta också. Så för min del tycker jag det var perfekt att det kom konstgjorda material.

Jag trivs bäst i oskodda ridbyxor om sadeln ger lite grepp. I hala sadlar (tex. billigare prestige och syntet) måste jag ha helskodda. Jag vill ha lite grepp men absolut inte sitta fast.

Jag märker skillnad.

Rent "ridtekniskt" gillar jag oskodda bättre, men jag har inte råd att köpa flera par om året, så jag kör med helskodda. De nöts inte ut, helt enkelt.
Har lite för tätt mellan låren...:o :angel:

Förresten, ska passa på att trådkapa lite och ta upp en fundering jag haft ett tag nu...

Vad är det för skillnad på helskodda och halvskodda?

Har sett att vissa kallar knäskodda för halvskodda, men det känns inte riktigt rätt.

Kan någon upplysa mig? :)

Halvskodda innebär för mig att de är skodda från knäet och uppåt (över rumpan). Helskodda går ända ner till ankeln. Knäskodda har enbart lapp för knäet.

Så brukar iaf jag def. det!

Förresten, ska passa på att trådkapa lite och ta upp en fundering jag haft ett tag nu...

Vad är det för skillnad på helskodda och halvskodda?

Har sett att vissa kallar knäskodda för halvskodda, men det känns inte riktigt rätt.

Kan någon upplysa mig? :)

Jag hör till dem som kallar knäskodda för halvskodda. Knasigt, vet inte varför för när du säger det så r det ju lite fel faktiskt.

Halvskodda innebär för mig att de är skodda från knäet och uppåt (över rumpan). Helskodda går ända ner till ankeln. Knäskodda har enbart lapp för knäet.

Så brukar iaf jag def. det!

Men det låter ju oerhört vettigt!! :idea:
(Och isf rider jag inte i helskott, utan i halvskott... ;))

Någon annan som har åsikt i frågan?

Jag säger knäskott till knäskodda ridbyxor och helskott till helskodda ridbyxor som når hela vägen ner och de som slutar mitt på vaden.

Jag har en rätt dyr sadel som jag förmodar ger rätt bra grepp och jag föredrar då knäskodda ridbyxor för att inte sitta fast helt i sadeln. Jag vill kunna röra mig och flytta runt mig i sadeln.

Jag tror att vad man föredrar beror på dels hurdan sadel man har, om den är "klistrig" eller hal. Men även i vilket material ridbyxorna är i, knäskodda som helskodda. Jag tror man har bättre grepp med knäskodda märkesbyxor som Pikeur som ju har sina ridbyxor i lite annat material.

Jag har isf aldrig stött på halvskodda... Kallar dom som bara har lapp för knäet för halvskodda tror jag, men jag är inte säker. Snackar aldrig om halv/knäskodda då jag enbart använder helskodda och älskar det :love: Min sadel är rätt hal också, det avgör lite vilka ridbyxor jag köper.

Jag föredrog helskodda tidigare men sedan jag köpte min butetsadel så har jag bytt till oskodda alt. knäskodda. Det går inte att röra sig en millimeter med helskodda i den sadeln :D

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: Miingla
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att... 2
Svar
20
· Visningar
1 917
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka