Riddargrupp för bara killar

Håller med! Tycker det är problematiskt att ha speciella grupper för killar, i alla fall om de får göra speciella saker som då t ex riddargrupper. Varför ska killarna inte ha samma rätt till en bra grundutbildning? Vad är det som säger att killarna vill ha fart och fläkt och tjejerna vill fläta manar?
När jag jag jobbade som ridlärare så hade jag faktiskt en relativt stor del pojkar, var nog i alla fall 1 pojke i nästan varje ponnygrupp. Sista tiden hade jag en grupp med bara pojkar och en tjej till och med. Och jag kan säga att det finns många försiktiga pojkar och många flickor som är stentuffa och så klart tvärtom. Men det är inte generellt så att killarna vill ha mer fart, skulle nog till och med säga att många av tjejerna var betydligt tuffare!
Det som jag kunde uppleva som en skillnad på ffa de yngre var att flickorna hade lättare för att koncentrera sig, var mer fokuserade än vad pojkarna i samma ålder var. Man fick kämpa lite och var lite kreativ för att att pojkarna skulle orka ha fokus uppe.
Pojkar har dessutom lite krav på sig själva att inte vilja visa när de tycker ngt är svårt eller läskigt. Om flickorna tycker ngt är läskigt så säger de oftast det. Pojkarna biter ihop och säger inget förrän det gått lite för långt och de hunnit bli rädda istället- där man måste man uppmuntra pojkarna att våga berätta om de tycker ngt är läskigt direkt. Det betyder inte att pojkarna är mindre rädda än flickorna, bara att de inte vågar säga det, sorgligt nog så är så redan i tidig ålder. Ytterligare en anledning att inte ha speciella "tuffa killgrupper" man bekräftar bara stereotypa könsroller och just hästvärlden är ju en miljö som kan vara väldigt befriat från sånt om man låter den....
Precis så jag uppfattat det! och tänkte. Och min tanke var då att även om många flickor kanske har lättare att fokusera och koncentrera sig kanske det ändå tar på dem, dvs de döljer att de håller på att tappa fokus och biter ihop. För så har de lärt sig. Så jag skulle kunna föreställa mig att många barn egentligen skulle dra fördel av kreativiteten som gör att "pojkarna" håller fokus uppe. Precis som pojkarna biter ihop när de är rädda och alla barn sannolikt drar fördel av att få säga om det är lite otäckt. Dvs det är egentligen inte pojkarna som behöver "riddargruppen" utan det kan vara många barn, men det är på pojkarna det märks först. Och då kanske plötsligt den där flickan som älskar att rida i Argentina, eller alltid rider hemma i England också kan rida på lektion när hon är i Sverige.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Fast jag upplevde aldrig att man blev speciellt daltad med på ridskolan som tjej heller. Det var ingen som ojade sig över att man trillat av eller blivit rädd för nåt. Kommer ihåg när jag skulle galoppera för första gången. Hade stallets snällaste häst, ett halvblod och jag var kanske 7-8 år (liten myra på stor häst). Ridläraren sa åt mig att jag skulle galoppera och jag vågade inte. Inte daltade hon med mig utan sa bara att om jag inte vågar galoppera på stallets snällaste häst kunde jag lika gärna sluta rida. Så jag galopperade och det gick jättebra! Ingen problem. Men inte daltades det med en bara för att man var tjej. Det var en rätt hård miljö, ridskolan när jag växte upp. Kanske är annorlunda nu, jag vet inte.

Och om någon nu reagerar på att jag hade stallets snällaste häst kan jag informera att då valde inte ridläraren vilken häst man skulle ha utan man valde häst efter turordning. Den veckan man först i kön var man glad då fick man den häst man ville ha. Veckan efter var man sist i kön och fick välja bland de som blivit över.
Nej jag säger inte att man ska dalta med ena eller andra personen. Utan om det finns ett normalläge av -oj då blev du biten, stackars liten, på't igen. Så finns ingen orsak till att köra -äh det var väl inget sluta tjuta.

När det gäller din upplevelse så skulle ju jag slutat rida där och då såklart.

Men det klassiska är ju att man ska tåla lite smällar och det har jag gjort, men jag kan inte tycka det är fel att trösta och uppmuntra ändå. Nuförtiden är vi ju ändå mesigare än förr, om någon inte vågar rida en häst får de en snällare, inte en värre häst. Min gammelfaster red en kurs på Strömsholm en gång när hon var ung och tyckte det bara var rätt och riktigt att flickan som gnällde över en häst fick en värre häst direkt.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: ptr
När det gäller din upplevelse så skulle ju jag slutat rida där och då såklart.

Jag insåg ju själv att hon hade rätt. Hästen var en ängel. Han lotsade runt alla små nybörjare så försiktigt och fint. Det fanns inga ponnys då (förutom en shettis som jag inte gillade, han var sur och det skumpade så förskräckligt!). Hon hade rätt! Hade hon daltat med mig och låtit mig komma undan så hade rädslan vunnit och jag hade fortsatt vara rädd för galopp ett tag till. Nu slutade jag vara rädd direkt. Jag var ju bara rädd för att jag aldrig provat det innan. Sen när jag provade det så älskade jag det direkt!
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag insåg ju själv att hon hade rätt. Hästen var en ängel. Han lotsade runt alla små nybörjare så försiktigt och fint. Det fanns inga ponnys då (förutom en shettis som jag inte gillade, han var sur och det skumpade så förskräckligt!). Hon hade rätt! Hade hon daltat med mig och låtit mig komma undan så hade rädslan vunnit och jag hade fortsatt vara rädd för galopp ett tag till. Nu slutade jag vara rädd direkt. Jag var ju bara rädd för att jag aldrig provat det innan. Sen när jag provade det så älskade jag det direkt!
Jag var inte rädd för hästen eller galopp, jag var alltid rädd för ridläraren. Om ridläraren inte tyckte jag förtjänade att få rida så skulle jag gråtit och slutat. Förhoppningsvis var dock din ridlärare så lyhörd att hon inte skulle använt samma sak på alla. Men i så fall var hon inte "hård" utan smart.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Känner sig utsatta?
---------------
Jag tycker själv att grupperna bör indelas efter ålder, kunskap och intressen och inte något annat. Men ridskolor lever under en ekonomisk verklighet så i slutändan är det väl vad som efterfrågas som styr.
Ja typ det uttryck som folk brukar använda när det gäller tjejlopp och sådant. Det finns ju iofs också massor av flickor som tränat fotboll i killaget tex och de verkar också trivas bra, men så finns de som inte gör det, men skulle trivts i ett blandat lag.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag insåg ju själv att hon hade rätt. Hästen var en ängel. Han lotsade runt alla små nybörjare så försiktigt och fint. Det fanns inga ponnys då (förutom en shettis som jag inte gillade, han var sur och det skumpade så förskräckligt!). Hon hade rätt! Hade hon daltat med mig och låtit mig komma undan så hade rädslan vunnit och jag hade fortsatt vara rädd för galopp ett tag till. Nu slutade jag vara rädd direkt. Jag var ju bara rädd för att jag aldrig provat det innan. Sen när jag provade det så älskade jag det direkt!
Det är en balansgång det där med att "tvinga folk". Jag hade en ridlärare som fick mig att hoppa med en svårriden häst och verkligen rida. Jag grät en hel del vill jag minnas. Alla i gruppen tyckte synd om mig, utom jag själv. Hade jag inte lyckats utan jag åkt av hade jag blivit ordentligt rädd, och kanske inte velat hoppa mer.
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gick första året på gymnasiet var jag bjuden på en fest som någon utav alla mina SUF-kompisar hade ordnat ute i Bergsjön, samma...
Svar
8
· Visningar
1 277
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: Takire
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 448
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp