Sv: Rider med barnet!
Eufemia skrev:
Jag har en tjej på två år och rider ca en gång i veckan med henne i bärsjal på magen eller i min ergo-sele. Hur gör ni med era barn? Får de följa med att rida? Ska väl tillägga att jag har en d-ponny på 19 år som jag haft sedan hon var 8 månader. Hon är mycket lugn och lydig. Min man är (nästan) alltid med med sin nordsvensk. Dottern har cykelhjälm på sig men jag har inte hittat någon säkerhetsväst som är tillräckligt liten.
Om hon har tillräckligt stort huvud för vanlig ridhjälm så skaffa det åt henne.
Själv är jag uppvuxen praktiskt taget i en box, och har älskat hästar sedan hela livet. Finns inget bättre. De finns de som säger att de som startar tidigt med hästintresset, (liksom sakta involverad i det utan direkt val) håller ofta kvar det och älskar hästarna fullkomligt. Andra tappar ofta intresset så snart tonåren visar sig. Det är enbart de med ordentligt intresse som håller sig kvar med hästarna efter tonåren, men hurvida detta stämmer är en helt annan diskussion på ett helt annat forum.
Hur som helst vad jag vill säga är utan att själv har barn men utifrån min egen uppväxt och vad jag har sett, låt dottern vara med så mycket som möjligt i stallet, men skaffa hjälm och ordentliga stövlar åt henne. Låt henne sitta försiktigt själv i sadel medan du leder. Du blir förvånad hur många hästar och ponnyer förstår så väl att det är en liten tjej och tar hand om dem. Visst finns de som inte gör detta, detta märker du ganska snart. Våga ta chansen att ge din dotter en fin upplevelse.
Om du förklarar all säkerhet för barnet och även kollar henne när du är istallet så lär sig barnet ganska snabbt. Visst finns det risk för att den ska bli sparkad eller ramla av, men har du ordentligt med skydd på barnet, så kommer den inte skada sig.
Jag satt på min pappas axlar när jag var 3-4½ år i galopp med händerna helt åt sidan och nöjt av fulla drag.
Sommaren jag var 4½ började jag sitta själv på ponnyer, men jag trivdes till en början helst på hästar. Det fanns en mycket speciell som hade god hand om nybörjare på min pappas dåvarande ridcentrum utanför Värnamo. Jag ramlade av ett par gånger på ponnyerna och när jag kom upp på snälla hästen så tog den hand om mig så oerhört väl.
Tipset är att hitta just den där speciella som har en speciell hand om barn och tar hand om dem så länge de är små. Lotsar runt med dem. Min första ponny hos mamma var sådan. Hon var underbar och tog hand om mig på bästa sätt. När jag sedan blev lite äldre och började kräva av henne, så utbildade hon mig fortfarande. Då i att verkligen stå fast vid mitt beslut och hur pass envis man måste vara i ridningen.
Om din D-ponny är van vid dottern, låt barnet med en ordentlig hjälm och stövlar, samt mjukbyxor på sig, få sitta en stund på ponnyn. Led runt den, visa hur den ska hålla tyglar och sitta rak i sadel. Ge den oerhört mycket uppmuntran. Då får ett barn som lyser som en sol och vill bara rida mer. Låt den få rida i lagoma doser och låt den sedan även få borsta m.m. innan, så att den förstår att först måste man sköta innan ridningen.
Jag tror att du kommer att klara detta galant.
Sköt om dig och lycka till!