Sv: Rider med barnet!
Scilla skrev:
Ja du

... om du inte själv vet varför det är fel eller snarare livsfarligt att göra så.. så hjälper det knappast att jag skriver det här..
Vanligt sunt förnuft brukar det kallas...
Att ha ett barn på axlarna, som jag fick göra när jag var barn på min pappa, som också är utbildad instruktör via Strömsholm och oerhört duktig på att läsa av hästar och ponnyer.
Att göra något sådant, krävs att som min far kunde, att läsa av hästen / ponnyn som man rider och innan något händer förebygga detta. På detta vis kunde han ha nybörjare med sig ut i skogen samtidigt som han hade mig på axlarna.
För den som har barnet på axlarna krävs också att den har oerhört bra balans.
Alltså jag säger inte att vem som helst kan göra detta. Man måste ha oerhört bra balans, känna hästarna, barnet och kunna läsa av dem båda.
Jag kilade fast benen mellan hans armar och det gick fin fint.
Visst för någon som inte kan läsa av, ovan, eller dålig balans är detta livsfarligt. Men för den som vet allt detta är det ingen fara.
Många hästar är så kloka också att de dämpar sig när ett litet barn är med. Visst fanns det även lite sprattliga hästar, men dessa jobbade min pappa extra med.
Bara en otroligt duktig ryttare, instruktör och som kan läsa av hästarna/ ponnyerna kan ta med sig ut ca 15 nybörjare, eller som idag på CH J även större grupper.
En bra avläsare kan hjälpa ryttaren med vissa små finesser innan olyckor händer och på det sättet ramlar inte många av om man gör det på rätt sätt, om sedan inte ryttaren gör som den fått instruktioner att göra, då naturligtvis händer det saker.
Kan man läsa av en häst( dvs förebygga olyckor), har oerhört bra balans och känner sin häst, då är det inte farligt att rida med ett barn på axlarna om det är tillräckligt stort. När barnet sedan blir runt 4-5 år, då är det lagomt stort att själva sitta upp på en häst. Oftast är hästarna mycket snällare mot barnen än ponnyerna. Många hästar vill verkligen hjälpa till och vill så väl med nybörjarna. Sedan är det naturligtvis så att vissa hästar/ ponnyer tröttnar efter ett slag och då är man tvungen att se till att de inte hela tiden går med nybörjare.