Rider ni när det är som varmast?

lillamy73

Trådstartare
Ska alldeles snart iväg och rida.
Nu när det är som varmast tar vi det lugnare ute. Blir mest att vi skrittade ut i skogen och lite trav.
Hur gör ni andra? Rider som vanligt? Rider endast tidiga mornar eller senare kvällar?
thumbnail1526398739699.jpg
 
Det beror på tycker jag. Visar hästen att den tycker att det är jobbigt varmt så tar jag det lugnare men om hästen inte verkar påverkad av värmen rider jag som vanligt. Kan jag välja så väljer jag ju hellre att rida på morgon eller kväll när det är svalare men har jag inget val så rider jag mitt på dagen/eftermiddagen. Men som sagt, lugnare om hästen verkar behöva det.
 
Jag tar det lugnare eller rider på kvällen, detta är enbart pga mig som inte tycker om när det är så varmt som det varit senaste dagarna.

Vid travtävlingar finns en nedre gräns på ca -24 grader men igen gräns för värme så tolkar det som att det bara är att köra på som vanligt så länge hästen får i sig tillräckligt med vatten och salt.

Börjar det likna värmen liknande Hongkong och högpresterande/tuffa pass så gäller det att kyla ner hästen efter prestation.
 
Min ena ridhäst är född i Portugal, så han är ju rätt van. Den andra verkar inte heller påverkas särskilt mycket. Den som har tjock svart man får den ibland uppflätad när det är varmt. Jag rider ju gärna morgon eller kväll om jag har möjlighet, framför allt om det är mycket insekter - men går det inte så rider jag på dagen. Jag har dusch i stallet, så duschar svettiga hästar efter.
 
Jag och mina hästar har aldrig brytt mig jag trivs i värme och hästen jag har nu gör det.
Ser det som träning precis som all annan träning en dag så får man få starta en tävligt i +25 mitt på dagen då är det skönt att vara "van"
 
Av hälsoskäl så fixar jag själv inte att rida i för rejäl värme, så det är mest mig jag tar hänsyn till när jag försöker hålla det till hyfsat svala tider. Min skarpa medryttarhäst verkar dock trivas mer med livet när det blir varmare, det är som att det tar udden ur honom och han blir mer harmonisk (igår frustade han glatt igenom ridpasset tex.). Visst blir han väl lite slöare, men som sagt så verkar han mer tillfreds.
 
Hästen bryr sig inte ett skit, men jag är känslig. Är det över 20 grader och utan blåst drar jag mig för att rida mitt på dagen. Rider hellre astidigt på morgonen eller sen kväll/natt. Slipper helst luftens fasor också när de är som värst. Hästen är skyddad från dem, men jag är det inte. Inte för att det är mycket bättre på kvällen dock... Avskyr sommarridning :D
 
Rider helst på kvällen. Ibland blir det träning på dagen. Hästarna verkar inte bry sig. Det är bara jag som mår dåligt av värmen. Dock så klippte jag den gamla hästen igår för hon har haft så tjock päls så jag har inte haft hjärta att rida henne då.
 
Jag rider som vanligt - i regel blir det betydligt mer träning på sommaren än vintern eftersom underlaget ute är helt värdelöst här (is, is med lite mer is) under stora delar av vintern vilket gör att den största delen av ridvägarna "försvinner". Min häst påverkas inte negativt av värmen, den här säsongen är det snarare så att ju varmare det blir desto piggare, mer arbetsglad och mjukare i kroppen blir hon. Försöker att ta hänsyn till mängden insekter i den mån det går, men bor där det är gott om både broms, mygg, en del älglusflugor och knott - så "är det inte det ena, så är det ofta det andra" :cautious: .

Med förra hästen kunde jag ta det lite lugnare när det var som allra varmast, om jag märkte att han blev påverkad. Han var en helt annan typ av häst, fysiskt, än min nuvarande och samlade på sig en del värme i musklerna osv.
 
Nuvarande hästarna rider jag precis som vanligt. Dock har det blivit mest morgon- eller kvällsridning nu de här dagarna med 25 grader och strålande sol. Inte för att jag eller hästarna inte skulle orka mitt på dagen (det gör vi), utan för att jag vill göra annat mitt på dagen när det är så fint väder :)
Men jag ÄLSKAR värme och rider mer än gärna i 25 grader varmt! Så det är skönt att de två hästarna jag har nu inte har några problem med värme. Tidigare ponnyerna är/var lite känsligare, så då behövde jag anpassa mer. Nu är det bara att köra :bump:
 
Min häst visar tydligt att han inte gillar värmen. Enda gången han går ifrån mig i hagen är när det är mer än + 25 och kvavt.

Det får jag respektera (dessutom vill jag inte heller jobba hårt då) vi tricktränar eller lunkar en sväng i stället om vi inte kan motionera tidig morgon.
 
H.H är inte särskilt brydd om värmen. Senast idag fick han tokspel när jag skulle longera. Det var +28.5.C, gassande sol och vindstilla.

Jag däremot orkar inte rida om det är mer än ca. 16-18.C/vindstilla alt. 20-22.C/inte vindstilla.
 
Jag rider, eller kör, som vanligt. Vi har både träningar och tävlingar i hög värme och måste träna på det.
Hästarna verkar inte så påverkade tycker jag även om vi alla gillar lite svalka på kvällen.

Det skulle inte bli många knop om jag inte kunde rida när det är för:

- Varmt
- Kallt
- Lerigt
- Isigt
- Hårt
- Mjukt
- Regnigt

Jag jobbar på som vanligt men skulle jag märka att det inte fungerade skulle jag tänka om. Hittills har det inte varit några problem.
 
Vi tränar precis som vanligt. Har travhästar, inte märkt att de skulle påverkas negativt av värmen.
Vi är bara extra noga med att de dricker riktigt bra, och så tillsätter vi extra mycket salt.

Om vi kan kör vi gärna på morgonen eller kvällen, fast kanske mest för vår skull, men det är inte alltid så lätt att pussla ihop med jobb och annat vid sidan av.
 
Jag rider alla tider på dygnet, just för att hästen ska vara van vid att arbeta om det nu skulle råka vara kanon varmt på en tävling.

Sen kanske jag inte kör träningar mitt på dagen men rider ut alla fall:)
 
Min ena ponny är det bara att köra på med. Den andra blir genomsvett av att stå i hagen så honom brukar jag ta ut på kvällarna. Mycket är dock för min skull, jag gillar inte värme så värst.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
790
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 440
Senast: Buongusto
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 000
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 623
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp