Rider ni när det är som varmast?

Vardagar blir det ju automatiskt på kvällen i och med att jag jobbar. Rider hellre mitt på dagen än tidig morgon/sen kväll när jag är ledig (dödligt morgontrött och rätt skönt med någon ledig kväll i veckan), hästen bryr sig inte. Tycker det är bättre att hon vänjer sig, tävlingar tar inte hänsyn till värmen så det kan behövas träna på innan.
 
Jag gillar inte värme. Alls. Vi har haft +24 idag vilket har gjort att jag har ridit tre hästar i ridhuset. Där inne är det svalt och behagligt :p. Ska en rida ute när det är varma dagar är morgon egentligen bäst, men vem orkar liksom. Så det brukar bli mitt på dagen eller kvällar för mig då iaf.
 
Jag rider som vanligt . Hästarna tål värme väldigt bra allmänt så det är bara jag själv som vid extrem värme i många dagar i följd kan känna mig seg, men såfort man väl suttit upp brukar jag komma igång IOM att hästarna inte är brydda. Min tränare älskar värmen just för att hästarna sällan påverkas negativt av den utan snarare tvärtom ;)

Är det däremot sensommarvärmebölja som innebär bromsar och flugor dvs påverkan på hästarna i sig, undviker jag att rida värsta tiderna på dygnet och väljer morgon eller kväll .

Har ridhus att ta till också, 50 meter över stallplan, men det ska mycket till för att jag ska välja det under de månader på året det finns möjlighet att istället vara på utebanorna och i terrängen.
 
Senast ändrad:
Där jag bor har vi över 30 grader och med väldigt hög luftfuktighet över 6 månader/år.

Turridningshästarna går 2x2h dagligen (skritt och trav "rakt fram") som vanligt när det är peak säsong.
Antar att de är vana vid det dock, mer än svenska hästar.
 
Eftersom jag bor i Sverige så har temperaturen aldrig varit ett problem. Vi har inte nån extrem värme här. Jag har tränat terräng i +32 grader och det gick alldeles utmärkt.
 
Jag rider i alla väder, och i Sverige känns värme som det minsta problemet... Dessutom: Väder som man kan komma att "behöva" tävla i bör man ju rimligtvis också träna i. Min dotter red SM (islandshäst) med vårt sto 2016 och 2017. 2016 var det högsommar, strålande sol och 28-29 grader varmt. Visst var hästen kanske liiite mindre explosiv än vanligt i galoppökningarna, men det gick utmärkt ändå! Givetvis med svalkande dusch efteråt!
Och under 2017 års SM var det 15 grader varmt och regnade hela tiden. Något tung bana, kanske, men det gick det med!!
 
Jag föredrar att rida lite senare på kvällen de varmare dagarna, helt och hållet för min egen skull. Är det varmt ute så kan det vara förjävligt att jobba, då behöver jag vila och svalka innan jag orkar rida. Hästarna har aldrig brytt sig nämnvärt om själva värmen.
 
Min är inte påverkad alls. Jag får anpassa mig efter jobbet och rider ofta mitt på dagen, inga bekymmer alls :)
 
Ska alldeles snart iväg och rida.
Nu när det är som varmast tar vi det lugnare ute. Blir mest att vi skrittade ut i skogen och lite trav.
Hur gör ni andra? Rider som vanligt? Rider endast tidiga mornar eller senare kvällar?
Visa bifogad fil 14972


Definiera varmast? ;)

Om det är 35 grader sticker jag kanske inte ut på galoppjobb i zenit, men det är lika mkt för mig egen skull som för hästens. Vet inte om det är så himla juste att flåsa på i en instängd manege om det är över 30 grader ute heller, det blir ju som en bastu om ett gäng hästar är igång samtidigt.

Men så himla hett brukar det inte bli i Sverige, utöver några högsommarveckor kanske. Ligger det runt 20 rider jag som vanligt. Då är det långt värre när det är 5 minus, blåser kuling och haglar.
 
Ska alldeles snart iväg och rida.
Nu när det är som varmast tar vi det lugnare ute. Blir mest att vi skrittade ut i skogen och lite trav.
Hur gör ni andra? Rider som vanligt? Rider endast tidiga mornar eller senare kvällar?
Visa bifogad fil 14972

Det beror ju förstås på hur varmt.
Men när det var 27 grader, red jag. Lite lugnare tempo än vanligt - red en dressyrtävling inomhus med vinterpälsad fjording. Avbröt den ritten, för det blev bränslestopp och väldigt mör ponny.
Men utomhus där det fanns lite friskare luft kändes inte hästarna jättemöra och då får de jobba.
De svettas mer, förstås, så man får se till att de får vatten och salt.
 
Jag rider, eller kör, som vanligt. Vi har både träningar och tävlingar i hög värme och måste träna på det.
Hästarna verkar inte så påverkade tycker jag även om vi alla gillar lite svalka på kvällen.

Det skulle inte bli många knop om jag inte kunde rida när det är för:

- Varmt
- Kallt
- Lerigt
- Isigt
- Hårt
- Mjukt
- Regnigt

Jag jobbar på som vanligt men skulle jag märka att det inte fungerade skulle jag tänka om. Hittills har det inte varit några problem.
halleluja
 
Ingenting mitt på dagen med våra när de kryper över 25 grader känns inte schysst när man märker att de blir sega av värmen. Dessutom är min tant med sina 22 år så ger sig inte värmen på kvällen går vi bara en promenad.
 
”Jojo och mackan” för de som följer Hippson på FB, där mer seriösa poster varvas med lite humor däremellan, hade ett roligt klipp ang detta - väder oavsett vad det är osv, så någon ryttare har svårt med det oavsett vad vädret må vara så ställer in ridningen pga det :)
 
”Jojo och mackan” för de som följer Hippson på FB, där mer seriösa poster varvas med lite humor däremellan, hade ett roligt klipp ang detta - väder oavsett vad det är osv, så någon ryttare har svårt med det oavsett vad vädret må vara så ställer in ridningen pga det :)
Gillar jojo och mackan snuttarna
 
Tycker inte det blir sådär överdrivet varmt i sverige mer än möjligen mitt på sommaren. Rider gör jag iaf oavsett, men kan ju anpassa vad passet innehåller/vad vi gör vid behov. Har jag möjlighet att styra tiden så väljer jag kanske inte att rida när det är som varmast, men jag skulle generellt inte avstå ridning bara för att det är varmt.
 
Ska alldeles snart iväg och rida.
Nu när det är som varmast tar vi det lugnare ute. Blir mest att vi skrittade ut i skogen och lite trav.
Hur gör ni andra? Rider som vanligt? Rider endast tidiga mornar eller senare kvällar?
Visa bifogad fil 14972
Ibland. Rider i alla väder. Ska man ut och tävla ta ingen hänsyn om jag ska starta just när det regnar eller när solen skiner som starkast.
 
Jag anpassar alltid ridningen utefter hur han känns för dagen. Oavsett värme. Känns han lite mattare (oavsett anledning) så tar vi det lite lugnare. Min har de dagar det varit 26-30 grader (som vi faktiskt haft en längre period) lite mer loj och lite mattare. Rider främst på eftermiddagar/kvällar men även kvällarna har varit riktigt varma så ingen större skillnad. Rider kortare pass och lyssnar på hästen :) självklart kan det vara väldigt varmt även en tävlingsdag men då väljer jag ändå att anpassa mig. Dvs kortare framridning etc.
 
Jag rider helst lite senare på kvällen för att slippa den värsta värmen men jag brukar ändå rida ordentligt när det är varmt ute. Det enda är väl att se till att hästen har haft tillgång till vatten innan träningen/ridturen och direkt efter :D
 

Liknande trådar

Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
791
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 440
Senast: Buongusto
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 576
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp