Bukefalos 28 år!

Ridgeback/Rottweiler

Sv: Ridgeback/Rottweiler

Problemet här är nämligen det att hon inte har någon som helst raskunskap,
hon är bara ute efter en "häftig" hund.

Säg i så fall åt henne att köpa en valp istället. Lyft fram hur jobbigt det är att sitta med ett gäng halvvuxna jättevalpar som ingen vill köpa, kan bli en stor kull dessutom. Kostar mer än det smakar.

Tveksam till att det går att resonera vettigt med någon som inte tänker längre än så....
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

Som tur är så är det inte hon som ska ta en kull, hon vill "bara " köpa en
valp som hon sett annonseras ut.

Suck, ja det är svårt att nå fram till såna här personer.
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

Håller med..

Jag förundras förövrigt alltid över sådana uppfattningar om rasen. Jag har träffat många RR där det finns mentala brister men jag kan inte minnas att jag träffat så många, om ens några, som varit direkt otrevliga.
Lustigt att man kan ha så olika uppfattning..


Vad jag förstår är det en väldigt reserverad hund i grund och botten.
I en situation där hunden är trängd, rädd, känner obehag eller rent av smärta så kan alla hund bli bitska. Jag och många andra veterinärer har uppfattningen eller erfarenheten att just RR är en sådan ras som då gärna biter i sådana situationer, och oftast utan förvarning vilket gör det farligare för människorna som måste hantera den.
Det är säkert jättetrevliga hundar annars till vardags.

Vet inte om det spelar så stor roll men det mesta har varit RR jag träffat under min studietid i Tyskland, kanske är sämre mentalitet överlag på de hundarna?
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

Skulle inte ta i en sådan blandning med tång. Både RR och Rottweiler är några av de mest otrevligaste hundraserna man möter på en veterinärklinik.
Nu är de ju i en väldigt trängd situation när de är på djurkliniken men har träffat för många som haft lätt för bett i sådana situationer så att en kombination inte är att tänka på för min del.
Särskilt RR har en tendens att inte varna innan de biter.

Sen verkar det ofta vara så att de som köper blandrasvalpar har för lite erfarenheter och kunskap för att kunna förvalta den brukshund det faktiskt blir.

Nu är det visserligen bara ren rottis jag haft, men antingen måste jag haft en väldig tur eller så gör folk något fel vid hanteringen av rottisen, för jag har varje gång fått höra sånt som "Tänk om alla rottisar var som denna", och den sista som var en massa hos vet på kliniken var deras övervuxna gullegris...
Att det kan vara så stor skillnad på olika hundar inom samma ras.

/Camilla
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

Nu är det visserligen bara ren rottis jag haft, men antingen måste jag haft en väldig tur eller så gör folk något fel vid hanteringen av rottisen, för jag har varje gång fått höra sånt som "Tänk om alla rottisar var som denna", och den sista som var en massa hos vet på kliniken var deras övervuxna gullegris...
Att det kan vara så stor skillnad på olika hundar inom samma ras.

/Camilla

Nej du har inte nagon "speciell" rottis. (Well ... speciell for dig, men typisk for rasen:p)
Min rottis ar favorit hos vetten ocksa ... liksom mina vanners rottisar, bade har och i Sverige. Behandlas en rottweiler ratt ar de helt underbara hundar. MEN ... det tar bade tid och intresse. Rottweilers ar brukshundar och de allra flesta mar inte bra om de inte bade far jobba med hjarnan och far exercise.
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

Ge din vän en örfil och ryt "SKÄRP DIG MÄNNISKA".

1. Hunden kan bli precis vad som helst.
2. Din vän klarar troligen inte av hunden.
3. Din vän stöder en skitavel av skithundar. Avel är till för att förbättra rasen, inte förpesta.
4. Det finns massor av hemlösa "problemhundar". Det behövs inte fler.
5. Den som köper hund för att den vill ha nåt som ser häftigt ut borde skaffa mjukisdjur och skämmas.
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

Håller med i allt vad du säger.
Jag har även skällt ut henne, hon är riktigt sur på mig men det bryr jag mig inte ett skvatt om. Hon är ingen vän till mig, bara en bekant.
Nu verkar det i alla fall lösa sig bra ändå, hon har nämligen fått jobb utomlands
(bara det säger ju vilken typ av människa hon är, genomtänkt valpköp, ha!)

Tack för alla som engagerat sig i frågan.
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

Vad jag förstår är det en väldigt reserverad hund i grund och botten.
I en situation där hunden är trängd, rädd, känner obehag eller rent av smärta så kan alla hund bli bitska. Jag och många andra veterinärer har uppfattningen eller erfarenheten att just RR är en sådan ras som då gärna biter i sådana situationer, och oftast utan förvarning vilket gör det farligare för människorna som måste hantera den.
Det är säkert jättetrevliga hundar annars till vardags.

Vet inte om det spelar så stor roll men det mesta har varit RR jag träffat under min studietid i Tyskland, kanske är sämre mentalitet överlag på de hundarna?

Vad trist, båda mina pojkar har då vi flyttat ett par ggr varit på flera olika kliniker och får alltid beröm för att de är så duktiga fast de varit inlagda, varit med om provtagningar och grejer.

Hoppas du får träffa lite trevliga RRs så du kan ändra uppfattning :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 241
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 487
Senast: Puffindog
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 481
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp