Ridgrimmor

Hej funderar på att testa en ridgrimma på min travare för att se om gnisslandet slutar. Men hittar ingen som verkar bra.
Har ni några förslag på vilken jag ska ha?
Tack på förhand Jannike:bow:

Sv: Ridgrimmor

Menar du bettlöst träns?
Tja, vill man lätt kunna ställa hästens i nacken är ridkapson eller Bitless Bridle bra, vill man ha mer som en vanlig grimma är sidepull eller Lindell bra.

Menar du ett bettlöst träns eller ett träns med inbyggd grimma?

Ok kika på sidan jag nämnde zolitzas där finns denna ridgrimma från Charisma.
Ridgrimma

En grimma med flera funktioner och många finesser.

Två remmar medföljer för justering av nosgrimman

– en smalare som används vid ridning samt en bredare

för ”vanlig grimma”.

Nosremmen är fodrad med mjuk svart neoprene.

Nosgrimman är dessutom försedd med sk D-ringar,

i vilka man kan fästa ev tyglar.

Pannband medföljer.

Rostfria silverfärgade spännen.

Storlek; FULL & PONY

Färger; Cardinal Red, Steel Grey, Denim Blue & Aubergine

Pris: 350 kr

bridlemafsteelgrey.jpg

hmm inte riktigt den stilen ja letade efter...om vi säger så här...fungerar sidepull precis som ett träns med bett fast det är helt enkelt utan?

Haha, vilken fråga. men ja, så skulle man väl kunna uttrycka det :D

Ett sidepull kan man säga motsvarar tränsbettets verkan.
Ett hack motsvarar i sin tur stångens verkan.
En kapson är typ ett sidepull men med .. öh.. ja.. lite tydligare verkan, eftersom nosdelen är fast, och så sitter ringarna liksom upphöjda.

Sen får man tänka på att sidepull från början är ett westernredskap och är tänkt att ridas på med långa tyglar, så rider man på engelskat vis får man se upp med handen, och se till så att hästen inte får skav på nosen.

ja ja vet är absolut inte den bästa på att beskriva vad jag söker...men ahr en billig kapson från hööks skräpandes hemma iom att den inte är fast så som läderkapsonerna är så har jag inte använt den men kan man ha den när man rider?

Jag tycker att de klumpiga, stora, delade kapsonerna är helt förkastliga. Jag vill ha en med ett helt nosjärn, och med smala remmar om jag ska ha en.

Personligen tycker jag bäst om Bitless Bridle :) med ett sånt kan man rida mer som på ett vanligt bett eftersom det är svårare att ställa med ett Sidepull.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
423
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
283
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka