Ridhjälm till 3-åring

Anna-KarinO

Trådstartare
Vill ju såklart att min son ska börja rida och nu har jag fått möjlighet att låna en supersnäll shettis nån dag i veckan. Tyvärr har vi ingen ridhjälm så det måste införskaffas men hur ska man tänka? Känns konstigt att köpa en dyr utfall att han inte tycker det är kul samtidigt som jag ändå vill ha en säker hjälm. Hur har ni gjort vars barn precis börjat rida?
 
Jag tyckte det var svårt att hitta en ridhjälm som satt bra när dottern var mindre. Jag köpte då en cyckelhjälm istället. Satt mycket bättre.
 
Jag tyckte det var svårt att hitta en ridhjälm som satt bra när dottern var mindre. Jag köpte då en cyckelhjälm istället. Satt mycket bättre.
Har funderat på om man kan använda cykelhjälmen eller om den inte är byggd på samma sätt och skyddar vid fall. Kanske ska testa den först..
 
Cykelhjälm här med, så små barn rider oftast mycket försiktigt med ledare (jag höll fortfarande i dottern när hon var 3) att åtminstone jag tycker cykelhjälm känns tillräckligt, om den nu skulle vara sämre.
 
Min dotter har använt cykelhjälm fram tills nyligen då hon fick en ridhjälm födelsedagspresent. Det är ju risk för fall även när man cyklar så jag vill gärna inbilla mig att en cykelhjälm skulle ge fullgott skydd om man trillar av en häst.
 
Kolla Folksams hjälmtest från 2014 - en av de allra säkraste hjälmarna var faktiskt riktigt billig så du behöver inte alls kompromissa med säkerheten!
 
Casco har ställbara, bekväma och välpassande ridhjälmar till små barn. Sitter stadigare än cykelhjälmar. Köp en sån istället och ha även när barnet cyklar?
 
Vill ju såklart att min son ska börja rida och nu har jag fått möjlighet att låna en supersnäll shettis nån dag i veckan. Tyvärr har vi ingen ridhjälm så det måste införskaffas men hur ska man tänka? Känns konstigt att köpa en dyr utfall att han inte tycker det är kul samtidigt som jag ändå vill ha en säker hjälm. Hur har ni gjort vars barn precis börjat rida?

Jag köpte en sån här http://www.horsemeup.se/mountain-horse-ked-pina-helmet-jr-60865 i somras när sonen var 2½ år och den satt riktigt bra på honom. Det sitter inbyggda lampor bak i nacken på den, jättesmart om man använder den mycket i mörker, kan ju vara bra i pulkabacken också.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad ska man tänka på när man ska köpa ridhjälm till barn? Har ni några rekommendationer? Det är nya modeller och märken sedan jag var...
Svar
6
· Visningar
592
Senast: Sofie.S
·
Utrustning Dottern på 2,5 år är i behov av en hjälm. Hon har än inget större intresse för cykel men vill gärna rida. Detta kan ju dock svänga...
Svar
2
· Visningar
735
Senast: nejlica
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 720
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 151
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp