Ridhjälm till småbarn

diamonia

Trådstartare
Dottern är snart ett och verkar gilla hästar. Hon går inte än men det ligger nära tror jag. Jag vill att hon har hjälm på sig när hon kommer att vara stor nog att vara med i stallet. Man vet aldrig vad som kan hända och en hjälm skyddar ju varjefall lite.

Hon har aldrig fått vara i närheten av en häst som inte står i box eller inne i en hage (och vi utanför). Vi har eget stall och stora unghästar.

Hittar inte någon hjälm i mindre storlek än 51-52 och hon har väl hattmått på 45 nu... Cykelhjälm verkar finnas i mindre storlekar.

Vad har era barn på sig? Hur resonerar ni?
 
Sv: Ridhjälm till småbarn

När äldsta dottern var så liten, fick hon helt enkelt inte vara så nära hästarna, annat än i vår famn. När hon fyllde tre började hon be om en egen häst, så då fick hon en minishettis, och utrustades med hjälm och väst. Hon har rätt stort huvud, så som treåring fanns det hjälmar som passade.
Till den lilla (nu 9 månader) kommer jag att köpa en cykelhjälm till att börja med. Hon lär ju vara nära hästarna eller i allafall ponnyn tidigare än syrran, iom att vi nu har en ponny, och att syrran håller på.

När jag jobbade som ridskolechef, och vi anordnade knatteridning, kontaktade jag ridsportförbundets säkerhetsansvarige, Ulf Wilken ang detta. Han ansåg att det var betydligt bättre med en cykelhjälm som passade, än en ridhjälm som var för stor. Så vi gjorde som så, att vi hade ett antal hjälmar i de minsta storlekarna, och de barn som hade för små huvuden för dessa, där fick föräldrarna ta med cykelhjälmar istället.
 
Sv: Ridhjälm till småbarn

Vilken hjälm barnet har spelar väl mindre roll antar jag. Jag skulle köpa just cykelhjälm om det inte finns ridhjälmar i rätt storlek.
 
Sv: Ridhjälm till småbarn

Tack för svaren!

Bra att höra om cykelhjälmarna på ridskolan!
 
Sv: Ridhjälm till småbarn

Min dotter har en hjälm från Casco som är ställbar. Den sitter tyvärr inte optimalt, men det är den bästa som jag har hittat. Hon är liten så det har varit svårt att hitta en hjälm som har varit tillräckligt liten. Den finns i S: 49-54 cm så det är väl lite för stort fortfarande för ditt barn.

När jag tidigare hade cykelhjälm på barnet eftersom jag inte hittade någon tillräckligt liten hjälm så var det folk på detta forum som skrev att det var olämpligt. Men jag förstod aldrig varför det inte var lämpligt med en cykelhjälm under ridning.

DSCF1514.JPG
 
Sv: Ridhjälm till småbarn

Min dotter har en hjälm från Casco som är ställbar. Den sitter tyvärr inte optimalt, men det är den bästa som jag har hittat. Hon är liten så det har varit svårt att hitta en hjälm som har varit tillräckligt liten. Den finns i S: 49-54 cm så det är väl lite för stort fortfarande för ditt barn.

När jag tidigare hade cykelhjälm på barnet eftersom jag inte hittade någon tillräckligt liten hjälm så var det folk på detta forum som skrev att det var olämpligt. Men jag förstod aldrig varför det inte var lämpligt med en cykelhjälm under ridning.
Tänkte just tipsa om den Cascohjälmen, synd bara att de envisas med att göra dem färgade med stora dekaler. :crazy:

Angående detta med cykelhjälm vid ridning så är väl cykelhjälmen inte dimensionerad för de krafter som kan bli vid häftiga fall från hästar.
Jag själv har resonerat som så att den ridning våra barn ägnar sig åt på våra shettisar - skritt och lite trav med ledare - är tillräckligt stillsamt för att cykelhjälmen ska vara tillräcklig. Ridhjälmarna är ju liksom tillverkade för att klara även fall i fälttävlan och hoppning på högsta nivå, mm...

(däremot tycker jag det är svårt att hitta skyddsvästar till barnen som inte gör dem till klumpiga michelingubbar, utan att behöva lägga en hel förmögenhet på det)
 
Sv: Ridhjälm till småbarn

Tyckte att det var svårt att ens hitta en tillräckligt liten väst. Den som dottern har nu är för stor men jag hoppas att det åtminstone ger ett visst skydd. Lilla snuttan har flygit av ordentligt 3 gånger nu (hästarna blev skrämda) och har åtminstone klarat sig från skador.

Jag har letat överallt på nätet efter något alternativ till Cascon eftersom den inte sitter så bra på dottern, men hittills utan framgång. Jag har varit på flera stora hästsportmässor i Tyskland och letat också.

Håller alltid utkik efter västar också, men dottern är så späd så allt är stort på henne.
 
Sv: Ridhjälm till småbarn

Angående cykelhjälm, en cykelhjälm borde ju vara bättre än att rida utan hjälm. Små barn rider ju sällan så fort, det brukar ju vara mest i skritt och trav. Inte så mycket hoppning ute i terrängen.
 
Sv: Ridhjälm till småbarn

Håller helt med dig

De gamla fula Jofahjälmarna går att använda till barnen också, finns alla möjliga storlekar. Fördelen med Cascohjälmen är att den växer med barnet - inställbar storlek.
 
Sv: Ridhjälm till småbarn

WOW! :bow: Och ett okej pris också!

Synd bara att det lika gärna kunde stått på kinesiska för min del, för jag begriper inte ett ord tyska...
Finns den varianten en storlek större också - för er som begriper språket? Min stora dotter har nog större huvud än 52...

Ah, med lite fantasi hittade jag denna också i stl 50-56!

Vad kostar det att frakta en hjälm från Tyskland? ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhjälm till småbarn

http://babelfish.yahoo.com/translate_txt

Här ska man kunna översätta texter till åtminstone engelska.

Children riding helmet Carbonic High-quality examined children riding helmet with extremely shockproof helmet bowl in noble modern look With a fall of the horse the head is most endangered part of the body and must from there be particularly protected. Both with the beginner as well as with the professional rider riding helmets belong from there to the basic equipment and should be missing with no riding hour and no Ausritt. … further further Children riding helmet Carbonic

Continuation product description: The riding helmet Carbonic is particularly high-quality children a riding helmet that the requirements after EN 1384 fulfilled or even exceeds! This exclusive riding cap is particularly characterised by the following advantages: * extremely shockproof helmet bowl * thought out ventilation system for optimal climate * Disc system for einhändiges, stepless adjusting of the head volume to the head extent * 3-point attachment for particularly good stop * Upholstery in the helmet those simply to remove and well clean is * slim helmet form * through carbon finishing particularly noble appearance

A characteristic of this riding cap is the Disc system: It concerns a turning system at the back of the head of the rider sits themselves and completely simply with a hand to be served can. Thus the riding helmet can be adapted after putting on perfectly to the size and head form of the rider. The perfect seat of the riding cap is particularly important in case of a fall! Therefore the helmet for increasing children is marvelously suitable - the helmet grows also.

This riding cap is to be received in different sizes both for children as well as for adults! She can be adapted by the Disc system optimally to the head of the rider.
 
Sv: Ridhjälm till småbarn

Frakten är inte så dyr från Tyskland, det är dyrare åt andra hållet Sverige - Tyskland.

Och det står att de levererar utomlands också.

Dänemark 6,90 EUR – DHL, GLS Till Danmark kostar det 6.90 Euro. Ca 70 kronor grovt räknat.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhjälm till småbarn

Den Cascohjälmen har Alde också. Dock har hon snart vuxit ur den, så det blir nog dags att skaffa ny snart.
idunoalde043pb.jpg
 
Sv: Ridhjälm till småbarn

Jag har en son på lite över ett, som jag tänkte köpa en cykelhjälm till att ha så länge tills han kan ha en riktig ridhjälm.
 
Sv: Ridhjälm till småbarn

Tack för alla svaren!

Min dotter kommer säkert inte rida på ett bra tag utan jag vill att hon helt enkelt har hjälm när hon är med i stallet. Är det någon annan som tänker så också?

Nu blir det cykelhjälm till att börja med och sedan verkar den där svarta bra!

Varför ska hjälmarna vara rosa och ljusblå? Det är ju tuffare att klä dem som en miniryttare än i rosa och ljusblått, det finns ju rätt mycket kläder i de färgerna ändå...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 842
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
877
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 123
Senast: Mabuse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp