Ridhjälm från ÖB

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Alanis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 611
A

Alanis

Ja, som rubriken säger; är de hjälmarna bra? Funderar på att införskaffa en.
Hoppas tråden landade rätt./Alanis

Sv: Ridhjälm från ÖB

Pojkvännen har en ridhjälm ifrån ÖB.
Den är skön, lätt, är CE-märkt och har märkningen EN 1384 (märkningen för ridhjälmar)

Det enda jag saknar är en svensk bruksanvisning.

Jag själv skulle inte skaffa en sådan eftersom jag har häst och rider nästan varje dag. Då skulle jag skaffa en hjälm som kostar lite mer.

Men om jag bara red någon/några gång/er i veckan och så skulle jag kunna tänka mig en sådan.

Men visst, dom kan ju vara jättebra.

Ja, man vet ju inte vad det är för några hjälmar de har jämfört med andra affärer.:confused:
Jag rider också i princip varje dag på mina hästar, men har en tokhäst som jag åker av ibland. Man ska ju köpa ny hjälm om man trillar av och landar på huvudet, så jag skulle vara lite ekonomisk:angel:.
Några andra tips på prisvärda hjälmar???
Tacksam Alanis

ja skulle ng inte köpa en hjälm från öb ärskilt inte om man har en liten tokhäst skulle jag nog satsa på en lite bättre hjälm!

Euro Lite hjälmarna, supersköna och snygga! Kostar en liten slant bara, men inte så farligt

Jag själv skulle inte skaffa en sådan eftersom jag har häst och rider nästan varje dag. Då skulle jag skaffa en hjälm som kostar lite mer.

Men om jag bara red någon/några gång/er i veckan och så skulle jag kunna tänka mig en sådan.

Men visst, dom kan ju vara jättebra.

men ändå, som någon skrev så har de hjälmarna de godkända märkningarna på sej så då ska de inte vara sämre rent teoretiskt.:idea: men jag har inte kollat själv så jag vet ju inte om just det stämmer men gör det de så är ju de hjälmarna igentligen precis lika bra som vilken annan som helst, men utan ett "kvalitets" märke som då kanske igentligen bara kostar extra!

så om man inte bryr sej så mycket om vilket märke man har på sin hjälm så köp en sån:)

Jag har en sån hjälm och jag gillar den!
Den känns precis som Euro Lite hjälmarna, fast till ett bättre pris

Är dom CE-märkta ska dom hålla för det dom är tänkta att användas för (=skydda skallen)
Själv skulle jag inte köpa en hjälm därifrån, men dom fyller säkert sin funktion :)

men ändå, som någon skrev så har de hjälmarna de godkända märkningarna på sej så då ska de inte vara sämre rent teoretiskt.:idea: men jag har inte kollat själv så jag vet ju inte om just det stämmer men gör det de så är ju de hjälmarna igentligen precis lika bra som vilken annan som helst, men utan ett "kvalitets" märke som då kanske igentligen bara kostar extra!

så om man inte bryr sej så mycket om vilket märke man har på sin hjälm så köp en sån:)

joo precis, är de godkända så ska det ju funka om man säger så!
Det är ju svårt o veta hur bra dom är när man inte har testat dom.
men jag själv skulle nog köpa någon annan hjälm.

Jag har ventialtionshjälmen från ÖB jag tycker den är bra. Lätt och ventilerar bra till ett bra pris. :D

samma här! mkt skön hjälm!

jag åkte av min häst i somras o landade på huvudet mot väggen.
hjälmen sprack inte! däremot sprack lite delar i min rygg men det är en annan historia. men som sagt hjälmen fick inte en skråma. Så den är testad mot hård smäll ;-)

Kolla märket. ÖB tillverkar ju inte egna hjälmar för försäljning utan köper ju in från någon tillverkare. En hjälm av ett visst märke på ÖB är ju knappast sämre än samma märke i en hästsportaffär.

Är hjälmen godkänd ska den ju skydda. Åker man av en gång och slår i huvudet så ska ju hjälmen bytas oavsett hur dyr den varit, så hade jag en helvild häst skulle jag nog hellre köpa en billigare godkänd hjälm från ÖB som jag har råd att byta, än en liknande betydligt dyrare i en hästsportaffär som jag känner mig tvungen att ha kvar ett tag till.

Själv rider jag dagligen och har gjort det hela mitt vuxna liv och de gånger jag lyckats slå i huvudet efter fall har mina billigare hjälmar skyddat alldeles utmärkt.

Skulle inte köpt det om jag rider/kör flera gånger i veckan.

Flera har påpekat detta och jag blir bara lite nyfiken på varför ni säger så.

En hjälm ska ju alltid bytas efter ett fall där hjälmen fått skydda huvudet.
Rider jag varje dag kommer jag ju antagligen råka ut för ett såndant fall tidigare än en som bara rider en gång i veckan. Så den personen som bara rider en gång i veckan kan kanske använda sin hjälm i 10 år innan den slutligen faller av ordentligt, medan den som rider varje dag kanske gör en svår vurpa redan efter 2 år. Då borde ju den som rider sällan satsa på en hjälm av högre kvalitet för att den fortfarande ska hålla (slitagedelar) efter 10 år, medan den som rider oftare kan köpa en lite billigare hjälm eftersom den inte måste hålla lika länge.

Så hur ofta man rider känns för mig ganska irrelevant.

Däremot hur man rider spelar stor roll. Rider man fälttävlan på en häst som gärna tvärnitar på fasta hinder i terrängen bör man ju ha en bättre hjälm än ridskoleryttaren som bara rider på sandbana i ridhus oavsett hur ofta dessa rider.

Jo det är ju faktiskt sant, alla borde ha bra hjälmar. Även om man rider en gång i månaden.

Jag funderar i samma banor som du. Jag börjar tro att det ligger något i vad en luttrad fader sa i en familj där två döttrar och frun var aktiva ryttare. Han sa "det finns inga mera lättlurade människor än hästfolk". Han syftade på att hästfolk gärna betalar mer än vad som är nödvändigt. Dvs om "eliten" använder ett speciellt märke så är det bara det som duger i hästsammanhang. Trots att hästfolk i de flesta andra sammanhang handlar sina varor med tanke på att ju billigare desto bättre.:crazy:

till mig sa dom iaf på sjukhuset att jag skulle va glad över att hjälmen skyddade så bra. Och det va trots allt en vent. från Ö&B.

(jag har dyrare hjälmar också...men dom är inte lika bekväma)

Liknande trådar

Utrustning Jag har som rubriken lyder problemet att ha ett väldigt smalt ansikte med ett gigantiskt bakhuvud, detta resulterar i att i princip ALLA...
Svar
4
· Visningar
656
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
419
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
402
Senast: Hedwig
·
Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
791
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck