Ridhjälmar

prunella

Trådstartare
Min ridhjälm jag nu haft i 5 år, fick sig igår en ordentlig smäll,
vilket nu gör det till ett lämpligt tillfälle att köpa en ny.

Har haft Euro-Light, men vill byta märke, den har varit ok, men blev snuskigt svettig o smutsig, dessutom hade utsidans sammet problem med väta då det skrynklade ihop sig då den blev blöt.

Kollade idag på några märken, fastnade för i den butiken dyraste hjälmen såklart, den hette Champion, priset låg på 2.300:-
mycket pengar,, hade tänkt mig omkring 1000-lappen,
men frågan är om man bedrar sig, är de dyrare hjälmarna de säkraste?

Fanns också en som verkade ok som hette Ani-cell tror jag det var, men banden på denne modell (hakband o över öronen) var under all kritik, tunna fladdriga med ett klumpigt spänne, gav inget säkert intryck alls.

Vad har ni för hjälmar?
Pris?
Tål de väta?
Rengöringsmöjlighet invärtes?

Sv: Ridhjälmar

När jag köpte min Euro-lite för också typ 5 år sen. Så var jag inne på samma spår, ju dyrare desto säkrare. För så borde det ju vara. Kvalitet kostar väl?

Men då sa de att det hade gjorts någon undersökning, minns inte var. Men resultatet var iaf att de som låg runt 1000 kr var lika säkra eller till och med säkrare än de som låg runt 2000-3000. För då var det märket man betalade för. Så hade det inte varit ett känt märke hade de varit samma kvalitet som de som låg runt 1000.

Det finns säkert undantag, och det har ju hänt en del sen dess. Bland annat så har ju MIPS-hjälmen kommit, och den ska ju ha mer än en säkerhetsfunktion, eftersom den skydddar vid ett annat typ av nerslag också.

Javisst har jag provat sökmetoden,
men jag får bara upp en massa trådar som innehåller ordet "ridhjälm"

jag älskar min JW... hittade för 2500 på globen för 2-3 år sen.
Den sitter verkligen som gjuten och det problemet har jag haft förr för mitt bakhuvud sticker ut å skiten trycker eller glappar...

visserligen inte den prisklassen du hade tänkt, men kolla om du hittar erbjudande?
tips dock att köp en tajt, den tänjer sig lite :)

Det blev den där Champion ändå,
hittade den på nätet för under halva priset hos en firma som sålde ut dem :D

Liknande trådar

L
Utrustning Jag behöver tips på ridhjälm eftersom min gammla euro lite börjar bli rätt sliten nu...:o Euro lite är helt ok men det vore kul att...
Svar
7
· Visningar
859
Senast: borienburk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka