Ridhus hyra?

C

creme_de_creme

Denna fråga har säkert varit på tapeten ett antal gånger.. jag har sökt men inte hittat något som ger mig de svar jag söker.

Min kusin ska bygga ett ridhus på sin gård och det finns intresse av ridfolket i hennes närhet att kunna hyra ridhuset. MEn hon vet inte vad hon ska ta ut för hyra?
Ridhuset kommer att stå klart i slutet av sommaren. En kort beskrivning på den: Ridyta 24x65m, läktare på en långsida och på en kortsida, en inglasat veranda/cafeteria på kortside läktaren, en hall där man kommer in med hästarna innan man går in i ridhuset. Hallen kommer att ha 6 stycken spiltor som man kan "klä på" sina hästar i i stället för att göra det utomhus. En av spiltorna kommer att vara en vattenspilta och en kommer att ha solarium. Skåp i hallen där man kan låsa in sina saker under tiden man rider. 10 stycken uteboxar att kunna ställa hästarna.
Hon har tänkt sig att ta ut följande hyra
Årskort( följer hästen):
*Ryttare med en häst 1500 kr/år
*Ryttare med en häst eller flera 1800 kr/år
* Familj med fler än 2 hästar 2100 kr/år
Månadskort: 300 kronor ( gäller ryttaren)
Enstaka ridning 80 kr
Hyra av ridhuset under vardagar: 125 kr/timme
lördag, söndag, röda dagar: 200 kr/timme

Hon har frågat mig om jag tycker att det är ett bra pris? :confused: Men jag som knappt har tillgång till ridhus ( 20x40m årshyra 1000kr och ridning tidigt på morgnarna eller sent på kvällarna) tycker att detta låter som ett bra pris och skulle tom kunna tänka mig mer än 2000 kr / år.
Men frågan är vad Ni andra tycker? Är dessa priser för dyra?Jag bör nämna att ridhuset kommer att vara ledigt praktiskt taget dygnet runt förutom då när träningar kommer att hållas där :).
 
Tycker att det låter rimligt , men det beror ju alldels på vart i sv det ligger också!
 
Vi ha tillgång till två ridhus samt ett gäng utebanor som är lediga nästan jämt. För det betalar man 2000/termin, 3800/år eller 30 kr/gång. Det fins möjlighet at köpa ridhuskort endast för oktober-mars, men inga månadskort. Anläggningen har mycket bra läge, nära stan och med många privatstall på ridavstånd.

Jag tycker ditt prisförslag är ganska billigt (förutom engångshyran), med tanke på allt som verkar ingå (spiltorna osv). Var ligger ridhuset?
 
De ridhus jag rider i är alldeles nybyggt. Superbra underlag, jättestor spegel på ena kortsidan. Lätt att få tider. Vi betalar 60:-/timmen 600:- för 12ggr kort. Vill du hyra hela ridhuset kostar det 250:-
Jag antar att de är väldigt bra pris! :confused:
 
Min hemmaklubb har 1800 kr/år i manegehyra. Då är det två ridhus, 3 utebanor att rida på samt att du får använda klubbens hinderpark. Det är bra möjligheter till att rida i ridhuset även på kvällar för privatryttare, brukar vara en timme det är dubbelbokat utom på onsdagkvällar då det är dubbelbokat 17-21. Annars är för det mesta ett av ridhusen lediga även kvällstid.

Har man mer än en häst i en familj betalar man 200 kr extra/häst. Så jag och sambon betalar 2200 kr tillsammans eftersom vi har tre hästar som rids i ridhuset, dvs 1100 kr/person. Rätt bra pris, tycker jag. För det är fräscha ridhus med bra underlag, speglar osv. Ett är 80x25 m och ett är 20x40 m.

Tycker priserna lät helt ok för det ridhus du beskrev! :)
 
Vi har ett alldeles nybyggt ridhus, 20 X 40, på gården där min Besten står. Ridhusavgiften bakades in i hyran, när ridhuset var färdigt fick vi en höjning på 160 kronor/månad (inklusive moms).

Immer
 
Det låter ju fantastiskt bra, både ridhuset och priset. :)
Man verkar ju få mycket för pengarna. :d
Frågan är snarare; lönar det sig för din kusin?
Ridhuset ska ju underhållas, harvas och bytas underlag på.
Dessutom brukar man ju hålla med hindermaterial också, som ska underhållas och bytas ut.

Jag betalar 3000 per år/häst (i stockholm) för motsvarande ridhus(utan cafeteria och faciliteterna i hallen).
Nu har jag bara en häst, men för de med flera hästar gäller samma pris per häst. :crazy:

Jag hade kunnat tänka mig att betala mer för att ha tillgång till ridhuset du beskriver. Pris lite beroende på var det är någonstans.
Sen hade jag lagt mig lite högre för flera hästar, kanske runt 50% för andra hästen och någon slags mängdrabatt för familj låter rimligt.
 
Hej!
Jag har tillgång till 2 ridhus med speglar, två paddockar och en "utebana". Är man över 15 år kostar det:

Årskort: 2300 kr/ryttare
Säsongskort september-april: 2200 kr/ryttare
Terminskort: 1700 kr
Månadskort: 500 kr

Är man under 15 år är det halva priset.
Man har tillgång till hinder och det är löshoppning en gång i veckan i det ena ridhuset.
Jag tycker det är ett ganska bra pris, månadspriset är väl dyrt men men...

Det din kompis bygger verkar ju verkligen otroligt, där skulle man vilja hyra!!! :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 195
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 285
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 439
Senast: Reville
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 501
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp