Ridhus - kostnad/tid

Chili

Trådstartare
Vi har ev. planer på ett ridhus här på gården och vill gärna veta om era erfarenheter kring att bygga ridhus! Hur lång tid tog det? Gjorde ni jobbet själva eller anlitade ni någon? Ungefärlig kostnad? Storlek? Vad har ni för underlag? Kafeteria, läktare? Är det privat eller på en klubb?

Vi kommer antagligen inte ha krav på någon läktare eller kafeteria. Vårt stall är inte tillräckligt stort för att hålla igång något sådant och planen är att de i stallet ska kunna träna där och de runt omkring. Vi förväntar oss inte direkt någon tillströmning från halva stan :p Det finns massor med stall men bara 2 ridhus i närheten. Det ena är dyrt och uppbokat oftast (eller så är det jättetrångt) och det andra har inte hela väggar och jag vet inte priset där. Tror inte så många ens vet att det finns ett stall där.
Det ska inte vara något jättestort, utan bara ett ridhus rakt upp och ner, hyfsat isolerat. Storlek vet jag inte. Nu finns där en dålig ridbana ca 35x20 m, men det finns mkt plats för ett ridhus om man bara jämnar ut marken lite. Jobbet kommer nog pappa göra i största möjliga mån och har vi tur kan vi ev. låna maskiner av olika grannar.

Vill brainstorma lite nu! :)

Sv: Ridhus - kostnad/tid

Ingen?

(Ja jag har använt sökfunktionen ;) Men hittade mest svar från de med kafeteria etc.)

Det stall jag håller till i har precis byggt ett ridhus, eller precis per definition. Invigningen va för ett halvår sen ungefär, å botten blev ridbar i början av förra sommaren...

De köpte stommen i limträ av nått ridhusföretag.

stommen och plåttaket hade de en lokal byggfirma för att montera, ytterpanelen tror jag de satte upp oxå...

sargen inne satte de upp själva, samt måla utsida, olja in sargen gjorde de själva.

botten består av flera olika skikt, tror det är nån ny modell av botten, uppbygd som skissen nedan.

profiber (har de inte lagt än, kanske gör det senare)

ridhussand

stenmjöl

---fiberduk-----

gummi (sönderrivna bildäck å dylikt)

ridhuset är 66*22meter
manegen är 60*20 meter
läktare finns påbörjad på ena kortsidan, eventuellt kommer vi bygga en toalett där nere oxå.

sen är det ju endel att underhålla oxå. deras ridhus används rätt så mycket, två eller tre gånger i veckan har de hoppträning där, en hel del dressyrlektioner samt endel "nöjesridning" eller vad man ska kalla det, ingen hård träning iaf..

De harvar botten ungefär två gånger i veckan.

Jag svarade i denna tråd ang vårat ridhus: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=552050

Men du kan få samma svar här också. :)

Min förening köpte in ett begagnat ridhus. Vi fick plocka ner det själva på plats och frakta hem allt material osv. Vi gör i princip allt arbete själva, lyfta upp takstolarna kommer vi leja bort och likaså själva markberedningen. Underlaget kostar ju pengar i inköp.

Måtten på vårat ridhus kommer bli 20x40 ridmått. Tanken är ett budgetridhus så vi ska kunna hålla igång under vinterhalvåret.

Men vi har räknat med att detta kommer sluta runt 300.000.

Och då är det bara själva ridhuset, någon cafeteria är inte planerad. Vad jag vet iaf. ;)

Där jag står uppstallad har vi ett nytt ridhus.
Vet inte riktigt vad det kan ha kostat, men runt två miljoner.
Det är ca (är inte helt hundra på måtten, men det är stoooort) 65X25.
Har ett speciellt underlag som ska vara ''omöjligt'' att gå omkull i. Och det är gjort för hoppning.
Har en läktare längs med hela ena långsidan.
Är helt byggt av ett/flera företag.
Harvas varje dag, dock inte djupharvning.

Det är i princip så vi vill ha det. Vi har ju inte någon förening och endast 8 boxar (och 1 fölbox). Men de som står här/har stått här och tränar och tävlar har alla tyckt det är synd att vi inte ha bättre träningsmöjligheter. Och det känns mer 'vettigt' att bygga ridhus än förbättre ridbanan, eftersom ridhuset är mer användbart på vintern. Om vi har ett ridhus så kan vi erbjuda det mesta - bra ridvägar, stora hagar, mkt utevistelse och bra träningsmöjligheter!

Alltså går kafeteria och även läktare bort. Endast det viktigaste - väggar, tak, underlag krävs. :)

65x25 är stort? Ridhuset som jag skrev om i första inlägget som ofta är uppbokat, där tränade jag förr. Har innermåtten 40x80 m :angel: De har även utebana på 30x60 m.

Men riktigt så stort ska nog inte vi ha, även om det finns plats för ett ungefär så stort ;)

Om vi nu ska skryta... :angel: hahaha. Vårt ridhus ska bli bäst! :smirk:

Fanns annons ute på här (eller ja, annonsdirekt är det ju).

Vi måste ha haft riktig tur som kollade annonserna så direkt efter att de kom ut. Vi ringde direkt och betalade en summa för att vi skulle få första tjing på det. Så var vi iväg och kollade på det och därefter medlemsmöte där det bestämdes att det skulle köpas. Själva byggnaden kostade 30.000 i inköp.

Men det är slitigt. Ridhuset stod 20 mil bort så varje helg åkte vi dit och rev, och släpade med massa grejer hem. Det mesta arbetet gör vi ju själva men vissa saker måste ju lejas bort och det är ju det som blir dyrt.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 986
Senast: Mabuse
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 640
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Hej! Jag är lite osäker på vart jag ska lägga tråden så moderator får gärna flytta den om den hamnat fel. Ja, som rubriken lyder har...
Svar
9
· Visningar
1 537
Senast: Ponnytant
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka