Ridklänning

vilse

Trådstartare
Håller just nu på att sy en medeltidsklänning och har då funderat mer och mer på att sy en ridklänning med. Det är ju bara så jäkla snyggt! :love: (fråga mig dock inte när jag skall använda den, för det har jag ingen anning om :crazy: )

Tyvärr har jag varken damsadel, eller häst som är tillräckligt utbildad för att ha damsadel på, så får bli en klänning där man kan ha vanlig sadel.

Men någon som vet hur man syr en snygg klänning? Mönster? Förslag på bra tyger? Förlag på sidor man kan få lite info/inspiration? Är det svårt att sy en sådan? (jag är för snål för att be någon annan sy upp en klänning jag aldrig kommer få tillfälle att använda :D )

Sv: Ridklänning

Beppo här på forumet har sytt en jättefin ridkjol, pm:a henne, hon är kanonduktig på det där!

Färdig?!

jag har ju inte ens börjat :D

Har jag tur är den färdig innan 2010 :angel:

Gå in på historiska världars diskussionsforum, där finns hur många trådar och beskrivningar som helst.

Enda kriteriet för att kunna rida i en klänning (grensle) är att den har tilräcklig vidd nedtill. Jag har ridit i min 1500-tals klänning, den har en nedervidd på 8 m. (Dvs det är 8m hela fållen runt.)

8 meter tyg!? *svimmar*

Att det skulle gå åt mycket tyg visste jag, men trodde inte det var såå mycket ändå... Jag får nog börja spara om jag skall ha råd med tyg :D

Du har även alternativet att sy klänningen med byxkjol, fast det har jag ingen aning om hur det är med den historiska korrektheten på. Ska du ha den till fantasy så är det ju skit samma egentligen.

Att en kjol är åtta meter längs fållen innebär inte att den består av åtta meter tyg. Den är ju mindre upptill, sedan sätter du i kilar så den blir vid. Många och breda kilar ger vidd i kjolen. Och snälla, samma färg på kilarna som resten av klänningen. Olikfärgade kilar är en ren myt som fått obehagligt stor spridning i Sverige.

/Ida

Det borde funka med ett vanligt klänningsmönster som har mycket vidd i kjolen, och så slitsar fram o bak. Eller bara fram.
Bäst att ha någon typ av byxor på sig under, dock :D

Nej, det ahr du ju rätt i :o Tänkte lite för snabbt där :D

Det hade varit jäkligt kul att göra någon medeltida ridklännig, men jag vet inte. Skall den vara historiskt korrekt tror jag det är damsadel som gäller där... (har dock ingen anning om jag skall vara ärlig...) Och halvt historiskt korrekt vill jag inte göra en klänning :p

Tror jag skall fortsätta tjata på Mnementh att få "ta över" hans häst och rida damsadel på :D

Självfallet är kilar och klänning i samma färg! Allt annat sewr förjäkligt ut :crazy:

Glad du håller med mig om färgen på kilar. Tycker det är viktigt att påpeka så ofta det går...

På Historiska världar finns en tråd om ridklänningar som du kanske kan ha nytta av.

/Ida

Vilken typ av hatt är egentligen historisk korrekt för ridning i damsadel? Någon som vet? Duger det med en vanlig dressyrhatt?

En vanlig modern dressyrhatt är inte helt korrekt för damsadelridning modell sekelskiftet om man följer reglementena i t ex England där man kan tävla i damsadelridning! Den korrekta hatten ska vara ngt högre - lite mer mot en herres cylinderhatt. Ett alternativ är en hatt med rund kulle istället för platt .. fast hur petig får man vara ....
Rider själv damsadel ibland och har då en specialsydd kjol ( lång, vid och med anpassning för höger knä samt i tungt tyg som inte fladdrar upp! ), vanlig ridkavaj med krås i halsen samt dressyrhatt o vita handsakar! Inte helt korrekt men snygg och propert! Finns hela utstyrslar att köpa från USA eller England på www.ebay.com om man har lust och råd ...

Misstänkte att en modern hatt inte är så korrekt men var får man tag i en korrekt modell?

I England skulle jag tro - men kolla in ebay och sök på sidesaddle & side saddle - där finns en hel del!

Du har även alternativet att sy klänningen med byxkjol, fast det har jag ingen aning om hur det är med den historiska korrektheten på. Ska du ha den till fantasy så är det ju skit samma egentligen.
I Wrangels "Handbok för hästvänner" finns det ett mönster för "Ridkjol för grensleridning", det är i ridkjolsmodell. Med det mönstret som botten har jag gjort en sådan ridkjol i svart ylletyg. Det tyckte jag passade tidsepoken och den lokala traditionen. Kan inte tänka mig att några människor i min hembygd någonsin har ridit i färgsprakande barockkläder. De började ju för guds skull inte använda trosor förrän vid början av 1900-talet här. :crazy:
PS Och så var ju svart den mest högtidliga festfärgen här, iom att svart tyg var dyrast att färga. Så på bröllop var alla svartklädda.

Här en bild, även om kjolen inte syns så väl. På bilden använd tillsammans med vanlig dressyrkavaj, plastrong, hjälm och handskar. I all enkelhet.
saPoppe.jpg

Apropå det så tror jag att jag har mönster för en ridjacka modell äldre hemma, nåt som är intressant?

Liknande trådar

Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 312
Senast: Voeux
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just... 2
Svar
30
· Visningar
5 111
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 281
Senast: Meggan
·
Utrustning vet att det funnits fler liknande trådar, men hittar dom inte nu, och vad jag minns var det mest täcken o sånt som syddes i dom...
Svar
1
· Visningar
1 406
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka