Ridklubb inför viktgräns på 90 kilo för ryttare

På min ridskola finns det viktgräns för olika hästar. Det är invägning en gång per år och det sker inne på kontoret så att enbart ridläraren ser vågen, vill man veta vikten får man fråga.
Tror största hästen har maxvikt 90 kg men vet inte vad som skulle hända om en av eleverna en dag väger över det.
 
Låter väl klokt tycker jag som på grund av min vikt inte sätter mig på en häst längre.
 
Det är klart man lär ha det om man inte har några hästar som tar mer liksom.

De har nog viktgränser på ridskolan där jag rider, men inte uttalade vad jag vet. Det är nog mer att ridlärare/ridskolechef uppskattar/gissar. Jag har hört en gång att de pratade lite kort om att det var någon "som var ganska stor" som ville börja rida och de resonerade kring vilka hästar som funkar.

Invägningar lät jobbigt! Men jag förstår att man gör det för hästarnas skull såklart!
 
På min ridskola finns det viktgräns för olika hästar. Det är invägning en gång per år och det sker inne på kontoret så att enbart ridläraren ser vågen, vill man veta vikten får man fråga.
Tror största hästen har maxvikt 90 kg men vet inte vad som skulle hända om en av eleverna en dag väger över det.

Samma på min ridskola, och det finns en uttalad maxgräns på 90 kg också. Vi har haft det i över 20 år nu.
 
På min gamla ridskola fanns ingen officiell viktgräns men alla ryttare fick ju inte rida alla hästar. Ryttare som väger för mycket för en häst fick ju inte rida den. Det gjorde ju att större ryttare fick ett mindre urval av hästar att rida än mindre ryttare.
 
De har nog viktgränser på ridskolan där jag rider, men inte uttalade vad jag vet. Det är nog mer att ridlärare/ridskolechef uppskattar/gissar. Jag har hört en gång att de pratade lite kort om att det var någon "som var ganska stor" som ville börja rida och de resonerade kring vilka hästar som funkar.
Här är det liknande - det finns inte någon uttalad viktgräns men grupperna försöker planeras så att det inte är allt för många stora ryttare i samma grupp, eftersom det inte finns så många stora hästar. Det är också som @Lingon skrev att större ryttare får ju inte rida de mindre ponnyerna/hästarna, men det är inte någon uttalad viktgräns utan det bestäms av ridlärarna om de tycker att man passar att rida den ponnyn/hästen.
 
Här är det liknande - det finns inte någon uttalad viktgräns men grupperna försöker planeras så att det inte är allt för många stora ryttare i samma grupp, eftersom det inte finns så många stora hästar. Det är också som @Lingon skrev att större ryttare får ju inte rida de mindre ponnyerna/hästarna, men det är inte någon uttalad viktgräns utan det bestäms av ridlärarna om de tycker att man passar att rida den ponnyn/hästen.

Ja precis, de kan ju uppskatta det ganska bra när man har ridit ett par gånger och de även ser balans/kunskapsnivå och annat, tänker jag. Hos oss är det också så att ridläraren bestämmer vilken häst man ska rida, så det blir ju liksom inte nått problem direkt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
På min ridskola så finns ingen viktgräns men ridläraren bestämmer numera vilken häst man ska rida ( förr valde man) och jag anser att ridläraren bör sätta upp större ryttare på de hästar som passar.
 
På min ridskola finns det viktgräns för olika hästar. Det är invägning en gång per år och det sker inne på kontoret så att enbart ridläraren ser vågen, vill man veta vikten får man fråga.
Tror största hästen har maxvikt 90 kg men vet inte vad som skulle hända om en av eleverna en dag väger över det.
Alltså jag hade bytt ridskola! Menar du att exakt alla elever skulle vägas av ridläraren varje år? Och så gjorde denna anteckningar om vad personen väger?

Det låter helt galet och väldigt oflexibelt. En nybörjare som väger 70 kg belastar ju hästen på ett helt annat sätt än en van och rutinerad ryttare med samma vikt. En van ridlärare bör kunna använda ögonmåttet för att bedöma vilka ryttare och hästar som passar ihop utan att använda vågen.

Dessutom tänker jag att man måste lita på sina elever. Om maxvikten är satt till 90 kg och alla känner till det, så får man väl anta att de som väger mer än 95 kg undviker att rida tills vikten är stabiliserad. T ex under och efter en graviditet.

Och för en stor viktbärande häst är inte 5-10 kg hit eller dit jättemycket skillnad om ryttaren är väl balanserad och inte skumpar. Därav anser jag också att det är befängt att tvinga eleverna att väga sig.
 
Alltså jag hade bytt ridskola! Menar du att exakt alla elever skulle vägas av ridläraren varje år? Och så gjorde denna anteckningar om vad personen väger?

Det låter helt galet och väldigt oflexibelt. En nybörjare som väger 70 kg belastar ju hästen på ett helt annat sätt än en van och rutinerad ryttare med samma vikt. En van ridlärare bör kunna använda ögonmåttet för att bedöma vilka ryttare och hästar som passar ihop utan att använda vågen.

Dessutom tänker jag att man måste lita på sina elever. Om maxvikten är satt till 90 kg och alla känner till det, så får man väl anta att de som väger mer än 95 kg undviker att rida tills vikten är stabiliserad. T ex under och efter en graviditet.

Och för en stor viktbärande häst är inte 5-10 kg hit eller dit jättemycket skillnad om ryttaren är väl balanserad och inte skumpar. Därav anser jag också att det är befängt att tvinga eleverna att väga sig.

Lite konstigt blir det ju, men jag antar att precis alla ska in och väga sig iaf? Annars blir det ju lite lätt utpekande om bara vissa måste väga sig - typ, du ser tjock ut så du måste väga dig. Går man på en sån bedömning kan man ju lika gärna göra det hela tiden - och ha att ridläraren bestämmer vilken häst eleven ska rida.
 
Vi brukade ha viktgräns på 95kg för nybörjare på våra turridningar men var tvugna att ändra för så många ljög om sin vikt.

Vi ändrade till 90kg för nybörjare men drog ner till 85kg under skolloven.för att spara på hästarna pga så många ljög om sin vikt. Mååånga vägde 5-10kg plus vad de sa när de bokade
 
Vi brukade ha viktgräns på 95kg för nybörjare på våra turridningar men var tvugna att ändra för så många ljög om sin vikt.

Vi ändrade till 90kg för nybörjare men drog ner till 85kg under skolloven.för att spara på hästarna pga så många ljög om sin vikt. Mååånga vägde 5-10kg plus vad de sa när de bokade

Men hur vet ni att de ljög? Nu kanske det var helt totalt uppenbart, eller att ni vägde deltagarna, men det kan ju vara otroligt svårt att veta vad någon väger bara genom att titta på dom. 5-10 kg är ju sjukt svårt att se, beroende på längd, kroppsbyggnad etc.
Jag t.ex väger 86 kg - när folk har gissat min vikt har de alltid gissat typ 10-15 kg mindre. Jag är en normallång kvinna, lite åt det kortare hållet och mitt fett är väldigt väl fördelat över alla delar av kroppen - alltså ser jag ganska proportionerlig ut, även fast man ser att jag inte väger 50 kg liksom.

Så på det viset kanske man lär ha att man faktiskt väger deltagarna/eleverna, jag personligen skulle kanske inte vara helt förtjust i det - även om jag är medveten om att jag inte kan rida vilken häst som helst p.g.a min vikt. Jag skulle helst vilja rida ponnys liksom men då lär jag ju väga mindre. ;) Jag skulle dock inte ha några problem att uppge min vikt till ridskolan! Om de däremot först skulle fråga och sen ändå väga mig kanske jag skulle tycka det var lite sådär, som att de inte litar på en.

Observera att jag INTE är emot viktgränser på turridningar eller ridskolor och jag tycker att ni gör helt rätt, speciellt eftersom ni har just turridning och kanske inte lär känna folk på samma sätt som en ridlärare på en ridskola. Där tror jag det finns bättre förutsättningar för att en ridlärare ska kunna bedöma vilken häst som orkar med en viss elev baserat på kroppsbyggnad och kunskapsnivå/balans mm.
 
Men hur vet ni att de ljög? Nu kanske det var helt totalt uppenbart, eller att ni vägde deltagarna, men det kan ju vara otroligt svårt att veta vad någon väger bara genom att titta på dom. 5-10 kg är ju sjukt svårt att se, beroende på längd, kroppsbyggnad etc.
Jag t.ex väger 86 kg - när folk har gissat min vikt har de alltid gissat typ 10-15 kg mindre. Jag är en normallång kvinna, lite åt det kortare hållet och mitt fett är väldigt väl fördelat över alla delar av kroppen - alltså ser jag ganska proportionerlig ut, även fast man ser att jag inte väger 50 kg liksom.

Så på det viset kanske man lär ha att man faktiskt väger deltagarna/eleverna, jag personligen skulle kanske inte vara helt förtjust i det - även om jag är medveten om att jag inte kan rida vilken häst som helst p.g.a min vikt. Jag skulle helst vilja rida ponnys liksom men då lär jag ju väga mindre. ;) Jag skulle dock inte ha några problem att uppge min vikt till ridskolan! Om de däremot först skulle fråga och sen ändå väga mig kanske jag skulle tycka det var lite sådär, som att de inte litar på en.

Observera att jag INTE är emot viktgränser på turridningar eller ridskolor och jag tycker att ni gör helt rätt, speciellt eftersom ni har just turridning och kanske inte lär känna folk på samma sätt som en ridlärare på en ridskola. Där tror jag det finns bättre förutsättningar för att en ridlärare ska kunna bedöma vilken häst som orkar med en viss elev baserat på kroppsbyggnad och kunskapsnivå/balans mm.
Det var uppenbart på många vid arrival. Men som jag skrev, viktgränsen var för nybörjare. De flesta bokningar var gjorda via telefon så man kunde prata om tidigare erfarenhet och eller få ett hum om personens erfarenhet över tele. Om någon ridit förut och vår standardfråga var generellt "vet du vad rida lätt i trav är och kan du göra det?" Och om.svaret var ja så kunde vi lätta på viktgränsen över telefon.

Problemet var när någon bokade över internet och kryssade "90kg" och vid ankomst, som du sa, beroende på hur vikten är fördelad, gör en stor skillnad... vi nekade sällan någon som bokat över internet men ärligt talat, inte alla människor är byggda för att rida om de aldrig gjort det förut...
 
Jag har aldrig ridit på en ridskola med viktgräns, däremot tycker jag det är ridlärarens ansvar att matcha passande häst och ryttare, och att matcha handlar ju om så mycket mer än enbart vikten, tex en ung obalanserad häst ska ju inte gå med en oerfarenhet ryttare, osv.
Sedan tycker jag normalt det redan är en vikthets bland unga i ridvärlden så risken finns ju att denna hets kan bli lite värre när man ska vägas in på ridskolan.
+ många ridskolor borde satsa på att ha ett par mer viktbärande hästar.

Självklart ska hästen bästa alltid vara i fokus, men jag tror viktgräns och invägning kanske inte är riktigt rätt väg att gå :/
 
Självklart ska hästen bästa alltid vara i fokus, men jag tror viktgräns och invägning kanske inte är riktigt rätt väg att gå :/

Jag upplevde det själv som stressigt att vägas in, men inte för att det kändes utpekande utan för att jag hade svårt att rida större hästar och därför bantade för att få rida ponny. Utöver det har inte jag uppfattat det som att invägningarna varit någon problem på min ridskola; du får ju inte ens reda på vad du själv väger. Visst, om du inte får rida en häst som din kompis får rida kan du gissa dig till att hon väger mindre, men mer specifikt än så blir det inte.
 
Alltså jag hade bytt ridskola! Menar du att exakt alla elever skulle vägas av ridläraren varje år? Och så gjorde denna anteckningar om vad personen väger?

Det låter helt galet och väldigt oflexibelt. En nybörjare som väger 70 kg belastar ju hästen på ett helt annat sätt än en van och rutinerad ryttare med samma vikt. En van ridlärare bör kunna använda ögonmåttet för att bedöma vilka ryttare och hästar som passar ihop utan att använda vågen.

Dessutom tänker jag att man måste lita på sina elever. Om maxvikten är satt till 90 kg och alla känner till det, så får man väl anta att de som väger mer än 95 kg undviker att rida tills vikten är stabiliserad. T ex under och efter en graviditet.

Och för en stor viktbärande häst är inte 5-10 kg hit eller dit jättemycket skillnad om ryttaren är väl balanserad och inte skumpar. Därav anser jag också att det är befängt att tvinga eleverna att väga sig.
Ja skulle väl vara ännu konstigare om bara vissa ska väga sig, vem bestämmer det liksom? ”Du ser tjock ut så du måste vägas men inte du?”
Vi har ponnys som går med på våra lektioner och då har de flesta av dom en viktgräns på 60 kg så självklart väger alla sig.
Jag ser ingen anledning att byta ridskola. Jag är jättenöjd och de övriga också. Ingen bryr sig om invägningen 🤷‍♀️ Jag väger mig aldrig annars så jag brukar inte fråga vad jag väger då heller. Man går in och ställer sig på vågen i kontoret med kläderna på.
Barnen vägs inte.
 
Jag tycker inte det är konstigt med viktgräns då vi behöver tänka på hästarnas hälsa. Jag skulle tex inte vilja sätta mig på en häst nu med tanke på vikt.
Det jag blir trött på är dock de kommentarer som har uppstått på denna artikel och liknande artiklar på facebook och andra sociala medier. Kommentarer om "tjocka vidriga kärringar" och om att folk är så "vidrigt tjocka idag."
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Umeå Ryttarförening inför en övre viktgräns för sina ridskoleelever. Det betyder att man inte längre kommer att kunna delta i deras...
Svar
0
· Visningar
82
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under fyra dagar arrangeras hopptävlingen Skärgårdscupen på Karlskrona-Lyckå Ridklubb. Upp mot 360 ryttare och lika många hästar tävlar...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Inför beslutet om hur Sydostlänken ska dras stiger oron i Olofströms Ridklubb. – Vilken korridor de än väljer så är det kört för oss...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
695
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp