Ridledare-utbildning

Venus_in_Furs

Trådstartare
Någon som kan berätta lite mer om detta? Det står ju på SIFs hemsida, men jag tycker inte det beskrivs så väldigt ingående; så, berätta mer ni som vet!:idea: :bow: Någon som gått utbildningen själv?

Sv: Ridledare-utbildning

Gick utbildningen 1999 och tyckte den vara bra! Vi hade inte egna hästar med oss på den praktiska delen utan lånade hästar av Ekhaga Islandshästar, där kursen hölls.
Vi höll ca 15 min. långa lektioner i olika ämnen för varann och äremellan diskuterades olika ämnen och vi gav varandra feedback (mycket nyttigt). Så hade alla varsitt teoriföredrag i ett ämne man fått tilldelat på den teoretiska delen av kursen.
Den teoretiska delen var trevlig och intressant. Ridledarutbildningen är ju ett måste om man vill gå vidare med andra utbildningar inom SIF.

/Malin

Jag funderar på att gå den, men först ska jag nog ta hästskötar-kursen, på distans. Måste jobba ihop lite pengar först! Distanskursen får man dock studiemedel för!

Tänker nog inte satsa fullt på en karriär inom hästeriet, men jag tror att det kan vara jättenyttigt! Och man vet ju aldrig!

Nu kommer jag låta pessimistisk...
Kursen är ju bra att ha på papper, alltså att man gått den, men har man hållt på med hästar länge & har egen häst så skulle det vara skrämmande om ens lärde sig ngt nytt på denna kurs.För mej som bla gått hästhållning samt ridit i 18 år var det en rejäl underkurs tyvärr, slösade pengar i onödan bara för att få det på papper.

Håller helt med dej om att det inte var något nytt under solen, men vill man vidareutbilda sig inom SIF är den ju ett måste. har man gått Naturbruksgymnasie med inriktning på hästhållning eller motsvarande kan man få dispens från baskunskap i hästkännedom-kursen.

/Malin

JO det är sant, man måste absolut gå den om man ska komma vidare inom SIF utbildningarna.Har en vän som är ridledare för stor häst å hon var ändå tvungen att gå ridledarkurs för islandshäst fast "vanliga" ridledarutbildningen är mkt mer avancerad, sånt är onödigt tycker jag.Verkar bara som om de vill få in pengar.Hon messade å tyckte att hon "lärt" sig SÅ mkt:smirk: :devil:

jo, det är väl så. Jag ska iallafall gå den bara för att kunna gå vidare. Jäkla slöseri med kapitalet:devil:

det beror på om du vill vidare utbilda dig inom SIF. För C-tränare och B-instruktör och domare måsted u ha ridledare i grunden.

/Malin

Vad får man lära sig på Baskurs för hästkännedom-kursen?
Kanske säger namnet allt?

jahaaa, den ingår i ridledarutbildnings-kursen eller? är jag med då? jag kanske är lite för dum för att få bli ridledare:angel:

jepp den är ett krav för ridledarutbildningen! Inte lätt med alla krav på ditt och datt hit och dit... ;)

/Malin

Liknande trådar

Småbarn Vi börjar nog känna att vår dotter är redo för att prova någon mer uppstyrd fritidsaktivitet. Både för att få in mer rörelseglädje i... 2
Svar
26
· Visningar
1 729
Senast: nejlica
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 965
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 222
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
868
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025