M

Mejan

Jag har funderat på att starta upp något slags ridlekis på vår ridskola till hösten, för barn mellan 4-6 år.
Jag jobbar med barn på en förskola, men jag har inte någon ridinstruktörsutbildning eller liknande, jag har nyligen börjat rida igen efter ett 20-årigt uppehåll.
Kan någon tipsa mig om böcker, broschyrer eller filmer som jag kan använda?! Både som instruktion till mig och som material i "utbildningen". Lära genom lek typ. Inte så långa pass, en stund i stallet, lite ridning och bara boka några lektioner åt gången. Gärna balansövningar och sånt som ungarna tycker är roligt! Jag vill gärna ha skriftliga instruktioner för min egen del, kan någon hjälpa mig?!
 
Nu är det läggdags för min del, men jag kan återkomma med
info. om hur vårat ridlekis är uppbyggt, på ridklubben.

Jag tycker dock att du bör skaffa dig en ULK-utbildning.
Här är lektionerna uppdelade så att det är 30 min teori
och 30 min ridning, varje gång. Priset på en lektion är
70:-/gång om jag minns rätt..
 
Det finns några "böcker" (häften med spiral) som jag tror heter "Om" (Om hästar, Om dig själv, Om ridning, Om stallet mm). (Men jag hittar de inte på Postordersidan, tror de finns i häftet de också har)
Vet att Dalarnas RF har gett ut ett häfte som jag har för mig heter Om Hästar II som vi har använt till våran ridskolas yngsta/lättaste nivå Miniridskolan (finns privat ridlekis som de oftast har gått först).

Ridutbildning tycker jag inte du behöver ha, bara du har lite koll på hur de rider och säkerhet.
Någon form av utbildning hur barn fungerar (tex ULK, Barn & Fritid på gymnsiet) tror jag är bra.
 
Jag är utbildad barnskötare och har tre egna döttrar, så jag hoppas att jag har ett litet hum om hur barn fungerar :), men riktigt klok blir man nog aldrig ;)
Jag har sett böckerna "om...", dom finns att köpa på kikkuli.com, men det finns så mycket material, jag vill veta vad som är bra och inte!
Tack i alla fall, fortsätt gärna med mera tips.
 
Är du duktig på att rita (el känner någon som är) så är nog det bästa (& billigaste) att göra materialet själv! Då kan du anpassa det efter ridskolans regler och vad ni vill lära ut.

Ok, det är dom som har Om-böckerna! Jag tycker alla är bra och det bästa är nog att köpa och se hur materialet passar er.
Har ni teori-delen som en barnkulturcirkel så får ni ju lite extra pengar från SISU som ni kan köpa material för.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 514
Senast: fejko
·
Ridning Min nyss fyllda fyraåring är medryttare till en liten shettis. Vi går mest ut i skogen, men en liten ridbana finns att tillgå. Barnet...
Svar
11
· Visningar
2 092
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Ja precis som rubriken lyder så har jag svårt att hitta motivationen till att bara rida i skogen för motions skull. Har fram tills ett...
Svar
9
· Visningar
1 467
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 260
Senast: annan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp